منبع : الکافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج‏۸ ؛ ص۲۴۲

متن : علِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: نَحْنُ أَصْلُ کُلِّ خَیْرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا کُلُّ بِرٍّ فَمِنَ الْبِرِّ التَّوْحِیدُ وَ الصَّلَاهُ وَ الصِّیَامُ وَ کَظْمُ الْغَیْظِ .. وَ عَدُوُّنَا أَصْلُ کُلِّ شَرٍّ وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ کُلُّ قَبِیحٍ وَ فَاحِشَهٍ فَمِنْهُمُ الْکَذِبُ وَ الْبُخْلُ وَ النَّمِیمَهُ … فَکَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مَعَنَا وَ هُوَ مُتَعَلِّقٌ بِفُرُوعِ غَیْرِنَا.

ترجمه : امام صادق ع ما اصل هر خیری هستیم وفروع ما اعتقاد به یگانگی خدا ونماز وروزه وفروبردن خشم وهمه کارهای خوب وپسندیده است ودشمن ما اصل وریشه تمام بدی هاست وفروع آنان تمام گناهان وکارهای زشت مثل دروغ وبخل وسخن چینی و…است پس دروغ می گوید کسی که ادعا می کند با ما اهلبیت است ولی گناه وکارهای زشت انجام می دهد

سند : ابراهیم بن اسحاق توثیق خاص ندارد وچون محدثین بزرگ، از او زیاد روایت کرده اند برخی اورا ثقه می دانند پس بنابر مبنای ۱۰ حدیث صحیح السند وبنابرمبنای ۱و۲و۳ حدیث معتبراست

نکته ها وپیام ها :

حتی مساله اسماء وصفات خداوند باید از طریق اهلبیت بیان شود (فمن البرالتوحید)

امامت از اصول دین است ونماز از فروع دین پس نماز بی ولایت هیچ ارزشی ندارد(نحن صل کل خیر)

کسی که از روی علم وعمد گناه می کند اگربگوید من پیرو اهلبیت ع هستم درغگوست (فکذب من زعم)

هر چند توحید از اصول دین است ولی باید توسط معصوم ویژگیهای خدای یگانه معرفی شود ومنظور از توحید اصل یگانگی خداوند که یک مساله ای است که عقلا باید ثابت شود نیست پس اگرکسی درصفات واسماء خداوند پیرو غیر معصوم شد، توحید او دچار مشکل می شود زیرا بعضی از صفات خداوند جزء ذات خداوند هستند مثلا جسم نبودن خداوند ، پس هرکس ازمخالفان اهلبیت ع خدارا جسم می داند، درواقع توحیدش مشکل دارد لذا امام باقر ع فرمودند:بواسطه ما خدا عبادت می شود وخدا شناخته می شود ویگانگی خداوند ثابت می شود [۹](الکافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج‏۱ ؛ ۱۴۵عن َابَی جَعْفَرٍ ع قال بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ‏ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى)

از ابتدای تکبیره الاحرام نماز که با توحید آغاز می شود تا سلام نماز که یکی سلام از نامهای خداوند است باید خدایی را عبودیت کرد که اسماء وصفات آن راقرآن ومعصومین معرفی کرده اند نه خدایی که غیر معصوم معرفی می کند