اخبارحوزه ریاستگفتگوها

مصاحبه با قائم مقام ستاد اقامه نماز به مناسبت تجلیل از استاد قرائتی

به مناسبت آیین نکوداشت ۴۴ سال مجاهدت فرهنگی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در رسانه ملی خبرنگار مدیریت روابط عمومی ستاد با سید احمد زرهانی قائم مقام و عضو هیات امنا ستاد اقامه نماز به گفتگو پرداخت.

مشروح گفتگو به شرح ذیل است:

روابط عمومی: زمان آشنایی حضرتعالی با حاج آقای قرائتی به چه زمانی برمی گردد؟ از آن زمان و ویژگی های آقای قرائتی در نگاه اول بگویید.

سید احمد زرهانی: وقتی در اهواز در سال ۱۳۵۳ دانشجو بودم با نام و نشان چهره هایی مثل آیت الله دکتر بهشتی و استاد قرائتی و شیخ رضا گلسرخی و… در مکتب قرآن آشنا شدم.مکتب قرآن سالن کوچکی در خیابان ۲۴متری اهواز محل برگزاری جلسات سخنرانی دینی با صبغه علمی و سیاسی بود. به اتفاق دکتر محمدرضا ستگری و رفقای دیگر در برخی از آن جلسات شرکت می کردیم. بعد از پیروزی انقِلاب اسلامی پس از فراغت از نمایندگی در دوره اول مجلس عهده دار معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش شدم. یعنی چهل سال پیش و در سال ۱۳۶۳ ‌که استاد قرائتی هم معاون وزیر و رئیس نهضت سواد آموزی بود. در شورای معاونان باهم مجالست داشتیم و به دعوت بنده در برنامه های امور تربیتی شرکت می کردند. در چهاردهه اخیر در عرصه های گوناگون فرهنگی در کنار هم بوده ایم.

استاد قرائتی را چهره ای خوش بیان و نکته دان و صمیمی و ماهر در تعلیم معارف قرآن و اصول عقاید و آشنا به رموز تربیت اسلامی یافته ام و در سفر وحضر از دیدگاههای ایشان بهره مند بوده ام

روابط عمومی:  از آنجایی که شما در امورتربیتی مشغول به کار بودید شیوه‌ی ارائه مباحث حاج آقای قرائتی چقدر جذابیت داشت و برای امورتربیتی این روش حائز اهمیت بود؟

سید احمد زرهانی:
استاد قرائتی کار خود را با پرورش نسل نو و تعلیم و تربیت اسلامی کودکان و نوجوانان و آموزش قرآن به زبان ساده و شیرین آغاز کرده است و هنوز هم به این سبک وفادار است. از این رو در هفت سال و چندماهی که معاون پرورشی وزیر بودم مثل آیت الله ابراهیم امینی بی مزد ومنت به من کمک می کرد و مدیران و مربیان امورتربیتی از سخنان ایشان به وجد می آمدند.

روابط عمومی: از آنجا که ایده تاسیس ستاد اقامه نماز از جانب شما مطرح میشود، حاج آقای قرائتی با طرح این موضوع چه واکنشی نشان دادند؟ از اقدامات ایشان برای راه اندازی ستاد بفرمایید.

سید احمد زرهانی: در بیست مرداد۱۳۶۹ از علمای آشنا به تربیت اسلامی من جمله آیت الله جنتی آیت الله رشاد استاد قرائتی و استاد حسینی معروف به اخلاق در خانواده و شخصیت های فرهنگی در اردوگاه شهید باهنر تهران دعوت کردم تا برای ارتقاء جایگاه اقامه نماز جماعت در مدارس کشور با حضور فضلای حوزه های علمیه چاره اندیشی کنیم. جمع قابل توجهی از اهل نظر استقبال کردندو ساعتها رای زنی شد و قرارشد جلسه بعدی در منزل حاج محمود لولاچیان در محضر آیت الله مهدوی کنی تشکیل شود. در آن جلسه پنج نفر به ریاست استاد قرائتی مامور راه اندازی ستاد اقامه نماز شدند. استاد قرائتی از همان ابتدا ابتکار عمل به دست گرفتند و به کمک هیات امناء پنج نفره ستاد را راه انداختند.حدود یک سال جلسات صبح های دوشنبه در دفتر این جانب تشکیل می شد سال ۱۳۷۰ را سال اقامه نماز در مدارس نامگذاری کردیم و اولین اجلاس سراسری اقامه نماز را در مشهد مقدس با پیام حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در طلیعه سال تحصیلی برگزار کردیم. اکابر علمای استانها و مدیران ارشد نطام حصور باشکوهی داشتند. استاد قرائتی در همه مراحل راه اندازی و توسعه ستاد ، ستون اصلی و محکم بودندند و به طور منظم گزارش تحولات را به استحضار حضرت آقا می رساندند و رهنمود می گرفتند.

روابط عمومی: تمرکز اصلی ستاد در سال های ابتدایی روی آموزش و پرورش هست. این تمرکز برگرفته از تاکید حاج آقای قرائتی است یا برگرفته از فضای پرورشی حضرتعالی؟

سید احمد زرهانی: نقطه آغاز حرکت علمی و فرهنگی و برنامه ریزی ستاد اقامه نماز ساماندهی امور نماز جماعت به امامت طلاب و فضلا در مدارس کشور بود. همه اعضای هیات امناء ستاد باهم به این ضرورت پی برده بودند. البته با پرچمداری استاد قرائتی کارها جلو می رفت .حسن اعتماد رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به استاد قرائتی سرمایه ای بی نظیر بود مردم و مدیران جامعه هم به ایشان عنایت داشتند. از این طریق کار ستاد اوج می کرفت و راهها هموار می گردید. هنوز هم علی رغم گسترش دایره کار ستاد تمرکزما روی دانش آموزان و دانشجویان است.

روابط عمومی: تجربه‌ی حاج آقای قرائتی در نهضت سوادآموزی و ترکیب آن با تجربه امورتربیتی شما چقدر در پیش برد اهداف ستاد اقامه نماز موثر بود؟ آیا جایی بود که اختلاف نظر داشته باشید؟ از این قبیل خاطرات و نحوه مدیریتی حاج آقای قرائتی بفرمایید.

سید احمد زرهانی: تصمیمات مهم در هیات امناء ستاد اقامه نماز اتخاذ می‌شود و با عقل جمعی برنامه ریزی و اجرا می شود .گاهی اوقات بین ما اختلاف نظر پیش می آید و کار به مشورت با اهل فن می انجامد همین اواخر روی موضوع احداث مسجدی در وکیل آباد مشهد از حیث یک نکته فقهی بین ما اختلاف نظر پیش آمد وقتی استاد قرائتی دلائل را شنید، گوشی را برداشت و نظر فقهی استاد فلاح زاده را جویا شد و آنرا فصل الخطاب قرارداد. ایشان هم به استخاره و هم به مشورت پای بنداست و هنگامی که حق روشن شدانعطاف نشان می دهد.

روابط عمومی: گذری بر سال های همکاری در ستاد اقامه نماز با حاج آقای قرائتی داشته باشید. نحوه تعامل ایشان با کارکنان، وقت گذاری ، خاطراتی که از سفرهای استانی با ایشان دارید بفرمایید

سید احمد زرهانی: استاد قرائتی خیلی اهل مطالعه است. زیاد می خواندو از آموختن دست بر نمی دارد. با آن که حصور ذهن و معلومات دینی وافری دارد، ولی برای هر سخنرانی مطالعه می کند.پرکار است . در دوران کرونا چند هزار برنامه کوتاه و بلند ضبط کرده است. به همان اندازه ای که خوش طبع و شیرین سخن است، در کار جدی و راسخ هم هست.گاهی با صراحت انتقاد می کند و تذکر می دهد. به همین منوال به نقد دیگران هم توجه می کند و اگر دید حق با دیگری است کوتاه می آید. با مردم با مهربانی مجالست می کند.روزی در دهه هفتاد در دزفول در میانه هفته برای قرائت فاتحه به شهید آباد رفتم در کمال تعجب استاد قرائتی را دیدم که بر قبور مطهر شهدا فاتحه می خواند تا مرا دید چشمانش برقی زد و با گلایه از میزبانانش پرسید چرا وقتی سراع زرهانی را از شما گرفتم با قاطعیت گفتید تهران است؟! جوابی نداشتند همانجا به آنان گفت دیگر کاری با شما ندارم و از آنان جدا شد و با من به منزل آمد. وقتی خانه کوچک دوران معلمی مرا دید با تواضع وسط اتاق نشست و به دیوار تکیه نداد و با بلند نظری گفت به قول دکتر شریعتی مردان بزرگ از خانه های کوچک به جایی می
رسند. البته من در خود بزرگی سراغ نداشتم ولی بزرگ منشی و علو طبع استاد قرائتی برایم درس آموز بود.

از ویژگی های منحصر به فرد ایشان جاذبه و قدرت همراه سازی است.در سی وسه سالی که از عمر ستاد اقامه نماز می گذرد دهها شخصیت فرهنگی و اجرایی را به میدان آورده است. اخلاص و صداقت ایشان زمینه ساز پیوستن مدیران به کاروان خادمان نماز و مهدویت و تفسیر است. امام و رهبری را از صمیم دل قبول دارد ولی به چپ و راست اعتنایی نمی کند و به سلامت نفس و کار آمدی افراد می اندیشد. از دریافت مستقیم اموالی که خیرین برای اموری مثل مسجد سازی اهدا می کنند اجتناب دارد و آنان را به سمت مساجد ویا مجمع خیرین مسجد ساز سوق می دهد و گاهی با دقت از خیر می پرسد خمس مال خود را داده ای که می خواهی مسجد بسازی؟و تذکر می دهد با مالی که خمس آن پرداخت نشده است که نمی شود مسجد ساخت!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا