اخبارخراسان رضوی

مسائل دینی در قالب‌های نو به جوانان ارائه شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی تیجانی گفت: ذائقه نوجوان امروز به این شکل است که به رنگ‌های شاد، تنوع و هیجان علاقه دارد و اگر ما نتوانیم مسائل دینی و مبانی الهی را در قالب‌های نو به جوانان ارائه دهیم به موفقیت نخواهیم رسید.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز خراسان رضوی، دین‌گریزی و گرایش جوانان به فرهنگ غرب همواره دغدغه‌هایی را برای رهبران دینی، دینداران و خانواده‌های متدین به وجود آورده و تهدیدی برای نسل جوان محسوب می‌شود. این پدیده در سده‌های اخیر، به‌ویژه در قرن بیستم، بخش عظیمی از جهان را فرا گرفت و حتی موجب به وجود آمدن مکاتب فلسفی الحادی و ایدئولوژی‌های دین‌ستیز یا دین‌گریز شد، اما چرا انسان که ذاتاً مشتاق دین است و فطرت او با درون مایه‌های دین پیوند تکوینی دارد، به دین‌گریزی روی می‌آورد و چرا دین‌گریزی در نسل جوان نمود بیشتری دارد؟ در خصوص ارائه مسائل دینی در قالب‌های نو به جوانان، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی تیجانی، امام جمعه شهرستان خوشاب گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم:

تأثیر خطبه‌های نماز جمعه بر قشر جوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خطبه‌ها معمولاً از لحاظ عبادی باعث تقویت روح و روان جوانان می‌شود و به لحاظ سیاسی و اجتماعی نیز جوانان را از گمراهی در مسائل مختلف نجات می‌دهد و باعث می‌شود به اخباری که از زبان امام جمعه خود می‌شنوند، اعتماد کنند. درباره حضور نسل نو در مساجد نیز باید به این نکته‌ مهم که توصیه رهبر انقلاب نیز است اشاره کرد که متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود و این است که نباید از پشت شیشه و تریبون به مردم و جوانان نگاه کنیم، بلکه باید سعی کنیم علاوه بر گفتار با مرام و رفتار خود باعث مشارکت بیشتر آنها در جلسات شویم، زیرا اگر شخصی با رفتار ما جذب نشود با گفتارمان نیز نخواهد شد، هم‌اکنون بالای ۵۰ درصد از افرادی که در نماز جمعه شرکت می‌کنند قشر جوان هستند و دلیل شرکتشان ارتباط‌گیری و رفتار درستی است که با آنها شده است.

ذائقه نسل جوان و نوجوان امروز در حوزه دین چگونه است؟

مبانی جوانان و نوجوانان سالم است، اما ما از حواشی آن غافل هستیم، برای نمونه ذائقه نوجوان امروز به این شکل است که به رنگ‌های شاد، تنوع و هیجان علاقه دارد و اگر ما نتوانیم مسائل دینی و مبانی الهی را در قالب‌های نو به جوانان ارائه دهیم به موفقیت نخواهیم رسید، برای جذب جوانان و نوجوانان امروز می‌توان از رنگ‌های شاد در مساجد استفاده کرد و هنگامی‌که امام جمعه می‌بیند جوانان و نوجوانان بسیاری در نماز جمعه شرکت کرده‌اند باید ادبیات خود را تغییر دهد و آن را با ذائقه نوجوانان منطبق کند.

همچنین والدین باید به تفاوت میان نسل خود و فرزندان توجه کنند، در این زمینه امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «فرزندان را به انجام آداب خودتان وا ندارید، زیرا آنها برای زمانی، غیر از زمان شما آفریده شده‌اند.» بر همین اساس درمی‌یابیم که در دهه‌های مختلف نوع تربیت فرزندان تغییر می‌کند و این به آن معنا نیست که والدین باید از مبانی الهی دست بکشند، بلکه باید در قالب‌ها و سبک زندگی امروزه و مدرنیته آن را به فرزندان خود آموزش دهند و اگر شناختی از این قالب‌ها ندارند از شخصی که در این زمینه تخصص دارد مشورت بگیرند، در غیر این صورت جوانان از دین فاصله خواهند گرفت.

درباره چگونگی مخاطب‌شناسی که امام جمعه در نماز می‌تواند داشته باشد بگویید.

مخاطب‌شناسی معمولاً با مراودات کلی در جلسات و حتی فضای اجتماع صورت نمی‌گیرد، بلکه باید به صورت انفرادی با افراد مختلف انجام شود و لازمه شکل‌گیری این شناخت رفت و آمد معنادار و مستمر با مخاطب است که ما پس از دریافت شناخت از مخاطبان مختلف براساس این شناخت‌ها موضوع خطبه‌های خود را آماده و رفتار فرهنگی را در شهرستان مشخص می‌کنیم.

نوآوری‌های فرهنگی که در حوزه کاری خود انجام داده‌اید، چیست؟

یکی از اقداماتی که هم‌اکنون به آن ورود معناداری کرده‌ایم راه‌اندازی طرحی با عنوان «شمیم زندگی» است که بر این اساس در مدارس مختلف چند ساعتی را در طول سال به موضوعات آمادگی برای ازدواج با سرفصل‌های مدیریت عشق و مسائل زندگی اختصاص داده‌ایم و خوشبختانه این طرح باعث شکل‌گیری ارتباطی خوب میان ما با بیشتر دانش‌آموزان شده است. امروز رسانه نیز نقشی مهم و اساسی در زندگی و طرز فکر مردم دارد و اگر این حوزه جدی گرفته شود در حوزه‌های علمی و فرهنگی پیشرفت چشمگیری خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری ایکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا