اخبارحوزه ریاستگفتگوها

ببینید/ حضور قائم مقام ستاد اقامه نماز در گفتگوی ویژه خبری

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، دکتر سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز و حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با حضور در گفتگوی ویژه خبری، اهم مطالب مربوط به حوزه نماز نسل نو و برگزاری سی امین اجلاس سراسری نماز را تشریح کردند.

مجری:سی امین اجلاس سراسری نماز در زنجان برگزار شد و برترین دانشگاه‌ها و شخصیت‌ها در حوزه نماز معرفی و تجلیل شدند. موضوع اجلاس سی‌ام، نماز نسل نو بود با نگاه به مدرسه، مسجد و دانشگاه.

سوال: آقای دکتر زرهانی هم در اجلاسی که در زنجان برگزار شد و هم در اجلاس سال‌های پیشین، مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر توجه به نماز نسل نو داشتند. در این راستا دستگاه‌ها چه اقداماتی انجام دادند؟
زرهانی: مقام معظم رهبری در سی اجلاس گذشته پیام‌هایی را خطاب به مدیران ارشد نظام بیان فرموده‌اند که در اغلب این‌ها به اصل اقامه نماز و فرهنگ‌سازی برای نماز و توجه به نماز نسل نو عنایت شده است، ستاد اقامه نماز همه ساله تفاهم نامه‌هایی را بر اساس ماموریت‌های دستگاه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری با دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها منعقد می‌کند، در پایان هر سال از طریق سامانه سجاده و بر اساس بازدیدهای میدانی و بر اساس دریافت گزارش‌های مکتوب و مصوبی که دستگاه‌ها می‌دهند ارزشیابی به عمل می‌آورد و نتیجه را اعلام می‌کند، لذا ارزشیابی و ارزیابی امسال ما هم مربوط به ۱۴۰۱ است امسال هنوز به فرجام نرسیده است و ما در حال ارزیابی هستیم، در اجلاس سی و یکم ما نتایج را اعلام می‌کنیم.

سوال: نتیجه بررسی‌هایی که در سال گذشته انجام دادید وضعیت را چطور دیدید؟ ظاهراً ۱۳ دستگاه متولی مستقیم ترویج و اقامه نماز به خصوص برای نسل نو هستند وضع دستگاه‌ها را چطور ارزیابی کردید؟
زرهانی: ببینید ارزیابی ما معطوف به تمام جوانب است من اسامی دستگاه‌هایی را که حائز رتبه‌های برتر هستند را خدمت شما قرائت می‌کنم، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی بالاخص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت ملی گاز ایران، سازمان تامین اجتماعی، بنیاد شهید، سازمان اوقاف و امور خیریه این‌ها دستگاه‌هایی هستند که تکالیف عام دارند از دستگاه‌هایی که در حوزه نسل جوان و آینده سازان انقلاب اسلامی امسال مورد تشویق قرار گرفتند آن هم به خاطر برخی از فعالیت‌ها دو دستگاه هستند یکی وزارت آموزش و پرورش و یکی هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی البته غیر از این‌ها موسسه موضوع شناسی احکام فقهی با مدیریت آقای فلاح‌زاده به این دلیل که حد ترخص و مسافت شرعی را نصب کردند و مطالعاتش را انجام دادند با کمک ستاد اقامه نماز و راهداری در اکثر نقاط نصب شده و یا در حال نصب است و در آینده هم یک نرم‌افزار برایش ایجاد می‌شود. این دستگاه غیر دولتی هم مورد تشویق قرار گرفت، امسال رئیس جمهور محترم محبت فرمودند و شخصاً لوح تقدیر دستگاه‌ها را امضا کردند ممکن است مردم متوقع باشند که در جریان این کار قرار بگیرند، ما حدود هزار نمره برای ارزیابی داریم، دستگاه‌هایی مورد تشویق قرار می‌گیرند که بالای ۸۰۰ نمره را به دست بیاورند وبه دستگاه‌هایی که زیر ۵۰۰ است  تذکر می دهیم

سوال: آقای دکتر رستمی یکی از دستگاه‌های اصلی برای ترویج نماز به ویژه برای نسل نو دانشگاه‌ها هستند. بفرمایید که وضع اقامه نماز الان در دانشگاه‌های سراسری ما به چه صورت است و چند درصد از دانشگاه‌های ما دارند نماز جماعت را برگزار می‌کنند؟ اصلاً آماری دارید که چند درصد از دانشجوها نماز می‌خوانند؟

رستمی: یکی از مراکزی که مرکز تجمع نسل جوان و تجمع مجموعه‌های نخبه استادی و دانشجویی است فضاهای آموزش عالی کشور است که بحث نماز هم به تناسب اهمیت نسل جوان در آن جا اهمیت خاصی پیدا می‌کند. مقوله نماز و توجه به نماز، بحثی است در یک فضای کلی‌تری به نام توجه به مناسک و اعتقادات و باورها قرار می‌گیرد و متناسب با تغییراتی که ممکن است در فضای زندگی و ذهنی جوان اتفاق بیفتد این مقوله هم دستخوش تغییر می‌شود، همه آمارها به نسبت بالا رفتن سن، میزان توجه به مناسک عبادی را بیشتر می‌کنند یعنی عملاً بین بالا رفتن سن و توجه به مناسک عبادی رابطه مستقیم وجود دارد با این وجود آماری که ما از فضای دانشگاهی داریم که آمار دقیقی است به این معنی که طرحی به نام سیمای زندگی دانشجویی هر ساله توسط دانشگاه‌ها با محوریت وزارت علوم اجرا می‌شود، مجموعه دانشگاه‌های کشور اعم از دانشگاه‌های وزارت بهداشت، وزارت علوم، آزاد، فرهنگیان و پیام نور و سایر دانشگاه‌های کشور با یک نسبت جمعیتی متناسب، مورد پژوهشی در قالب پرسشنامه قرار می‌گیرند بیش از ۱۶۰ سوال از بچه‌ها پرسیده می‌شود در حوزه نماز، آمار امسال که لحظاتی پیش از عزیزانمان در وزارت علوم تقاضا کردم و دریافت کردم بالای ۷۰ درصد جوانان دانشجو نگرش مثبت به نماز دارند این نگرش مثبت به نماز یعنی قائل به تاثیر بخشی، امید آفرینی، حس خوب نسبت به نماز و نسبت به نمازگزار در آنها وجود دارد حالا چه نسبتی از این بچه‌ها که نگرش مثبت به نماز دارند اهل تقید به نماز هستند، ممکن است آمار پایین‌تر باشد یعنی طیفی هستند که نگرش آنها مثبت است ولی ممکن است آن تقید لازم را برای اقامه نماز پنجگانه و در سه وقت نداشته باشند اما در هر صورت این آمار در فضای هجمه سنگینی که در حوزه‌های باور و تقید به مناسک شرعی و دینی نسبت به جوانان و نوجوانان ما صورت گرفته به خصوص آسیبی که ما باید بپذیریم در دوره تعطیلی مراکز آموزشی عمومی و عالی در دوره کرونا اتفاق افتاد این آمار، آمار خوبی است یعنی ضمن این که وظیفه ما است که عزیزانمان را با آن خوبی‌های زندگی بیش از قبل آشنا کنیم اما متوجه سرمایه‌های موجود باشیم و در کنار این نماز جماعت موضوعی است که بسته به مجموعه‌ای از شرایط در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد به این معنا که دانشجوها بر اساس واحدهایی که انتخاب می‌کنند بعضی از روزها در دانشگاه هستند و بعضی از روزها نیستند، طبیعتاً حضور دانشجو در فضای آموزشی با نسبت مجموع دانشجوها یک نسبت و تعداد کمتری است، با این وجود من آمار کلی خدمت شما بخواهم ارائه کنم ما ۲۸۲ مسجد در دانشگاه‌ها داریم

سوال: از چه تعداد دانشگاه ارزیابی کردید؟
رستمی: از مجموع دانشگاه‌ها آمار دقیق را دارم عرض می‌کنم یعنی ۲۸۲ مسجد

سوال: از چند دانشگاه؟ چون خیلی از دانشگاه‌ها مسجد ندارند، نمازخانه دارند یعنی شرایطش خیلی ایده آل نیست.
رستمی: الان من مجموع را خدمت شما عرض می‌کنم آن وقت دقیق‌تر می‌شود گفتگو کرد، حدوداً ۳۲۴۸ مکان نماز داریم که ۲۸۲ تا از این مکان‌ها مسجد هستند یعنی صیغه مسجد خوانده شده و حکم شرعی مسجد را دارند باقی این‌ها نمازخانه‌هایی هستند که در قالب‌های مختلف گاهی به صورت مجزا مثل یک حسینیه هستند.

سوال: این کمتر از ۱۰ درصد است به نظر شما کم نیست؟
رستمی: بله کم است، طبیعتاً مسجد اقتضائاتی دارد یعنی عمده دانشگاه های اصلی، دانشگاه‌های بزرگ، دانشگاه‌های مراکز استان، دانشگاه‌های دارای جمعیت دانشجویی خوب مسجد دارند چون ما حدود ۳ هزار مرکز آموزش عالی در کشور داشتیم با آمایش‌ها و تغییر بعضی از مراکز نه ادغام‌ها، ما حدود ۲ هزار مرکز آموزش عالی داریم که این ۲ هزار شامل دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی، گاهی وقت‌ها داخل یک ساختمان مستقر هستند دانشگاه‌های پیام نور و دانشگاه‌های آزاد در واحدهای کوچک، شهرهای کوچک تا شهرستان‌ها تا مراکز استان دانشگاه‌های پیام نور در توزیع مختلفی که دارند و دانشگاه‌های وزارت علوم هستند. بنابراین این بالای ۲ هزار مرکز آموزش عالی را ما ۲ هزار دانشگاه نمی‌بینیم، ۲۸۲ مسجد یعنی در حقیقت ۲۸۲ مرکز آموزش عالی دارای جمعیت و موقعیت مناسب از نظر زمین گاهی اوقات ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشند که مسجد در آنها ساخته شده اما ۳۲۴۸ محل اقامه نماز در مجموعه مراکز آموزش عالی کشور است که این‌ها شامل وزارت علوم ، وزارت بهداشت و سایر دانشگاه‌ها است چون وزارت بهداشت را عرض می‌کنم بیمارستان‌های آموزشی که ذیل دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنند هم در این آمار است.

سوال: آقای دکتر رستمی بفرمایید این ۳۲۴۸ مجموعه اقامه نماز چقدر کیفیتشان ارزیابی شده و چقدر در شأن و جایگاه اقامه نماز هستند؟
رستمی: یکی از محورهایی که هم عزیزانمان در ستاد اقامه نماز کشور و هم در ستاد عالی اقامه نماز دانشگاه‌ها مورد توجهشان است و در ارزیابی‌ها ملاک قرار می‌دهند کیفیت تجهیز و توجه به مناسب سازی محیط اقامه نماز است، باید خدا را شکر کنیم عزیزانی که در وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های مختلف کشور حضور دارند شخصیت‌هایی معتقد به نماز هستند. الان اتفاقی که در دوره جدید وزارت بهداشت رخ داده این است که بیمارستان‌ها چک لیست یا یک قالب ارزیابی دارند که بر اساس متغیرهای مختلف ارزیابی می‌شوند و به آنها نمره داده می‌شود همان کاری که عزیزانمان در مورد نماز انجام می‌دهند که یا تشویق می‌شوند و یا تذکر و یا وضعیت متوسطی دارد، یکی از محورهایی که اخیراً در ارزیابی بیمارستان‌ها قرار داده شده کیفیت محل اقامه نماز، نمازخانه یا مسجد بیمارستان است.

سوال: یعنی گروه‌هایی دارید که بازدید می‌کنند و ارزیابی و کنترل می کنند؟
رستمی: بله و بر همین اساس هم پاسخ می‌دهند.

سوال: آقای زرهانی مدیرکل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش دارند می‌گویند که ما مشکل بودجه داریم و موضوع بودجه را مطرح می‌کنند و می‌گویند که ستاد اقامه نماز باید این مطلب را پیگیری کند، وضع نمازخانه‌های مدارس هم خیلی رضایت بخش نیست، شما چه پاسخی به این مطلب و موضوع دارید و چه راهکاری دارید برای برون رفت از این مشکلات؟

زرهانی: واقعیت این است که در برخی از دانشگاه ها، آقای دکترمستحضر هستند.

سوال: الان موضوع البته مدارس است.

زرهانی: عرض می‌کنیم ما فضای کافی و وافی نداریم برای اقامه نماز، این مشکل در آموزش و پرورش چندین برابر است، در همین اطراف تهران مدارسی داریم با ۶۰۰-۵۰۰ دانش آموز، اما نمازخانه ندارند، فقط هم نمازخانه نیست، وزیر محترم می‌فرمایند ما یک ملیون متر فرش نیاز داریم برای مفروش کردن نمازخانه‌های موجود ، به هرحال بیش از صدهزار مدرسه است که در ۶۵ هزار مدرسه نماز اقامه می شود، امام جماعت هم خیلی کم داریم، فرمودند حق ایاب و ذهاب را وزارت آموزش و پرورش قادر به پرداخت نیست، بله ستاد اقامه نماز پیگیری می‌کند، استاد قرائتی و بنده رفتیم مجلس با کمیسیون فرهنگی، با جناب آقای قالیباف جلسه برگزار کردیم، با ریاست محترم جمهور مکاتبه داشته ایم، اما وزارت آموزش و پرورش آن گونه که باید و شاید هنوز نتوانسته یک ردیف برای تامین اعتبار برای حق ایاب و ذهاب ائمه جماعات آن هم نه یک پول قابل ذکر، در حد هزینه یک اسنپ، یک تاکسی تلفنی که رفت و آمد این‌ها را تسهیل بکند، ما پیگیر کار هستیم.

سوال: نامه‌ای هم  داده بودید به آقای رئیس جمهور

زرهانی: هم به آقای رئیس جمهور ما نامه دادیم، هم با آقای قالیباف مکاتبه کرده ایم و هم با کمیسیون فرهنگی، هم با روسای کمیسیون تلفیق قبل و ماقبل، الان در آخرین اقدامی که انجام دادیم در کمیسیون فرهنگی دولت ما پیشنهاد کرده ایم که به صورت نمادین ۳۰ میلیارد تومان که رقم بسیار جزئی است نسبت به بودجه کل کشور، پیش بینی بکنند حالا در وزارت آموزش و پرورش، یا در سازمان تبلیغات اسلامی و این مبنایی باشد برای پرداخت‌ها در سال آینده، هیئت دولت این را پذیرفته، ما امیدوار هستیم که عمل بکنند و سال تحصیلی آینده با معضلات کمتری مواجه باشد، الان یک امام جماعت وارد یک دستگاه اجرایی بشود، حداقل تا ۱۰۶ میلیون تومان حق ایاب و ذهاب یا به تعبیری حق التبلیغ قابل پرداخت به او است، اما وقتی وارد مدرسه می‌شود یک میلیون تومانش هم امکان ندارد، البته یک ۱۰ درصد از مدارس که شهریه می‌گیرند، به موجب قانون آن‌ها پرداخت می‌کنند، اما مشکل مدارس دولتی است که از هرجهت با مشکلات خاص خودشان مواجه هستند.

 

سوال: حالا نفس خود اقامه نماز مهم است، خیلی از معلمان پرورشی در خیلی از مدارس اقامه نماز دارند، در کنار این تجهیزات و مسائلی که به ساختار‌ها و زیرساخت‌ها و تجهیزات بر می‌گردد، بحث آموزش مفاهیم قرآنی هم که بیش از ۲۰ مفهوم مختلف در دل این نماز نسل نو گنجانده شده ، چقدر برای این مطلب پیش رفتید و کار کردید؟

زرهانی: ما یک سرمایه گذاری معنوی درستی را انجام دادیم، یک مرکز تخصصی نماز داریم ما در قم که اساتید زبردستی که دارای قدرت علمی و آموزشی قابل قبول و مورد توجهی دارند، امسال ما با کمک یکی از پالایشگاه‌های استان مرکزی، هزار نفر از مدیران مدارس و مربیان امور تربیتی و همچنین پیش نمازان و امامان جماعت مدارس را برایشان دوره آموزشی قرار داده ایم، این کار الان دارد استمرار پیدا می‌کند، هم محتوای آموزشی و هم استاد را ما تامین می‌کنیم، نه تنها برای امامان جماعت، مدیران و مربیان و معلمان، برای پدران و مادران هم دوره‌های آموزشی طراحی کردیم.

سوال: بازخوردی گرفتید که چقدر تاثیرگذار بوده در نسل نو؟

زرهانی: بله ما در تمام برنامه ها، همین اجلاس زنجان ما ارزیابی داریم، تمام دوره‌های آموزشی را که الان در سراسر کشور در پادگان ها، در مدارس، در دانشگاهها، در موسسات دولتی، در وزارتخانه‌ها برگزار می‌کنیم هر دوره آموزشی توام با یک سنجش است و براساس این سنجش آسیب شناسی می‌کنیم و مشکلات را مرتفع می‌کنیم.

 

سوال: یک سندی را تدوین کردید و قرار بود رونمایی بشود آیا این مفاهیم در آن سند دیده شده؟

زرهانی: بینید سند ۲۰ ساله اقامه نماز از ۱۴۰۱ تا ۱۴۲۰ تدوین شده، به تصویب هیئت امنا رسیده، متناسب با این سند استان‌های ما سند پنج ساله تولید کردند، یکی از دستاورد‌های نماز نسل نو که امسال در زنجان برگزار شد، ترغیب دستگاه‌ها برای تدوین برنامه پنج ساله است، آقای دکتر رستمی آنجا گزارشی را که دادند ناظر به افق ۵ ساله آینده بود.

 

سوال: آقای دکتر رستمی برسیم به همین افقی که شما آنجا ارائه دادید و این سوال را از شما هم می‌پرسم، شما  برای ترویج این مبانی و مفاهیم اصلی نماز در دانشگاه‌ها چه اقداماتی انجام دادید؟

رستمی:  اشاره‌ای بکنم به وظیفه دفاع از این حوزه آموزش وپرورش داشته باشم، مبلغی که آقای دکتر اشاره کردند که قول داده شده در بودجه قرارداده بشود، حدود ۲۰۰ هزار تومان برای هر مدرسه در یک سال است.

 

سوال: فقط پول خرید مهر شاید بشود دیگر؟
رستمی: بله پول خرید مهر بشود هم خوب است، یعنی شما معمول در حقیقت ترددی که اتفاق می‌افتد، یعنی اگرما از نفر تقاضا کنیم که وقتی را بگذارد برای مدرسه، به هر حالی آن فردی که برای اقامه نماز می‌آید گاهی وقت‌ها می‌گوییم که خودش برای اقامه نماز نباید پولی بگیرد، حرف درستی هم است، ولی این فرد گاهی وقت‌ها منزل دوری دارد یعنی ما همسایه مدرسه‌ای نداریم که بگوییم تقاضایی از او بکنیم که شما نمازتان را بیایید کنار بچه‌ها اقامه کنید که توفیق و یک فرصت خوبی است، گاهی وقت‌ها مجبوریم تقاضا کنیم از افرادی که مجبورند از مسیر‌های دور بیایند، وسیله نقلیه ممکن است نداشته باشند و طبیعتا یک شرایط حداقلی را برای اقامه نماز باید فراهم بکنیم،  لازم است که از تمام متولیان، هم عزیزان مان در دولت، هم عزیزانمان در مجلس، تقاضا بکنیم که به موضوع نماز توجه جدی داشته باشند در فضای آموزش و پرورش، در فضای دانشگاهی، به حمدلله، چون مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی بسته خاص متولی خاصی دارد، عملا تو این حوزه‌ها مشکلی نداریم، یعنی احیانا این هزینه تردد عزیزانی که از آن‌ها دعوت می‌شود در خوابگاه ها، بیمارستان ها، فضا‌های آموزشی، در خود محیط‌های دانشگاهی حضور داشته باشند، طبیعتا در تامین این، در تجهیز همه نمازخانه ها، مهیا کردن امکانات و ظرفیت‌ها و نوسازی فضا‌های نماز مشکلی ما نمی‌بینیم، اما بحث کلان نماز خب ما هم یک حوزه‌های ترویجی باید در فضای دانشگاهی داشته باشیم، یک اقداماتی به صورت کلی در حال انجام بوده تا به حال، من به عنوان نمونه عرض بکنم خدمت عزیزان، سامانه آموزش مجازی ما داریم در مجموعه نهاد که سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان است، این جوری عرض کنم مراجعه کننده‌ها که عمدتا دانشجو هستند، اساتید و همکاران دانشگاهی هم جزء این‌ها هستند، بالای سه میلیون عضو دارد الان این سامانه، بیش از سه میلیون که ۱۶۰ هزار عضو کاربر ثبت شده در سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان داریم، بیش از ۴۰۰ عنوان درسی، درسنامه‌هایی که هر جلسه یک آزمون دارد با گذراندن آزمون اول وارد جلسه دوم می‌شوند و با اتمام آزمون‌ها موفق می‌شوند گواهی دریافت بکنند، پرعنوان‌ترین شاید برای عزیزان بیننده مان هم جالب باشد، بیش از ۷۰۰ هزار نفر عنوان چگونه نماز خوب بخوانیم، که یک عنوان درسی چند جلسه است و باید بیایند انتخابش بکنند، جلسات هر جلسه را آزمون بدهند، یعنی مثل برنامه نیست مثلا ما بگوییم مثلا چند بار دانلود دارد، یا ممکن است طرف دانلود کرده باشد، ندیده باشد، یا بازدید خورده باشد بدون اینکه طرف احیانا دقت کرده باشد، این باید آزمون بدهد تا جلسات بعدی را بگذراند، بیش از ۷۰۰ هزار دوره گذرانده شده، بحث نماز در این سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان، بحث قراردادن نماز در مجموعه برنامه‌های آموزشی مان هم در دروس معارف، که جزو دروسی است که هم تولید محتوا و تامین استادش به عهده ماست، بحث نماز یکی از مباحثی است که به خصوص در درس آیین زندگی به آن پرداخته می‌شود، طرح‌هایی که آقای دکتر زرهانی هم اشاره کردند، من  گذرا اشاره کنم خدمت شما، هم تربیت اساتید و طلاب شایسته برای حضور در فضا‌های دانشگاهی، چون بالاخره محیط دانشگاهی یک محیط تخصصی است، طلبه‌های آشنای با محیط در این فضا باید حضور پیدا بکنند، آماده کردن، مهارت افزایی و شناسایی و به هرحال ساماندهی این مجموعه و شبکه سازی از این عزیزان مان، بیش از سه هزار و ۲۰۰ امام جماعت دانشگاهی ما الان داریم، جمعیت قابل توجهی از این‌ها علاوه بر تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی دارند و آشنای با فضای دانشگاهی هستند، بازسازی یا توجه به محیط ها، زیباسازی فضا‌های نمازخانه، بهسازی و مناسب سازی مجموعه.

سوال: آماری دارید که این اقدامات کمک کرده باشد به افزایش میزان استقبال از نماز؟

رستمی: نگاه کنید اگر بیاییم بگوییم که مثلا فلان اتفاق افتاد و نسبت اقامه نماز در آن محیط تغییر کرد نه چنین کاری انجام نشده.

 

سوال: یعنی شده یک ارزیابی انجام بشود؟ برخی از کلاس‌ها دانشگاه‌ها با زمان نماز اول وقت تداخل دارد با هم، برای این موضوع سازوکاری دارید؟

رستمی: در گذشته مواردی وجود داشت، از نظر آیین نامه‌ای ممنوع شده، اما اطلاع داریم بعضی از دانشگاه‌ها به دلیل کمبود فضای کلاسی شان، یعنی تعداد کلاس‌ها کفایت نمی‌کند واحد‌هایی را که در آن ترم برای دانشجو‌ها ارائه شده، بعضی از دانشگاه‌ها چنین موضوعی وجود داشته، اما به صورت کلی از نظر مقررات، هم در وزارت علوم، هم در وزارت بهداشت منع شده چنین اتفاقی.

 

سوال: سوال آخر بنده از حضرتعالی این است که دستگاه‌هایی از آن ۱۳ دستگاه تذکراتی گرفتند بابت کم کاری‌هایی که در این حوزه داشتند، بفرمایید چه دستگاه‌هایی بودند؟ چطوری ارزیابی کردند؟ چطوری تشویق‌ها را انجام دادید؟ چطوری به این‌ها تذکر دادید؟ و نام دستگاه‌ها را هم بگویید؟

زرهانی: ما از هفت هزار دستگاه در سطح ملی، شهرستان، استان و مرکز کشور، ارزیابی می‌کنیم، که حدود ۱۷۰ دستگاه، وزارتخانه، سازمان و نهاد در مرکز کشور هستند، تشویق و تنبیه و تذکر در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها توسط شورای اقامه نماز استان به ریاست استاندار و با حضور امام جمعه مرکز استان و شهرستان انجام می‌شود.

 

سوال: نام دستگاه‌هایی که تذکر گرفتند را بفرمایید؟

زرهانی: نه نمی‌شود، این‌ها ۱۰ دستگاه نمره شان زیر ۵۰۰ نفر است، هتک حرمت می‌شود اگر من بگویم، این‌ها را ما یک نامه محرمانه برای ریاست محترم جمهور می‌نویسیم با صلاحدید ایشان تذکر لازم داده می‌شود ما برای وصل کردن آمدیم.

 

سوال:ما در رسانه ملی برای ترویج امرنماز به ویژه نسل نو حتما در خدمت شما بزرگواران هستیم.

زرهانی: یک جمله بگویم، ۸۴۱ مقاله علمی در فراخوان نماز نو، علمای حوزه و اساتید دانشگاه و معلمان و فرهیختگان جامعه فرستادند، که گنجینه‌ای است برای دستیابی به یک چه باید کرد؟ و پیدا کردن راه ها.

 

سوال: انشاالله این‌ها در دسترس همگان قرار بگیرد ما هم رصد می‌کنیم.

رستمی: ماباید افتخار بکنیم  پرجمعیت‌ترین اقامه‌های نماز علاوه بر امامزاده و بقاع متبرکه در فضا‌های دانشگاهی دارد اتفاق می‌افتد.

مشروح این گفتگو را در ادامه ببینید + دانلود

گفتگوی ویژه خبری گفتگوی ویژه خبری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا