ارسال فایل صوتی نماز دانشآموزان داوطلبانه بوده است
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حاشیههایی که در رابطه با ارسال فایل صوتی نماز دانشآموزان در رسانههای بیگانه ایجاد شد، گفت: برای انجام این کار هیچ اجباری وجود ندارد و اولین بار است که دانشآموزان با استفاده از فضای مجازی در گستره بزرگی تحت آموزش قرآن و قرائت اذکار نماز به صورت داوطلبانه قرار میگیرند.
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، چندی پیش خبری در رسانههای بیگانه مبنی بر اینکه «دانشآموزان باید فایل صوتی نماز خواندنشان را ارئه کنند» از سوی اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش منتشر و منجر به ایجاد حاشیههایی در این زمینه شد. به همین منظور به سراغ وی رفتیم و در این رابطه سوال کردیم.
باقرزاده، در رابطه با حاشیههای ایجاد شده در رابطه با ارسال صوت نماز دانشآموزان برای تائید بیان کرد: این اتفاق نشان دهنده این است که هدفگیری ما برای گسترش فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در حال نتیجه دادن است. آموزش و پرورش امکان اقامه نماز که شامل اختصاص مکان، زمان و امام جماعت برای اقامه نماز است را در مدارس را فراهم میکند اما در بعضی از مدارس به دلیل دو شیفته بودن امکان اختصاص زمان برای اقامه نماز وجود ندارد و به همین دلیل گفته شده تا برنامههایی که برای تمهید اقامه نماز جماعت است مانند یادگیری احکام نماز، صحت قرائت نماز و کمک کردن برای اقامه نماز در مدرسه و مسجد انجام شود.
وی ادامه داد: این موضوع علاوه بر دانشآموزان برای بزرگسالان نیز امکان خوبی است تا هرکسی که میتواند قرائت نماز خود را به صورت صوتی به سامانه ارسال کند؛ در این سامانه عدهای که به عنوان کارشناس نماز فعال هستند، این صوتها را گوش میدهند و اگر اصلاحی لازم باشد، ارجاع و به شخص اطلاع میدهند تا اشخاص در این آموزش غیرحضوری بتوانند از صحت قرائت نماز خود مطمئن شوند و احکام نماز را بیاموزند. برای انجام این کار هیچ اجباری وجود ندارد. این برنامه برای اولین بار است که دانشآموزان با استفاده از فضای مجازی در گستره بزرگی تحت آموزش قرآن و قرائت اذکار نماز قرار میگیرند.
رصد برنامههای آموزش و پرورش توسط دشمنان
باقرزاده تأکید کرد: این حاشیهها نشان میدهد که دشمنان کاملاً برنامههای آموزش و پرورش را رصد میکنند. این ویژه برنامه از والدین میخواهد، همانطور که نسبت به برنامههای آموزشی حساس هستند نسبت به برنامههای پرورشی هم حساس باشند و کمک کنند و در جریان قرار بگیرند. در رابطه با نماز و هیچ یک از برنامههای پرورشی و فرهنگی اجبار وجود ندارد بلکه دانشآموزان از ما مطالبهگری میکنند که چرا برنامههای پرورشی مثل برنامههای آموزشی متعدد و فراگیر نیست و فقط برای عده خاصی است و یک عده به اردو میروند یا برای یک عده کارشناس اعزام میشود؟ با این کاری که انجام شده این فراگیری در حال گسترش است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای حضور در برنامههای پرورشی هیچ امتیاز ویژهای در نظر گرفته نمیشود و ارزیابیای که منجر به تفاوت و تمایز شود نداریم. با این کار صرفاً دانشآموز میداند که چه برنامههایی را در طول سال تحصیلی شرکت کرده و چه کنشگریهای دینی یا اجتماعی داشته است و میتواند سوابق خود را مشاهده کند.
اجرای مستمر برنامههای فراگیر پرورشی و فرهنگی
باقرزاده بیان کرد: برنامههای عمومی برای دانشآموزان باید به صورت مستمر انجام شود که با آغاز سال تحصیلی در حال انجام است و برنامههای فراگیر پرورشی و فرهنگی از جمله این برنامههاست که شامل اردوها، نقشآفرینی دانشآموزان در تشکلهای دانشآموزی، شرکت دانشآموزان حداقل در یک رویداد فرهنگی و پرورشی در طول سال تحصیلی، برگزاری جلسات و نشستهای گفتمانی، برگزاری نماز جماعت و در خلال آن مسائل فرهنگی و تربیتی میشود.
وی ادامه داد: این برنامهها در صورت اجرای مستمر میتواند وضعیت مدارس را از نظر فرهنگی و پرورشی تقویت کند و در مدرسه تغییر به وجود بیاورد. در سالهای گذشته عمده برنامهها به صورت متمرکز استانی، منطقهای و کشوری بود در حالی که با تغییر و تحول امسال تلاش کردیم تا داخل مدرسه باشد.
وی افزود: سه سرود در رابطه با استکبارستیزی و صهیونیسمستیزی ساخته شد و در اختیار استانها قرار گرفت. همچنین نمایشنامههایی در رابطه با شناخت استکبار و مبارزه با آن در اختیار دانشآموزان قرار گرفت و دانشآموزان در مدارس اجرا کردند. موضوع سوم شروع رویداد کتابخوانی است که کتاب «مهمانی خرگوشها» برای دوره ابتدایی و «روایتی از یک رویداد» برای دوره متوسطه در نظر گرفته شد. همچنین برخی از دانشآموزان از اماکنی که مصادیق مبارزه با استکبار است مانند قلعه پرتغالیها در جزیره هرمز، لانه جاسوسی و خانه آیتالله کاشانی بازدید کردند.
منبع: ایکنا