«اَلْحَمْدُلِلِّهِ» جامعترین کلام در بیان توحید افعالی خداوند است
صاحب تفسیر مشکاة واژه «اَلْحَمْدُلِلِّهِ» را جامعترین کلام در بیان توحید افعالی خداوند دانست و گفت: اگر در وجود خود با دقت بنگریم، هیچ صنع زیبایی نیست که از حمد خداوند تهی باشد.
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز خراسان رضوی و به نقل از خبرگزاری ایکنا، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و صاحب تفسیر مشکاه، ۲۸ مردادماه در نشست مجازی با موضوع آیه شریفه «اَلْحَمْدُ لِلِّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» اظهار کرد: یگانه کسی که شایسته ستایش است، خداوند متعال است. آیه شریفه «اَلْحَمْدُ لِلِّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» که به معنای ستایش از آن خدایی که پروردگار جهانیان است نیز بیانگر همین حقیقت بوده که تمام محامد از آن خداوند است و در وجود، هیچ ستایششدهای جز خداوند سبحان نداریم.
وی بیان کرد: هر ستایشی در وجود، قهراً به معنای ستایش خداوند سبحان است. هر صاحب حُسن، کمال، علم، جمال و صاحب منالی را که در هستی ستایش کنیم، در حقیقت خداوند را حمد و ثنا کردهایم، زیرا هیچ یک از ماسوی الله از خود چیزی ندارند و فقیر مطلقاند.
این مفسر قرآن اظهار کرد: هستی و دارایی ما همگی جلوات حضرت باریتعالی بر وجود است نه جمال صاحبجمالان و نه کمال صاحبکمالان در اصل از خود آنان است. تمام داراییها ذاتاً، قهراً و اکتساباً متعلق به خداوند است و حتی اگر کسی دارایی و فضلی را کسب کرده، آن کسب بنا به مقدماتی است که ذات باریتعالی در وجود قرار داده وگرنه چه بسیار افراد که پای در راه طلب گذاشتند و نرسیدند، پس بر ماست که از صمیم جان بگوییم: «اَلْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمین»؛ ستایش از آن پروردگار جهانیان است.
انصاری تصریح کرد: «اَلْحَمْدُلِلِّهِ» جامعترین کلام در بیان توحید افعالی خداوند است، یعنی هیچ فکر شایسته و فعل زیبا از خاک تا افلاک و از ازل تا ابد سر نمیزند، مگر آنکه منتسب به حضرت باریتعالی و ریشه گرفته از ذات سبحانی باشد.
وی اظهار کرد: انسان خردمند، تیر افکنده را نمیبیند، بلکه تیرانداز را میبیند و او را عامل افکندن تیر میداند و اگرچه به ظاهر، کماندار کمانش را به زه کرده و تیر را به هدف زده است، اما فاعل حقیقی آن، خداوند است: «وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لَکِنَّ اللهَ رَمَی»؛ و چون ریگ یا تیر بهسوی آنان افکندی، تو نیفکندی، بلکه خدا افکند.
صاحب تفسیر مشکاه گفت: دیدن خداوند در پس آن کمان و بازوی توانای کماندار، بهمعنای «الْحَمْدُلِله» است و اگر در وجود خود با دقت بنگریم، هیچ صنع زیبایی نیست که از حمد خداوند تهی باشد، بنابراین با گفتن «اَلْحَمْدُلِلِّهِ»، تمام مواهب را به یکباره به خداوند نسبت میدهیم.