منبع

الأمالی (للمفید) ؛ النص ؛ ص۲۶۰

سند

َخْبَرَنِی أَبُو الْحَسَنِ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حُبَیْشٍ الْکَاتِبُ قَالَ أَخْبَرَنِی الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ الزَّعْفَرَانِیُّ قَالَ أَخْبَرَنِی أَبُو إِسْحَاقَ إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ‏  قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی سَعِیدٍ  عَنْ فُضَیْلِ بْنِ الْجَعْدِ عَنْ أَبِی إِسْحَاقَ الْهَمْدَانِیِّ قَالَ‏ لَمَّا وَلَّى أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع مُحَمَّدَ بْنَ أَبِی بَکْرٍ مِصْرَ وَ أَعْمَالَهَا کَتَبَ لَهُ کِتَاباً وَ أَمَرَهُ أَنْ یَقْرَأَهُ عَلَى أَهْلِ مِصْرَ وَ لِیَعْمَلَ بِمَا وَصَّاهُ بِهِ فِیهِ فَکَانَ الْکِتَابُ- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏- مِنْ عَبْدِ اللَّهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ إِلَى أَهْلِ مِصْرَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ‏ أَبِی بَکْرٍ سَلَامٌ عَلَیْکُم‏…

متن

وَ انْظُرْ إِلَى صَلَاتِکَ کَیْفَ هِیَ فَإِنَّکَ إِمَامُ الْقَوْمِ یَنْبَغِی لَکَ‏  أَنْ‏تُتِمَّهَا وَ لَا تُخَفِّفَهَا فَلَیْسَ مِنْ إِمَامٍ یُصَلِّی بِقَوْمٍ یَکُونُ فِی صَلَاتِهِمْ نُقْصَانٌ إِلَّا کَانَ إِثْمُ ذَلِکَ عَلَیْهِ وَ لَا یَنْقُصُ مِنْ صَلَاتِهِمْ شَیْ‏ءٌ وَ تَمِّمْهَا وَ تَحَفَّظْ فِیهَا یَکُنْ لَکَ مِثْلُ أُجُورِهِمْ وَ لَا یَنْقُصُ ذَلِکَ مِنْ أَجْرِهِمْ شَیْئاً ثُمَّ انْظُرْ إِلَى الْوُضُوءِ فَإِنَّهُ مِنْ تَمَامِ الصَّلَاهِ وَ تَمَضْمَضْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ اسْتَنْشِقْ ثَلَاثاً وَ اغْسِلْ وَجْهَکَ- ثُمَّ یَدَکَ الْیُمْنَى ثُمَّ یَدَکَ الْیُسْرَى ثُمَّ امْسَحْ رَأْسَکَ وَ رِجْلَیْکَ فَإِنِّی رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَصْنَعُ ذَلِکَ وَ اعْلَمْ أَنَّ الْوُضُوءَ نِصْفُ الْإِیمَانِ- ثُمَّ ارْتَقِبْ وَقْتَ الصَّلَاهِ فَصَلِّهَا لِوَقْتِهَا وَ لَا تَعْجَلْ بِهَا قَبْلَهُ لِفَرَاغٍ وَ لَا تُؤَخِّرْهَا عَنْهُ لِشُغُلٍ فَإِنَّ رَجُلًا سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ ص عَنْ أَوْقَاتِ الصَّلَاهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَتَانِی جَبْرَئِیلُ ع فَأَرَانِی وَقْتَ الصَّلَاهِ فَصَلَّى الظُّهْرَ حِینَ زَالَتِ الشَّمْسُ فَکَانَتْ عَلَى حَاجِبِهِ الْأَیْمَنِ ثُمَّ أَرَانِی وَقْتَ الْعَصْرِ فَکَانَ ظِلُّ کُلِّ شَیْ‏ءٍ مِثْلَهُ ثُمَّ صَلَّى الْمَغْرِبَ حِینَ غَرَبَتِ الشَّمْسُ ثُمَّ صَلَّى الْعِشَاءَ الْآخِرَهَ حِینَ غَابَ الشَّفَقُ ثُمَّ صَلَّى الصُّبْحَ فَغَلَّسَ بِهَا  وَ النُّجُومُ مُشْتَبِکَهٌ فَصَلِّ لِهَذِهِ الْأَوْقَاتِ- وَ الْزَمِ السُّنَّهَ الْمَعْرُوفَهَ وَ الطَّرِیقَ الْوَاضِحَ-  ثُمَّ انْظُرْ رُکُوعَکَ وَ سُجُودَکَ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص کَانَ أَتَمَّ النَّاسِ صَلَاهً- وَ أَخَفَّهُمْ عَمَلًا فِیهَا  وَ اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلَاتِکَ فَمَنْ ضَیَّعَ الصَّلَاهَ فَإِنَّهُ لِغَیْرِهَا أَضْیَع‏‏

ترجمه

حضرت علی ع نامه ای به محمد ابی بکر والی مصر نوشت وفرمود این را برای مردم مصر بخوان وخودت نیز عمل کن …

یک نگاهی به نمازت کن ببین چگونه است که همانا تو امام جماعت عده ای هستی  وسزاوار است تو نمازت را تمام انجام دهی و کوتاهی درآن نباشد چون اگر درنماز امام جماعت نقصی باشد گناه آن فقط به گردن امام جماعت است بدون آنکه نقصی در نماز ماموین ایجاد شود پس نماز را تمام انجام بده وبرآن محافظت کن که به اندازه مامومین پاداش خواهی برد بدون اینکه از پاداش آنها کم شود وبه وضو نیز توجه کن چون کمال نماز درانجام وضوی کامل است  پس سه بار مضمضه وسه باراستنشاق کن وسپس صورت ودو دست را بشوی وسر ودوپا را مسح کن که پیامبر اینگونه وضو می گرفت وبدان که وضو نصف ایمان است  و مراقب وقت نماز باش ونماز را دروقتش انجام بده نه عجله کن که قبل از وقت گزارده شود چون کاری نداری ونه تاخیر انداز که بعد از وقت گزاده شود چون مشغول کاری هستی و ووقت فضیلت ظهر زمانی است که خورشید روی ابروی راست بیفتد ووقت فضیلت عصر زمانی است که سایه هرچیزی اندازه خودش شود ووقت فضیلت مغرب غروب آفتاب ووقت فضیلت عشاء بعد از ازبین رفتن قرمزی آسمان در سمت مغرب و وقت فضیلت صبح بعد از فجر قبل از روشن شدن آسمان است پس تو نیز دراین اوقات  نماز بخوان وبه سنت پیامبر پایبند باش وبه رکوع وسجده ات توجه کن وپیامبر در عین حال که نماز را صحیح می خواند ، مختصر می خواند وبدان همه اعمال تو پیرو نماز توست و هرکس نماز را ضایع سازد به طریق اولی اعمال دیگر غیر نماز را بیشتر ضایع می کند

نکته ها وپیامها

امام جماعت بر انجام یک نماز صحیح باید بسیاردقت کند

نماز پیامبر صحیح ومختصربوده است

انجام نماز قبل از وقت و بعد از وقت نباید انجام شود

سنت پیامبر نماز درپنج وقت است

توجه به وضوی صحیح برای بهرمندی از نماز صحیح لازم است

همه کارهای  تابع نماز ماست

کسی که نماز را ضایع می کند به طریق اولی اعمال دیگر راضایع می کند چون هیچ عملی مهمتر از نماز نیست

توضیحات

وضو نیمی از ایمان است کنایه از اهمیت وضو برای نماز است ووضو همه نماز است چون ترک عمدی وضو با ترک نماز مساوی است و گویا نیمی از ایمان با طهارت باطنی بدست می آید و آن طهارت باطنی با وضو بدست می آید