دورره توان افزایی طلاب و روحانیون ائمه جماعت مدارس آذربایجان شرقی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان آذربایجان شرقی، دورره توان افزایی طلاب و روحانیون ائمه جماعت مدارس استان باحضور حجت الاسلام آقاجانی مدیر ستاد اقامه نماز استان،حجت الاسلام حسینی رئیس اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان، حجت الاسلام روشن تن مدیر حوزه های علمیه استان، حجت الاسلام ولی خانی مدیر مرکز تخصصی نماز استان قم، سعادتی رئیس اداره کل آموزش وپرورش استان وسایر مسئولین استان درمحل مصلی حضرت امام (ره) استان در سوم آذر ماه برگزار شد.
حجت الاسلام آقاجانی با بیان اینکه، خداوند در قرآن کریم هدف خلقت را عبادت بیان می کند چرا که می خواهد انسان از این طریق تکامل پیدا کند، پس عبادت بصورت فطری درون تمام موجودات وجود دارد، نماز یک نیایش است، و نیایش از همین نیاز فطری سرچسمه می گیرد، پس انسان برای هدفی متعالی آفریده شده که راه رسیدن به آن عبادت خداوند است، البته عبادت معنای عامی دارد به هر کار نیکی که با هدف و نیت الهی انجام شود عبادت گفته می شود . اگر نماز آن گونه که باید اقامه شود آثار و برکات فراوانی به همراه دارد. آثاری که زندگی فردی و اجتماعی و سازمانی هر فردی را تحت پوشش قرار می دهد.
مسعود سعادتی رئیس اداره کل آموزش وپرورش استان در دوره توان افزایی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس استان با اشاره به دو رسالت خطیر دستگاه تعلیم و تربیت، تحت عناوین آموزش و پرورش، گفت: آموختن ویژگیهای رفتاری به دانشآموزان که فرد را برای زندگی سالم، هدفمند و مبتنی بر جهانبینی اسلامی و شرافتمندانه، عزتمندانه، هدفمند و خدامحور آماده سازد، جزو وظایف آموزش و پرورش است؛ بطوریکه فرد هم در زندگی شخصی و هم در جامعه به عنوان یک شهروند و در جایگاه و نقشهای مختلف، مفید باشد.
وی با بیان اینکه امروزه بحث تربیت یکی از مسائل مهم در آموزش و پرورش و در بین خانوادهها است، اظهار کرد: در چنین مسائلی تمامی توجهات به سمت آموزش و پرورش معطوف میشود، اما با همکاری هم میتوان ضمن آشنایی با برخی شیوههای درست تربیتی در عصر حاضر و روشهای نوین یادگیری، فرایند تحقق اهداف تربیتی و پرورشی را تسریع کرد.
وی با تاکید بر اینکه برای خنثیسازی اطلاعات نادرست ارایه شده توسط دشمنان باید برنامه داشت، برگزاری دورههای توانمندسازی، هماندیشی و تقویت ارتباط بین دستگاه تعلیم و تربیت و روحانیت را در آموختن شیوههای درست جذب و پاسخگویی به مسائل دانشآموزان، موثر دانست.
حجتالاسلام اسماعیل روشن تن مدیر حوزههای علمیه آذربایجان شرقی نیز در ادامه با اشاره به تلاش دشمنان جهت دور کردن نوجوانان و جوانان از معارف و دین، اجرای طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل تحت عنوان طرح سه میم را در خنثی کردن نقشه دشمنان موثر دانست و ارتقا آموزش و پرورش را موجب ارتقا کشور در تمامی زمینهها دانست و ابراز امیدواری کرد تا توان افزایی در حوزههای متعدد علمی و پرورشی، شاهد تحقق تربیت فاطمی، حسینی و مهدوی نسل جدید و تربیت سرباز برای جریان ولایت عظمای امام عصر (عج) باشیم.
حجتالاسلام سید محمود حسینی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه از روحانیون تلاشگر در خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت و مجموعه آموزشها و تلاش و مجاهدتهای روحانیون را فی سبیل الله دانست و بر لزوم داشتن ارتباط مستمر با دانشآموزان تاکید کرد.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، نقش دستگاه تعلیم و تربیت، خانواده و جامعه را در تحقق اهداف پرورشی و تربیتی مورد تاکید قرار داد و گفت: فطرت پاک کودکان و نوجوان آماده پذیرش اصول اخلاقی و تربیتی است و توصیه میشود اسلام و ارزشهای آن را با زبان ساده و شیرین به دانشآموزان بگویید. کار با نوجوان و جوان، سخت؛ اما شیرین و مورد تاکید مقام معظم رهبری است.
حجتالاسلام مطهری اصل، در دوره توانمندسازی طلاب روحانیون و ائمه جماعت مدارس با بیان اینکه تصمیم گیرندگان امورات تربیتی و تعلیمی کشور در برخی موارد گرفتار جوسازیهای فضای مجازی شده و از برخی مباحث فرهنگی اعتقادی و اخلاقی غفلت میکنند، تحقق اهداف پرورشی و فرهنگی را نیازمند همتی ویژه دانست و گفت: تحقق این اهداف با انجام امور معمولی چندان امکانپذیر نیست.
وی، بیتوجهی به مسائل تربیتی و فرهنگی مانند مسئله عفاف و حجاب را آسیبزننده و در برخی موارد، غیرقابل جبران عنوان کرد و بر لزوم توجه به این مهم از همان ابتدای تربیت و پرورش نسلهای مختلف، تاکید و خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی با هیچ مسئلهای مانند مسائل اقتصادی قابل قیاس نبوده و آسیبهای ناشی از آن ممکن است تا سالهای سال خود را در قالبهای مختلفی نشان دهد.
امام جمعه تبربز ادامه داد: اگر رفتارهای نادرست بر اثر بیتوجهی و یا نداشتن اولویت و برنامه به عادت تبدیل شود، ترک عادت و تغییر رفتار ناشی از آن پس از به سیطره درآوردن زندگی انسان بسیار مشکل خواهد بود.
حجتالاسلاممطهری اصل، رعایت اخلاقمداری در کنار نرم زبانی در انتقال مفاهیم و اصول اخلاقی و تربیتی مورد تاکید قرار داد و افزود: بزرگترین سرمایه معلم، برخورد مناسب توام با علمآموزی است که سبب میشود متربیان تا سالها بعد نیز معلم و استاد خود را به خاطر بسپارند و همواره قدردان او باشند. پرورش دانشآموز و دانشجوی خوب و بااخلاق، اندوختهای برای آخرت اساتید و معلمان به شمار میآیند.
وی در ادامه نقش حوزههای علمیه در شکلگیری و توسعه تمدن و حوزه های متعدد از پزشکی گرفته تا سایر علوم را مورد اشاره و بر لزوم تقویت و پررنگتر شدن نقش حوزههای علمیه در زمینههای فرهنگی و تربیتی تاکید کرد.