به گزارش روابطعمومی ستاد اقامه نماز استان تهران، سیّد مهدی بهشتی مشاور استاندار و مدیر ستاد اقامه نماز در یادداشتی با عنوان “اقامهگری قرآن و نماز در اربعین” حرکت حضرت اباعبدالله الحسین ع را در راستای رسیدن به تمدّن نوین اسلامی، تشریح کرد.
متن یادداشت به شرح ذیل است:
باسمهتعالی
اقامهگری قرآن و نماز در اربعین
خداوند با بعثت انبیای الهی بر گُرده مؤمنین منّت نهاد تا بواسطه این بعثت، معلّمان بشر، معارف دین را به انسانها منتقل نمایند.
از اینرو آنها را پرچمداران عرصه تبلیغ دین قرار داد تا با علمداری، جریانساز و گفتمانساز معارف دین بویژه کتاب آسمانی و نماز باشند. در این راستا آنها اقامهکنندگان حقیقی دین و شریعت بهشمار میروند.
چرا که ساختن جامعه و حکومت توحیدی نیاز به اقامه دارد، این اقامه نیز بایست به رهبری انبیاء و اولیاء، توسط تک تک افراد جامعه رقم خورَد. در این راستا خداوند حکیم در قرآنکریم در جهت شکلگیری جامعه ایمانی دستور همگانی و نهضت انسانی به اقامه قرآن و نماز میدهد؛ که در امتداد اقامه دین بهشمار میرود.
این اقامهگری در راستای جریانِ باورساز و کُنش اجتماعی و سیاسی است. آنچنان که اقامه، صِرف تلاوت و خواندن نیست بلکه نیاز به اقدام و کُنش در جهت جریانسازی و گفتمانسازی و به طور خاص حرکت جمعی بر سِیر نقشه قرآن و کُنشگری فعال یکیک اعضاء جامعه توحیدی دارد؛ اقدامی روشمند و هدفمند با راهبری ولی خدا یا نائبانش.
از این رو هر حرکت و انقلابی که انبیاء آغاز کردهاند بر محور اقامه کتاب آسمانی و نماز بوده است. از جمله حرکت سیّدالشهدا که در جهت احیاء مسیر انبیاء و سنّت نبوی شکل گرفت، انقلابی که با عشق به قرآن و نماز و اقدام در جهت اقامه و احیای این دو دستور بود و حتی شهدائی را برای اقامه نماز در میدان نبرد تقدیم نمود تا پرچمِ نماز را بر مأذنههای دین برافراشته نگهدارد.
پس از حرکت عاشورا نیز امتداد این جریان با مهندسی طریق، توسط حضرات معصومین علیهمالسّلام شکل گرفت، با طراحی حرکتهای جریانساز همچون زیارت اربعین که به فرموده امام عسکری علیهالسلام زیارت اربعین سیّدالشهدا نشانه مؤمن قلمداد شده است. این طراحی عجیب و منحصر به فرد، حرکتی اجتماعی و سیاسی است که در مسیر اقامه نماز و قرآن است.
مسیری که با شهادت امام حسین علیهالسّلام هر روز رو به فزونی حرارت میگراید، بدینسان است که در طول تاریخ این حرکت روزبهروز منظّم و منسجمتر از قبل و به مثابه انقلابی و رزمایشیسیاسی در حرکت امّت اسلامی به شمار میرود.
حرکتی که مقدمه و تمرینی است برای رسیدن به تمدّن نوین اسلامی برای رسیدن به منّت دیگری که خدای متعال بر گُرده مؤمنین گذاشته است که همان حکومت صالحان خواهد بود؛ انشاءالله.
این حرکت دلها را به یکدیگر نزدیک کرده و یکدلی را در میان رنگها، ملّیتها و قومیتها افزایش داده و میدهد؛ حرکتی که تمرین امّت واحد شدن است؛ حرکتی که کار را برای تمدّنسازی واحد سهل میکند.
حرکتی که بینش سیاسی را ذیل پرچم قرآن افزایش داده و اتّحاد و یکپارچگی و امید را در میان جامعه ایمانی افزایش میدهد. حرکتی که آمادگی برای نهضت و قیام علیه طاغوتها را فراهم میکند و انگیزه را برای جهاد فیسبیلالله دوچندان خواهد کرد.
بنابراین لازم است این حرکت تمدّنی را غنیمت شمرد و هر یک از این نیروهای ایمانی که در جریان عظیم اربعین حاضر خواهند بود را به عنوان پرچمداری برای نماز و قرآن برشمرد.
از سوی دیگر دستاندرکاران نیز با بینش و روش و کُنش خود اقامهگرانی برای نماز و قرآن باشند، به شکلی که با صدای اذان شاهد هزارانهزار صف نماز جماعت بود. نمازگزارانی که عاملان به معارف قرآنی در حرکتی عظیم با رنگ اهلبیتی خواهند بود. مؤمنانی که به اسرار و آداب نماز باور دارند.
اینک ما در جریانِ اقامه قرآن و نماز توسط حضرت اباعبدالله قرار گرفتهایم، جریان موّاجی که کُنش و اقدام برای رساندن این حرکت با برکت برای رسیدن به دریای بیکران ظهور ولیاللهالاعظّم ارواحنافدا را لازم دارد.
سیّد مهدی بهشتی
۳۱ مردادماه ۱۴۰۳