اخبارحوزه ریاستگفتگوها

ساماندهی نمازخانه مدارس یکی از اصول مورد تاکید در منشور اقامه نماز است

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی، مشاور علمی ستاد اقامه نماز، در گفتگو با خبرنگار مدیریت روابط عمومی، با بیان اینکه انقلاب ما، انقلاب اسلامی است و اسلام هم بر ستون نماز استوار می باشد، گفت: به تعبیر امام صادق(ع) برگزاری نماز با شرایط و آدابی همچون نماز آگاهانه، خالصانه، به جماعت و ترجیحا اول وقت، «اقامه نماز» است.

وی با بیان اینکه مردان و زنان با ایمان مسئولیت اقامه نماز در خانواده را برعهده دارند، گفت: حکومت نمی تواند مردم را به اقامه نماز وادار کند ولی باید با استفاده از چهار اصل تمهید، تعلیم، تبلیغ و تشویق مردم را به اقامه نماز دعوت کند.

حجت الاسلام بهشتی افزود: حکومت مسئول تامین فضا و مکان مناسب برای اقامه نماز، آموزش نماز از طریق دستگاه های مرتبط با امور تعلیم و تربیت، تبلیغ نماز از طریق ابزارهای هنری و آموزشی و تشویق به امر نماز است.

مشاور علمی ستاد اقامه نماز با بیان اینکه در دهه ۷۰ هیات وزیران قانونی را در حوزه نماز براساس چهار اصل فوق به تصویب رساندند، گفت: بعد از این دهه دولت هایی که در راس امور قرار گرفتند بندهایی به آن اضافه کردند و آخرین نسخه مربوط به دوره ریاست جمهوری آیت الله رئیسی بود که در این قانون برای وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان وظایف قانونی مشخص شده است.

وی با یادآوری اینکه یکی از وظایف مهم در حوزه نماز بر عهده وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، تصریح کرد: وزرای انتخابی برای این وزارتخانه اهتمام ویژه ای به موضوع نماز داشته و دارند و در دولت چهاردهم هم وزیر آموزش و پرورش خود را سرباز نماز معرفی کرده و برنامه های نماز را در اولویت دستگاه تعلیم و تربیت قرار می دهد.

حجت الاسلام بهشتی به امضای تفاهم نامه همکاری ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش در قالب منشور اقامه نماز در مدارس اشاره کرد و گفت: ستاد اقامه نماز ستادی تحت حمایت مقام معظم رهبری است که بودجه اندکی در اختیار دارد و بودجه این مجموعه از طریق خیرین و مبلغی که در مجلس تصویب شده است تامین می گردد. همچنین در ۱۰۰ شهرستان و مراکز استان ها دفاتر ستاد اقامه نماز فعالیت می کنند.

به گفته وی، محتواهایی از طریق این ستاد با موضوع نماز در اختیار دستگاه ها و نهادهای اجرایی قرار می گیرد و نماینده ای با حکم ریاست جمهوری و ستاد اقامه نماز برای پیگیری موضوع نماز در وزارتخانه ها تعیین شده است.

مشاور علمی ستاد اقامه نماز به انعقاد تفاهم نامه های مرتبط با موضوع نماز با وزارتخانه ها به فراخور نیاز دستگاه ها اشاره کرد و گفت: در پایان سال هم پس از ارزیابی از عملکرد دستگاه ها در حوزه نماز، در اجلاس های سراسری، دستگاه های برتر مورد تشویق قرار می گیرند.

وی در خصوص جزئیات منشور اقامه نماز در مدارس هم گفت: ساماندهی نمازخانه مدارس یکی از اصول مورد تاکید در این منشور است که وزیر آموزش و پرورش نیز قول مساعدی در زمینه پیگیری این موضوع داده است. همچنین برگزاری نماز جماعت با هماهنگی حوزه های علمیه در این منشور مورد توجه است که زمینه آشنایی بیشتر نسل نو با روحانیون و پاسخگویی به شبهات دانش آموزان با موضوع نماز فراهم می شود.

به گفته حجت الاسلام بهشتی، زنگ نماز و برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران، مربیان و امامان جماعت مدارس و استفاده از تشکل های دانش آموزی برای دعوت نسل نو به نماز از دیگر مواردی است که در این منشور به آن پرداخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا