به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان قزوین، نماینده ولیفقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم به شرح گفتوگوی بین مجرمین و بهشتیان در قیامت پرداخت و انواع شفاعتکنندگان را برشمرد.
آیتالله عبدالکریم عابدینی در جلسه سیونهم تفسیر قرآن کریم در تاریخ بیستم مهر ماه، در تفسیر مدثر بیان کرد: در جلسات پیشین در تفسیر سوره مدثر به آیات پایانی سوره مدثر رسیدیم که خداوند فرمود وقتی اهل بهشت از مجرمین و کسانی که اتصالی به ولایت و امامت ندارند سؤال میپرسند چه باعث شد که کار شما به جهنم کشید؟ میگویند ما از مُصلّین نبودیم و جزو پیکره مُصلّین به حساب نمیآمدیم.
وی ادامه داد: ممکن است برداشت اولیه از آیه ۴۳ سوره مدثر این باشد که یعنی ما نماز نمیخواندیم، خداوند در این آیه میفرماید «لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ»، در تفسیر این آیه از آیات دیگر قرآن و روایات استفاده خواهیم کرد، این آیه میخواهد بگوید در این عالم یک شاکله ایمانی و یک شاکله کفر وجود دارد، یک شاکله خدایی و یک شاکله طاغوتی و شیطانی وجود دارد، یک شاکله حق و یک شاکله باطل وجود دارد، این آیه یعنی ما قسمت منفی این شاکله بودیم، ما در شاکله کفر، باطل و نفاق بوده و با ولایت شیطان و طاغوت بودیم.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: در یک کلام مجرمین میخواهند بگویند ما در همه عمر کوشیدیم نور خدا را خاموش کنیم، ما همانهایی هستیم که خدا درباره ما در آیه ۸ سوره صف فرمود «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»، یعنی (مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گر چه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد گردانید).
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: بنابراین نباید آیه ۴۳ سوره مدثر را تنزل داد و گفت این کافران فقط نماز نمیخواندند، این گونه نیست، مشکل آنها ریشهدار بوده است، اینها نماز را اقامه نمیکردند و جزو اهل نماز نبودند، لذا در روایات بسیاری ذیل این آیات گفته میشود این آیه یعنی ما ولایت امیرالمؤمنین (ع) را قبول نداشتیم.
وی گفت: ولایت امیرالمؤمنین (ع) همان ولایت پیغمبر است، ولایت پیغمبر همان ولایت خداست، جنس، سنخ و جبهه اینها با جبهه اهل دین و ایمان متفاوت است.
آیتالله عابدینی تأکید کرد: اصحاب شِمال یعنی مجرمین در ادامه به اصحاب یمین یعنی بهشتیان گفتند دلیل حضور ما در جهنم این است که ما به مسکین کمکی نکردیم، آیا به معنای این است که به فقیری که دستش را به سمت ما دراز کرده بود کمک نکردیم؟ خیر، مطلب خیلی جدیتر است.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: این آیه به معنای این است که مجرمین به بهشتیان میگویند ما خمس و زکاتمان را ندادیم، ما در حمایت مالی نسبت به پیغمبر و آلپیغمبر کوتاهی کردیم، ما باید پای کار امیرالمؤمنین (ع) بودیم، باید کاری میکردیم دست علی (ع) و اولاد او باز باشد، همان کاری که پیغمبر کرد، حضرت فدک را به فاطمه (س) داد، این به خاطر دنیاطلبی نبود، فاطمه امالائمه (ع) است، پیامبر (ص) فدک را به دخترش فاطمه (س) داد تا ائمه (ع) یک منبع مالی داشته باشند و دستشان باز باشد.
وی یادآور شد: این آیه میخواهد بگوید مؤمنین وظیفه دارند پای کار هزینهها و مخارج دین و مخارج نظام دینی باشند، این را روایات هم به ما یاد میدهند، البته این دو موضوع یعنی کمک به مسکین و کمک به مخارج دینی با هم منافاتی ندارند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین عنوان کرد: مجرمین در ادامه به بهشتیان میگویند ما همان کسانی هستیم که همراه اهل باطل در امور باطل غوطهور بودیم، باطل هر دادی میزد ما هم او را همراهی میکردیم، باطل اگر اشارهای میکرد ما به دنبال او میدویدیم، باطل اگر مدنظرش شعار دادن در خیابان بود ما میآمدیم در خیابان شعار می دادیم، اگر باطل به ما میگفت مسجد را آتش بزنید، ما نیز همین کار را کردیم.
آیتالله عابدینی عنوان کرد: این آیه مربوط به کسانی است که غرق در بطلان، کفر، دشمنی با خدا و دین خدا بودند، مجرمین میگویند ما هم هر گونه همراهی با این غرقشدهها داشتیم، همین که میگویند با آنها همراه بودیم، یعنی مطابق آیات قبلی در نماز، عبادت، ولایت، بندگی، همراهی و جهاد همراه مؤمنین نبودیم و همراه فاسدان شدیم.
امام جمعه قزوین گفت: در ادامه مجرمین به بهشتیان میگویند ما قیامت را قبول نداشتیم، همه این شرّ و فسادی که از ما سر میزد، ریشه در بیاعتقادی به قیامت داشت، آدمهای بدی شده بودیم، هر کار بدی از ما سر میزند، به خاطر غفلت از یاد قیامت است، مطابق آیه ۲۷ سوره غافر موسی (ع) گفت من به پروردگار خودم و شما پناه میبرم از متکبری که به روز قیامت اعتقاد ندارد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین ادامه داد: این متکبر غیر معتقد ممکن است حتی نماز هم بخواهد، خیلی وقتها ما تکبر خود را جای اعتقاد به قیامت مینشانیم، کار خودمان را میکنیم، هر چه که خودمان صلاح میدانیم را دین میخوانیم، این متکبر حتی ممکن است نماز شب خوان باشد، ممکن است حاجی و کربلایی باشد، از قضا این قبیل افراد کار ما را سختتر میکنند، برای اینکه خیلی خیالشان راحت میشود که میتوانند در پوسته دین هر بلایی سر هر کس بیاورند، چنین افرادی با ائمه (ع) زندگی نمیکنند، با ائمه (ع) زندگی کردن تکبر نمیآورد، بلکه تواضع میآورد.
وی تأکید کرد: مجرمین در ادامه به بهشتیان میگویند ما این طور روزگار گذراندیم تا مرگ ما آمد، تا زمانی که مرگ را ندیده بودیم همین بودیم، وقتی مرگ به سراغ ما آمد حساب کار دستمان آمد که داشتیم غلط میکردیم.
آیتالله عابدینی تصریح کرد: شخصی از امام صادق (ع) میپرسد این قسمتهای سوره مدثر را برای ما توضیح بده، حضرت فرمودند اینکه مجرمین میگویند ما نماز نمیخواندیم، یعنی ما با ائمه (ع) همراه نبودیم، البته نماز نخواندن و همراه ائمه (ع) نبودن با هم منافاتی ندارند، حقیقتِ نماز امیرالمؤمنین (ع) و ائمه (ع) هستند، این مجرمین «السابقون» نبودند.
وی بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) «السابقون» هستند، شما ببینید کجا ایستادهاید و چقدر واسطه و فاصله بین شما و امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت است؟ از نظر کیفیت چقدر رفتار شما، نگاهتان به دنیا، نماز، قرآن و آدمها به نگاه امیرالمؤمنین (ع) میخورد؟ باید آنقدر بدویم و تلاش کنیم که شباهتمان به امیرالمؤمنین (ع) بیشتر شود.
آیتالله عابدینی عنوان کرد: قرآن فقط نمیخواهد بگوید به فقیر کمک کنید و نمازتان را بخوانید، میخواهد بگوید با چه کسانی زندگی میکنید، شفع به معنای جفت است، در مقابل آن وتر به معنای فرد است، نماز شفع و وتر هم به همین جهت است، خداوند میفرماید آنهایی که با باطل بودند و با اهل نماز نبودند، شفاعتِ شفاعتکنندگان به کارشان نمیآید و شفاعتکنندهای ندارند.
وی ادامه داد: شفاعتکننده چه کسانی هستند؟ وقتی همراه کسی شدیم در شفع او هستیم، وقتی در شفع ائمه (ع) بودیم، زمانی که ائمه (ع) وارد بهشت میشوند، به همراهان ایشان هم میگویند وارد بهشت شوید، این معنای شفاعت است، بنابراین ائمه (ع) شفیع ما هستند، ما باید در دنیا با آنها زندگی کرده باشیم که آنها در قیامت شفیع ما باشند، اگر در دنیا با آنها زندگی نکرده باشیم شفاعت در قیامت معنا پیدا نمیکند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: بنابراین هر چه شفاعت است از آنِ خداست، هیچ کس نمیتواند از شفاعت استفاده کند مگر اینکه اذن خدا در کار باشد، یعنی وقتی خداوند میگوید همه شفاعتها فقط نزد من است، مثل این است که میگوید همه قوّتها پیش من است، خدا در آیه ۶۰ سوره انفال به ما میفرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ»، یعنی اگر به من مربوط باشید و به سراغ قوت بروید، من قوتی به شما میدهم که دیگران هرگز آن قوت را ندارند، این آیات تماشایی است اگر بتوانیم حقیقت معنای آن را لمس کنیم.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیه میفرماید چه کسانی از شفاعت استفاده میکنند؟ آن کسانی که «رَضِیَ لَهُ قَوْلًا» هستند، چه کسی قولش مورد پسند خدای متعال قرار گرفته است؟ آن کسی که گفت «اَلیوم اَکملت لَکم دینکُم و اَتممت علیکم نعمتی و رَضیت لکم الاسلام دینا»، این دینی که با ولایت امیرالمؤمنین (ع) آمیخته شده آن دینی است که خدا پسندیده است، بنابراین این آدم و این مجموعه میتوانند شفاعتکننده باشند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین یادآور شد: خداوند در آیه ۲۸ سوره انبیاء فرمود «یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُمْ مِنْ خَشْیَتِهِ مُشْفِقُونَ»، یعنی (او همه اعمال امروز و آینده آنها را میداند، و هم گذشته آنها را، و آنها جز برای کسی که خدا از او خشنود است و اجازه شفاعتش را داده شفاعت نمیکنند و از ترس او بیمناکند).
امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۴۳ سوره مدثر فرمود «قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ»، در روایت داریم امام صادق (ع) درباره این آیه فرمودند منظور از این آیه کسی است که شیعه علی بن ابیطالب (ع) نیست، امام صادق (ع) میفرماید «لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ» یعنی کسی که جزو سیستم و حزب نمازگزاران یعنی علی (ع) و اولاد آن حضرت نبوده است، یعنی عضو آن شاکله و جماعت نبوده است.
وی عنوان کرد: ممکن است کسی نماز هم بخواند اما جزو این شاکله نباشد ولی نمیشود جزو عضو این مجموعه باشد و نماز نخواند، کسی که نماز نمیخواند کلاً از این مجموعه دور است اما اینکه بخواهیم بگوییم هر نمازخوانی با این مجموعه باشد، این گونه نیست، بلکه باید بکوشد همه چیزش را با آنها هماهنگ کند.
شفاعتکنندگان چه کسانی هستند؟
وی یادآور شد: حال ببینیم شفاعتکنندگان چه کسانی هستند؟ یکی از مصداقهای شفاعتکنندگان خود پیغمبر است، به شرط آنکه در دنیا با آن حضرت همراه باشیم، پیامبر (ص) فرمود اولین کسی که در قیامت برای شفاعت قیام میکند من هستم.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: انبیای الهی، یعنی پیامبران دیگر هم شفاعت میکنند، هر کسی در عالم خالصانه بگوید «لااله الاالله»، فقط با زبان این جمله را نگوید بلکه همه وجودش گویای این جمله باشد، مشمول شفاعت خواهد شد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین عنوان کرد: ما در تشهد میگوییم من شهادت میدهم و میبینم که غیر از خدای یگانه خدایی نیست، میبینم که رسالت رسول خدا حق است، قبل از اینکه بمیرم شهادت میدهم، اگر ما در دنیا شهود نکرده باشیم جنازه ما هم چیزی نمیفهمد، اگر ما در دنیا که خدا به ما فرصت درک داده، این مسائل را نفهمیم، در قبر هم این چیزها را نخواهیم فهمید و هر چه برای ما تلقین بخوانند فایدهای ندارد.
وی بیان کرد: اگر کسی در دنیا صادقانه شهادت بدهد و بگوید «لااله الاالله» مشمول شفاعت انبیاء خواهد شد و پیامبران مانع میشوند که این فرد جهنمی شود و او را از جهنم بیرون میکشند، جهنم مرکز ظلمات است، اگر در دنیا ولایتمان ولایت خدا بود و پیرو انبیاء و ائمه (ع) بودیم در قیامت هم انبیاء و ائمه (ع) ما را از سمت جهنم به سمت بهشت و از سمت ظلمات به سمت نور میبرند.
آیتالله عابدینی خاطرنشان کرد: سومین عنوان شفاعتکنندگان، فرشتگان الهی هستند، رسول خدا (ص) فرمودند هم به ملائکه، هم به پیامبران و هم به شهیدان اجازه داده شده که شفاعت کنند، فقط خداست که اجازه میدهد چه کسی شفاعت کند، خدا به این گروه اجازه شفاعت داده است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین یادآور شد: همچنین رهبر حکیم ما در قیامت ما را شفاعت میکند، چون هم دانشمند است و هم راه را به ما نشان می دهد، ما وقتی با ایشان همراه شدیم و ایشان هم با امام زمان (عج) همراه هستند، این به معنای همان معیتی است که در قیامت هم شاهد شفاعت ایشان خواهیم بود.
آیتالله عابدینی اظهار کرد: امامان و شیعیان ائمه (ع) هم شفاعتکننده هستند، یعنی اگر آدم به یک طریقی به ائمه (ع) و شیعیان ناب آنان وصل باشد، اینها روز قیامت شفیع ما میشوند، امیرالمؤمنین (ع) فرمود ما و خاندان ما شفاعتکننده هستیم، آنهایی هم که مودّت ما را دارند شفاعتکننده هستند، یعنی آنهایی که شیعیان ناب هستند، دست خیلیها را میگیرند، به خیلیها راه و رسم همراهی را یاد میدهند، آنها هم جزو شفاعتکنندگان خواهند بود.
آیتالله عابدینی تصریح کرد: اگر کسی در دنیا با قرآن زندگی کرد، یعنی معیت با قرآن داشت، در قیامت هم قرآن شفیع او خواهد شد، در روایات مشهور آمده که در قیامت به هر کس میگویند قرآن را قرائت کن، آن چیزی که باعث میشود ما در قیامت با قرآن باشیم زندگی است که با قرآن کردهایم، انسی است که با قرآن داشتهایم، عملی است که به آیات قرآن کردهایم و تأثیری است که قرآن در گفتار، رفتار و زندگی ما داشته است.
امام جمعه قزوین یادآور شد: این همراهی قرآن در دنیا، فقط به حفظ کردن آیات قرآن مربوط نیست، باید با قرآن زندگی کرده باشیم و قرآن در شخصیت ما اثر گذاشته باشد، اینها در قیامت خودشان را نشان میدهند و تجسم اعمال میشوند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین عنوان کرد: عبادت هایی که میکنیم نیز جزو شفاعتکنندگان هستند، رسول خدا (ص) فرمودند روزهای که میگیریم در روز قیامت شفیع ما خواهد بود، البته این یک مثال است، نماز نیز همینطور است، همه عبادتها این گونه هستند.
امام جمعه قزوین تأکید کرد: مورد دیگر شفاعت نیز خود خداست، رسول خدا (ص) فرمودند بعد از اینکه همه شفاعتشان را کردند خدای متعال میفرماید شفاعت خودم مانده، آنهایی که با من بودند و همراهی با من را داشتند، آنها مشمول عنایت خاص من هستند.
وی تصریح کرد: بنابراین اینکه در این آیه گفته خدا نمیخواهد، به این معناست که قبل از اینکه خدا نخواهد، خود ما نخواستهایم که هدایت شویم، چون اختیار و اراده داشتهایم، اگر ما خودمان هدایت را بخواهیم خدا پیامبران خویش و کتابهای آسمانی خود را بسیج کرده تا ما هدایت شویم.
آیتالله عابدینی عنوان کرد: در عبادت نیز خداوند میفرماید مرا عبادت کنید، پس چرا غیر خدا را عبادت میکنید و بر سر جای خود نیستید؟ چرا عهد و پیمان شکستید؟ در اخلاقیات هم خداوند گفته از گناه بپرهیزید، چرا با فجور و گناه همراه شدیم؟ پس تقوا یعنی ما این عهد و پیمان عبادی، اخلاق و اعتقادی با خدا را نگه داریم.
امام جمعه قزوین بیان کرد: بنابراین خدا در آیه ۵۶ سوره مدثر میفرماید خدا بر سر عهد و پیمانش ایستاده، شما هم بر سر عهد خود باشید، تقوا به این معناست، نه اینکه بخواهیم تقوا را صرفاً به معنای ترس و پرهیز معنا کنیم.