اخبارهمدان

اجلاس استانی نماز در همدان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان همدان، اجلاس استانی نماز باموضوع «نماز، نسل نو، رسالت ما» در روز یکشنبه هشتم مهر با حضور آیت الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان، علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی حسنی حلم مدیر ستاد اقامه نماز استان ، مدیران و مسئولین استانی به همراه دیگر اقشار جامعه در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد.

اجلاس استانی نماز در همدان برگزار شد

 آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه در استان همدان،در اجلاس استانی نماز  اظهار کرد: خداوند در آیه ۴۰ سوره حج می‌فرماید «الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا ۗ وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ آنهایى که به ناحق از دیارشان رانده شده‌اند جز آن بود که مى‌گفتند: پروردگار ما خداى یکتاست؟ و اگر خدا بعضى را به وسیله بعضى دیگر دفع نکرده بود، دیرها و کلیساها و مسجدهایى که نام خدا به فراوانى در آن برده مى‌شود ویران مى‌گردید. و خدا هر کس را که یاریش کند، یارى مى‌کند و خدا توانا و پیروزمند است.»

وی افزود: در این آیه خداوند از انسان‌هایی سخن می‌گوید که بی‌گناه از سرزمین‌های خود اخراج شده‌اند و دعوای آنها با قوم ظالم به خاطر خداست و در اصل دعوا بر سر دین است. دعواهای شکل‌گیری رژیم منحوس صهیونیست نیز هرچند که در حال حاضر دین و خدایی ندارند اما شکل گیری آن به خاطر دین و خدا بوده است. در این آیه قرآن کریم می‌فرماید اگر جهاد نبود و عده‌ای جوان در جهاد به شهادت نمی‌رسیدند خبری از کلیساها، مساجد و نماز نبود و این جهاد است که نماز را نگه داشته است.

شعبانی با اشاره به اینکه کسی که ۳۲ سال در جهاد بوده و در سخت‌ترین شرایط امنیتی زندگی کرده است، گفت: شهید سید حسن نصرالله در حالی زندگی می‌کرد که هر لحظه امکان ترور او وجود داشت و شهادت برای او رویدادی قابل انتظار بود و در اصل مزد او بود.

نماینده ولی فقیه با اشاره به آیه مطرح شده (۴۰ سوره حج) تصریح کرد: اما کدام نماز است که باید برای آن جهاد کرد و سید مقاومت برای آن نماز فدا شد تا اصل نماز باقی بماند، اگر نماز برای مستکبر ضرری نداشته باشد مصداق این آیه نمی‌شود، ممکن است مرجع تقلیدی به استکبار کمک کند و نماز هم بخواند. نمازی که نگه داشتن آن نیاز به مجاهدت دارد، در اصل نماز و مورد تأیید خداوند است.

وی با بیان اینکه خداوند می‌فرماید از نگه داشتن دین خدا نترسید، مجاهدت‌های حزب‌الله در نگه داشتن نماز را بررسی کرد و گفت: خداوند می‌فرماید اگر در مقابل طغیانگران نیایستیم مساجد را هم خراب می‌کنند. یکی از خصوصیات نمازگزار مسئولیت‌پذیر بودن اوست، اگر انسان نماز بخواند اما نسبت به سرنوشت کودکان غزه بی‌توجه باشد و نسبت به آن مسئولیت‌پذیری که خداوند در سوره حمد می‌فرماید متعهد نباشد مصداق این آیه نخواهد بود. اینکه در سوره حمد «إِیَّاکَ نَعبُدُ وَإِیَّاکَ نَستَعِینُ * ٱهدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلمُستَقِیمَ» می‌گوییم و به صورت جمعی بیان می‌کنیم که ما تو را می‌پرستیم (نه من) آموزش می‌دهد که ما مسلمانان با هم واحد هستیم، تعدی به غزه و لبنان تعدی به ماست، نباید گرفتار مرزهای جغرافیایی باشیم بلکه باید یکی باشیم.

وی با طرح این سوال که چگونه می‌شود نسبت به ناموس اسلام بی‌تفاوت بود و نماز خواند، ابراز کرد: همچون بسیاری از کشورهای اسلامی که ۵ وعده نماز می‌خوانند، اما این چه نمازی است که ۲ میلیارد مسلمان کشتارهای رژیم منحوس اسرائیل را نگاه می‌کنند و هیچ کاری نمی‌کنند.

شعبانی ادامه تأکید کرد: نمازی که نتواند مسئولیت پذیری ایجاد کند، نماز مجاهدانه نیست؛ با همین نماز علی(ع) را در محراب هم به شهادت می‌رسانند. لذا اگر مسئولیت پذیری نباشد خیلی از اتفاقات این چنینی رقم خواهد خورد.

نگاه‌های محدود بشر او را به ترس وا می‌دارد که میزان عمرش چقدر خواهد بود و برای ماندن چند سالی بیشتر در دنیا دست و پا بزند، اما انسانی که حیات ممتد الهی را می‌بیند نمی‌ترسد، همچون سید شهید مقاومت. شهادت یک فخر و نعمت بزرگ الهی است که نصیب اولیای خدا می‌شود.

اجلاس استانی نماز در همدان برگزار شد

علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان با بیان اینکه‌ حق بر باطل پیروز خواهد شد، اظهار کرد: قریب به یک سال است که رژیم‌ منحوس صهیونیستی به جان مردم غزه افتاده و خونریزی می‌کند. متأسفانه دنیا در قبال این جنایت سکوت کرده است و امت اسلام دچار تفرقه است و در مقابل این ددمنشی‌ها نمی‌تواند بایستد.

وی افزود: امت اسلام لازم است به این درک برسد که در مقابل این حکام باید پرچم خود را علم کند. امروز دشمنان دین با همگرایی شیاطین به جان مردم بی‌گناه افتاده‌اند. باید در مقابل این ددمنشی‌ها یک‌صدا، یکپارچه با وحدت و انسجام در مقابل این اقدامات ایستادگی کنیم. از روز گذشته گزاره‌های نگران‌کننده‌ای اغلب در فضای مجازی مطرح می‌شود تا دشمن یأس و ناامیدی ایجاد کند و جامعه دوقطبی میدان و دیلماسی را مطرح می‌کند در صورتی که هر دو گزینه مورد توجه است، در دیپلماسی باید تعامل کرد و در میدان نیز باید نقش‌آفرینی کرد.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در مقابل بحران‌ها بهترین تصمیمات را اتخاذ می‌کنند، یادآور شد: قطعا حزب‌الله و اسلام پیروز است و اگر آنها دست و پا می‌زنند به خاطر این است که شمارش معکوس عمر آنها رقم خورده است. حضرت امیر(ع) می‌فرماید باید متحد باشید اگر کسی حرف از تفرقه زد او دشمن است حتی اگر زیر عبای من باشد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان در بخش دیگری از سخنان خود در اجلاس استانی نماز، گفت: نماز باید هم از جنبه شکلی و هم از جنبه محتوایی در مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و تمام جامعه ترویج و تبلیغ شود و مدیران و مسئولین باید تلاش کنند تا این فریضه الهی به درستی اقامه شود و فرهنگ نماز در جامعه نهادینه گردد.

استاندار همدان با بیان اینکه نماز بالاترین مظهر عبادت و بندگی خداوند است و کمال انسان در همین عبودیت نمایان می‌شود تصریح کرد: کسی که نماز می‌خواند باید از کبائر و گناهانی چون دروغ، غیبت و تهمت دوری کند زیرا که نماز، انسان را به تقوا و پاکی دعوت می‌کند و کسی که اهل نماز است نباید به ظلم و جور به دیگران راضی شود.

وی افزود: امام حسین (ع) حج خود را برای احیای دین اسلام نیمه‌تمام گذاشتند اما برای اقامه نماز در ظهر روز عاشورا، زیر باران تیرها، به نماز ایستادند که این نشان از اهمیت والای نماز در دین مبین اسلام است.

قاسمی فرزاد در پایان صحبت های خود افزود: از تمام کسانی که در دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان در مسیر اقامه و ترویج و تبلیغ فرهنگ نماز تلاش می‌کنند؛ به‌ویژه نماینده محترم ولی‌فقیه در استان، روحانیت معزز و حوزه‌های علمیه و مدیرانی که این فریضه را در نهادها و دستگاه‌های اجرایی رواج می‌دهند، قدردانی می‌کنیم.

اجلاس استانی نماز در همدان برگزار شد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی حسنی حلم، مدیر ستاد اقامه نماز استان همدان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این ستاد طی سال‌ جاری اظهار کرد: اولویت این ستاد در حوزه نماز آموزش است، چراکه با تغییر نگرش تغییر رفتار ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به برخی از فعالیت‌های این ستاد گفت: همکاری با آموزش و پرورش در برگزاری دوره‌های آموزشی، اعزام ۱۹۰ نفر از ائمه جماعت ادارات به مدارس فاقد امام‌ جماعت در طرح «رونق‌بخشی نماز جماعت در مدرسه»، برگزاری نشست‌های تخصصی نماز در مدارس، برگزاری دوره‌های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و برخی دستگاه‌های اجرایی استان، پیگیری برگزاری دوره‌های آموزشی برای عموم مردم، برگزاری دوره‌های آموزشی ائمه جماعت دستگاه‌ها، برگزاری نشست فصلی نماز، تشکیل شورای اقامه نماز استان به‌صورت فصلی، پیگیری و نظارت و ارزیابی دستگاه‌های برتر، تجلیل از فعالان نماز در بین آحاد مردم جامعه و خبرنگاران فعال این حوزه از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

حسنی حلم یادآور شد: برگزاری نشست‌های مهدویت در دستگاه‌ها، تدوین سند استانی نماز، پیگیری ساختار جدید شورای نماز در شهرها و روستاهای استان که براساس این طرح یک هیئت نماز با حضور فعالان آن منطقه تشکیل خواهد شد، از دیگر فعالیت‌های این ستاد است.

فائزه بالایی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان همدان، ضمن بیان نکاتی در مسئله تربیتی نماز و جذب نسل جدید، اظهار کرد: مهم‌ترین و اولین اصل برای ترویج نماز پذیرش است، متأسفانه ما نسل جدید را نپذیرفته‌ایم، مدام تفاوت‌های نسل خود را با این نسل بررسی می‌کنیم و اغلب نسل جدید را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: در قدم اول باید بپذیریم نسل ما یک سری ویژگی دارد و نسل حاضر نیز یک سری ویژگی‌ دارد، نباید فکر کنیم ما برتر هستیم، نسل جدید مطالبه‌گر و جسور است، حرف خود را راحت بیان می‌کند و این ویژگی اوست.

بالایی با اشاره به اینکه بعد از پذیرش، شنیده شدن مسئله مهمی است، تصریح کرد: وقتی ارتباط ما با دانش‌آموز یا دانشجو شکل می‌گیرد که احساس کند شنیده می‌شود، وقتی بین ما فاصله‌هایی باشد دنیاها به هم نزدیک می‌شود اگر این فاصله کم شود او به ارزش‌های من نزدیک می‌شود چراکه ارزش‌ها وجودی هستند، مسئله سوم این است که ما در زبان و بیان خود مشکل داریم، بیان امروز ما معلمان و اساتید مناسب جوان و نوجوان امروز نیست و آنها اصلا حرف ما را متوجه نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه نگاه همدلانه، شنیده شدن و بیان، سه گام مهم در این راه است، بیان کرد: این مرحله وقتی کامل می‌شود که احساس و هیجان را هم کنار آن بیاوریم. به طور مثال تمیزی نمازخانه باعث می‌شود تمایل بیشتری برای دانش آموزان ایجاد شود مثلا یک دانش‌آموز نمارخوان با حسی که از بویی که خوشایند نبوده و در شامه‌اش از نمازخانه مدرسه مانده است، ممکن است نسبت به نماز جماعت تمایلش را از دست بدهد و ترجیح دهد نمازش را فرادا و در منزل بخواند.

بالایی یادآور شد: گاهی رفتار ما سرشاز از پاکی نیست در حالی که نماز دعوت به پاکی است، اگر رفتار ما با بدی‌هایی همراه شود، بچه‌ها در تعارص با نماز و این رفتار، متاسفانه نماز را حذف می‌کنند که این خصوصیت این نسل است.

یادآور می‌شود، در اجلاس استانی نماز همدان از فعالان نماز در بخش آحاد مردم و دستگاه‌های اجرایی تجلیل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا