در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز در بین نسل نو، با دانش آموز کلاس دوازدهمی گفتگو شد
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز خراسان رضوی، در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز در بین نسل نو و سیاست های ستاد مرکزی، گفتگوی روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان با دانش آموز نخبه مدرسه سید احمد خمینی(ره) مشهد، در روز پنجشنبه دوازدهم مهرماه صورت گرفت.
سینا یوسفیان دانش آموز کلاس دوازدهم مدرسه سید احمد خمینی(ره) مشهد در ابتدای این گفتگو گفت: عنصر تربیت قرآنی، ظهور و بروز مساله قرآن، عترت و نماز را مشاهده میکنیم و میبینیم که در زمان دفاع مقدس، جنگ ما را افرادی مدیریت کردند که حاصل رویشهایی از فرهنگ نماز، قرآن و عترت بودند.
وی ادامه داد: به اعتقاد من یکی از عناصر بسیار مهم و اثرگذار که توانست ما را در این مسیر به فتوحاتی برساند همین رویشها بودند، رویشهایی که حاصل از تربیت و نگاههای مسجد محور به قرآن، عترت و نماز بود.
سینا یوسفیان در حهت ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز پنج ضلع اساسی را تعریف کرد و افزود: ضلع اول مدرسه است، اگر مدارس به سمت این که نماز را به دانش آموزان تبیین کرده حرکت کنند برای دانشآموز معرفت زایی ایجاد شده و به دانش آموز بیاموزند نماز مایه تعالی و حرکت است. نگاه تبدیل سیات به حسنات از دریچه نماز است شما اگر در مدرسه ناهنجاری، ضعف و کاستی در یک دانش آموزی دیدید آن را به نماز خواندن تشویق کنید و حضور او را در نماز و فعالیت در فضای فرهنگ قرآن، عترت، نماز و اعطای مسئولیت که به آن ها شخصیت می دهد را مدل تربیتی مدرسه خود برگزینند.
دانش آموز کلاس دوازدهم اضافه کرد: ضلع دوم، در واقع آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش در درس نامههایی که برای دانشآموزان تعریف می کند محتوایی هایی در جهت شناخت جامعه فرهنگ نماز، قرآن، اطاعت داشته باشد. آموزش و پرورش میتواند در این مسئله تلاش کند که تمام برنامهها و رویدادهای آن میبایست هدف گذاری شود که بدانند هدف آن چیست و برای رسیدن به آن و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز تلاش کنند.
وی گفت: ضلع سوم مسجد است، مساجد ما اگر تلاش کنند که نماز را جذاب تر برگزار کنند مساجد فعال می شود لذا به عبارتی مساجد ما از خانه سالمندان تغییرکاربری می دهد به پایگاه جوان و دانشآموزان اگر این اتفاق مهم رخ دهد یقینا ما عنصر فرهنگ نماز به دانش آموزان میتوانیم مشاهده کنیم.
سینا یوسفیان بیان کرد: ضلع بعدی خانواده می باشد، خانوادههای ما باید تلاش کنند تا مدل تربیت اسلامی و ایرانی را به فرزندانشان یاد دهند. یکی از گام های رسیدن به سمت تربیت ایرانی و اسلامی آمیختن عناصر تربیت و بخشهای مختلف تربیت با فرهنگ قرآن، عترت، نماز است.
دانش آموز کلاس دوازدهم مدرسه سید احمد خمینی(ره) مشهد افزود: و ضلغ آخر به نظر میرسد نقش جامعه نخبگانی، اساتید، علما و معلمین ما نیز خیلی اثرگذار خواهد بود آنها باید هم بتوانند نماز را تمام ساحتی تعریف کنند عبادت را محصور به نماز نکنند. برای دانش آموز و فرزندانمان باید تمام اعمالمان را طوری تعریف کنیم که تمام آنها در حوزه عبادت تعریف شود.
وی اضافه کرد: ستاد اقامه نماز تلاشهای حایز توجهی در این مسیر داشته است با این حال باید سلیقه های نسل نو را بشناسد و محتواهایی که تعریف می کند متناسب با سلیقه و در واقع رفتارهای نسل نو بوده و ادبیاتش نباید تکراری و زننده باشد.
سینا یوسفیان در خصوص حضور بیشتر نسل نو در مساجد گفت: ببینید کودک، نوجوان و جوان باید مسجد را منزل دوم یا به عبارتی خانه دوم خودش تلقی کند، حال می توان سوال پرسید که خصوصیت خانه و منزل چیست؟ ما در آن زندگی می کنیم، شما باید کاری کنید که آن کودک، نوجوان و جوان در مسجد زندگی کنند.
دانش آموز کلاس دوازدهم مدرسه سید احمد خمینی(ره) مشهد اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که میتواند در مسجد زندگی کند این است که ما باید متوجه آن شویم که این نسل نو چه نیازهایی را دوست دارد که در منزل برای آن فراهم نیست؛ برای مثال جامعه الان کودک، نوجوان و جوان از آن بازی های گروهی، جنبشی و حرکتی فاصله گرفته و دور شده اند و به سمت بازیهای دیجیتال حرکت کرده چرا ما نتوانیم برای مسجد چنین فضایی را تعریف کنیم؛ آن پایگاههایی که قبلا به آن اشاره کردم بیایند و این لذتها را به خوبی و حلال تجربه کنند.
وی ادامه داد: بنظر بنده ما خودمان باید برای آنان بستر و زمین بازی را فراهم کرده زیرا امکان دارد دشمنان قصد صدمه زدن به نسل نو را داشته باشند و حالا این ها همگی مسائلی است که میتوان با دقت کامل به آن فکر کرد. در اینجا ما نیازمند یک مدیر توانمند هستیم این مدیر میتواند امام، هیت امنای، رییس پایگاه بسیج یا معاون فرهنگی مسجد باشد. تمامی این اشخاص میتوانند تاثیر گذار بوده، آنان باید با همفکری یک دیگر فضا و محیط سالم را برای دانش آموزان و فرزندان فراهم و دراختیارشان قرار دهند.
دانش آموز کلاس دوازدهم برای تربیت دینی فرزندان در خانواده ها برای والدین پیشنهاداتی داد و افزود: به نظر بنده می بایست تربیتی که از آن صحبت میکنیم باید عبادی و تمام ساحتی و نسبت به فرهنگ ایرانی اسلامی باشد. به نگاه من باید این تربیت هر هنجاری، رفتاری و مدلی میخواهد پیاده شود، نگاهمان باید آن باشد که چقدر باعث رشد فرزندانمان در فرهنگ عترت، قرآن و نماز شده است.
امروزه ذائقه نسل نو در حوزه دین چیست یا چه چیزی را طلب می کنند؟؟
وی در پاسخ به این سوال بیان کرد: به نظر من دیگر شاید سخنرانیهای طولانی نمیتواند قشر نوجوان یا جوان را یکجا نگه دارد بلکه باید از سکو های جدید یا به عبارتی از پلتفرم های جدیدی استفاده کرد. برای مثال بستر فضای مجازی را شما نگاه کنید، وقتی شما می توانی آن محتوای خودت را در یک دقیقه یا دو دقیقه، و شاه کلید و گل واژه آن را به صورت یک بسته کوتاه یا به عبارتی ساندویچی به مخاطب برسانید. چرا نباید از این روش استفاده کرد. زمانی ک شما نگاه می کنید آن محتوایی که جریان مخالف بسترهای ایرانی اسلامی است. با بهره گیری از این ابزار دارند تلاش می کنند و می بینید در فرهنگ و زندگی ما نیز اثر گذار است.
سینا یوسفیان دانش آموز کلاس دوازدهم مدرسه سید احمد خمینی(ره) مشهد در پایان خاطر نشان کرد: مسئله بعدی این است که ما باید به یک مدل درست برسیم حالا این مدل درست ما چه کسانی باید تامین کنند؟ نخبگان، علما، حوزه علمیه، ستاد اقامه نماز، مدارس، آموزش و پرورش و حتی خانوادهها به عنوان کسانی که مستقیم با دانشآموز ارتباط می گیرند. این ها همه مسائلی است که باید به آن توجه شود و از مدلهای تکراری پرهیز کرده یعنی آن چیزی که در بیست سال، سی سال پیش در مساجد یا مدارس بوده است از آن خارج شده و از این مدل ها و سکوهای جدید استفاده کنیم.