اخبارمازندران

همایش روز جهانی مسجد در ساری برگزار شد

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان مازندران، همایش استانی روز جهانی مسجد با حضور آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان، نوری استاندار مازندران، حجت الاسلام ابراهیمی مدیر ستاد اقامه نماز، جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استانی و شهرستانی، علما و روحانیت و فعالان در عرصه مساجد روز چهارشنبه بیست و چهارم مرداد در امامزاده عباس (ع)ساری برگزار شد،

حجت الاسلام ابراهیمی در این همایش با اشاره به دهه فرهنگی ترویج معارف نماز گفت: در۲۱ مرداد سال ۶۹ ستاد اقامه نماز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای قرائتی شکل گرفت و در ۳۰ مرداد ۱۳۴۸ نخستین قبلگاه مسلمانان، مسجد الاقصی بدست ستم پیشگان صهیونیسم به آتش کشیده شد و آن روز را روز جهانی مسجد نامیدند، ستاد اقامه نماز کشور این دهه را بنام دهه فرهنگی ترویج معارف نماز اعلام کرد تا با همت و عزم همگانی همانند دهه غدیر و دهه عاشورا فرهنگ گردد و دراین ایام با آسیب شناسی در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به اقامه نماز، بیشتر در خدمت نماز باشیم.

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی اظهار کرد: مسجد خانه خداست و به دست کسی سپرده شده که محبوب اوست، بنابراین قیم مسجد شدن افتخار است.

وی با بیان اینکه امام جماعت کلیددار خانه خداست، افزود: خداوند مسجد را رفعت بخشیده و از مسجد به آسمان می‌توان رفت پس ریشه آن باید محکم باشد زیرا بنیان مسجد تقواست و بانیان مسجد در بخش‌های مختلف نیز باید اخلاص و تقوا داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: ما ائمه جماعات اولاً باید اخلاص داشته باشیم ودر مرحله دوم از افراد باتقوا باید انتخاب کنیم تا مسجد از رقابت‌های ناسالم بیرون بیاید و نمازگزاران را باید به تقوا توصیه کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش‌های مختلف مسجد در حوزه‌های برون‌مسجدی همچون در دفاع از مردم غزه و محکومیت ظالمان، ادامه داد: مساجد در شهرها برای تظاهرات و راهپیمایی‌ها باید برنامه داشته باشد.

این مسئول بیان کرد: اگر پایه‌های مسجد که تقوا باشد را قوی کرده و مسجد را رفعت ببخشیم خوب است زیرا مسجد همچون کشتی است و باید خلوت شدن مساجد را به‌عنوان یک خطر و آسیب بزرگ روی میز گذاشته می‌شود.

وی تاکید کرد: هر مسجدی باید مهدیه، خانه قرآن و عبادت باشد و علاوه بر این هر مسجدی باید یک کمیته امداد، بهزیستی و یا یک دانشگاه و قطب فرهنگی باشد.

در ادامه یوسف نوری استاندار مازندران با اشاره به نقش روحانیت در حکمرانی حکومت اسلامی، اظهار کرد: مسجد در جامعه اسلامی یک ساختار برای حکمرانی است که دارای عناصر و عوامل اجرایی است.

وی با بیان اینکه ائمه جماعات راهبران دینی مساجد هستند، افزود: حوزه های علمیه بخش آموزشی مساجد را عهده دارند که باید بیش از پیش به این مهم اهتمام داشته باشند.

نوری به پیشینه مازندران ها در بحث تشکیل حکومت علویان اشاره کرد و گفت: این خطه مهد عالمان دینی است.

وی با بیان اینکه به فرموده امام خمینی رحمت الله علیه مسجد سنگر است باید این سنگرها را حفظ کرد، خاطرنشان شد: مسجد نباید به نهاد عبادت فردی بدل شود بلکه باید از فرصت اجتماع در این پایگاه های دینی برای اقتدار اسلام و امت اسلامی بهره گرفته شود.

نوری به جایگاه وقف برای اداره مساجد اشاره کرد و گفت: مسجد باید علاوه برمحل عبادت محل آموزش مردم نیز باشند.

وی به جانمایی کارکردهای مساجد در معماری اسلامی اشاره کرد و یاداورشد: بعنوان مثال مسجد تاریخی فرح آباد ساری نمونه ای از کارآمدی مسجد در بحث آموزشی، اقتصادی و دینی را تصویر می کند.

نوری گفت: اینکه مساجد باید ماهیت مجهول استکبار جهانی را به دنیا معرفی کنند، گفت: باید از جایگاه و ظرفیت های مساجد بعنوان هسته مقاومت جهان اسلام بهره گرفته شود.

استاندار مازندران با اشاره به اهمیت جذب نوجوانان و جوانان به مساجد و با تاکید براینکه این پایگاه های دینی باید خانواده محور باشند،بیان کرد: جذب نسل نو به مساجد موجبات کاهش آسیب های اجتماعی را فراهم می آورد.

در پایان از فعالان و مروجان و ائمه جماعات که در سه وقت نماز جماعت برگزار می کردند تجلیل به عمل آمد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا