گردهمایی یاوران نماز دستگاه های اجرایی و مردمی چهارمحالوبختیاری برگزار شد
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: نماز روح معنوی را به وجود انسان تزریق میکند که باعث میشود کمتر به سمت گناه برود.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان چهارمحال و بختیاری، گردهمایی یاوران نماز دستگاه های اجرایی و مردمی استان روز دوشنبه، هشتم بهمنماه به همت ستاد اقامه نماز استان در سالن اجتماعات شرکت پخش فرآورده های نفتی استان برگزار شد.
این گردهمایی با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن فاطمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کریمی مدیر ستاد اقامه نماز استان، حجت الاسلام و المسلمین مهدی طاهری، ساسان تیموری مدیرکل شرکت پخش فرآورده های نفتی و یاوران نماز استان تشکیل شد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدابوالحسن فاطمی نماینده ولی فقیه در استان با تبریک عید مبعث، عید بزرگ اسلام و هدایت بشر و با اشاره به اینکه نماز به تصریح قرآن در آیه «وَأَقِمِ الصَّلَاهَ لِذِکْرِی» برای یاد خدا برپا میشود، اظهار کرد: نماز و ارتباط خدا نه فقط در اسلام بلکه تمام ادیان الهی در قالبهای مختلف وجود داشته و انسانها دقایقی از روز را به راز و نیاز با پروردگار میپرداختند.
وی با مهم ارزیابی کردن کارهای فرهنگی حوزه نماز، ادامه داد: نماز انسان را از هر گونه گناه باز میدارد و در حدیثی از امام صادق (ع) داریم که فرمودند هر کسی دوست دارد بداند آیا نمازش قبول شده یا نه، به نمازش بنگرد که آیا از فحشاء و منکر بازش میدارد؟ به اندازهای که از کارهای زشت باز داشته، قبول شده است.
حجت الاسلام فاطمی بیان کرد: نماز روح معنوی را در وجود انسان تزریق میکند که باعث میشود کمتر به سمت گناه برود و انسان بدون این روح معنوی بیمحابا دست به هر گناهی میزند.
نماز؛ عامل نجابت و طهارت جامعه
امام جمعه شهرکرد با تصریح اینکه برای طهارت و نجابت جامعه نیاز به نماز داریم، افزود: فرزندان ما اگر مقید به نماز باشند یقین بدانید که رفتار و کردار آنها نیز اصلاح خواهد شد.
حجت الاسلام فاطمی با اشاره به یک حدیث نبوی، اضافه کرد: به پیامبر اکرم (ص) گفته شد که فلانی هم نماز میخواند و هم خلاف میکند، فرمود: «إن صلاتهُ تنهاهُ یوما» یعنی نماز او بالاخره روزی نجاتش خواهد داد.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در پایان با تأکید بر اینکه فرزندان و اطرافیان را با مهربانی و ملاطفت به نماز ترغیب کنیم، افزود: افراد را باید با اخلاق نیکو و متانت، ادب و نزاکت به سمت دین و فریضه الهی نماز سوق دهیم و نوع برخورد و رفتار ما در این راستابسیار مهم است.
برگزاری دوره توانمندسازی دبیران اقامه نماز ادارات
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین محمد کریمی مدیر ستاد اقامه نماز چهارمحالوبختیاری با اشاره به اینکه دوره آموزشی ویژه دبیران اقامه نماز دستگاههای اجرایی استان در شهر مقدس قم برگزار میشود، اظهار کرد: تاکنون حدود ۳۵ دستگاه هزینه برپایی این دوره را پرداخت کردند و انتظار داریم سایر دستگاهها نیز همکاری داشته باشند که این دوره بعد از ایام الله دهه فجر برگزار خواهد شد.
وی افزود: به همه دستگاههای اجرایی استان ابلاغ شده که موظف هستند در برگزاری دورههای آموزشی و نیز پرداخت ایاب و ذهاب ائمه جماعات ادارات همکاری و بر طبق شیوهنامه عمل کنند.
در ادامه این گردهمایی حجتالاسلام والمسلمین مهدی طاهری مدرس حوزه و دانشگاه، با نقل آیه شریفه «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» و با اشاره به اینکه مراد از الْقُرْآنَ، کل قرآن است، اظهار کرد: تکتک حروف و آیات قرآن مایه هدایت الهی هستند و اگر حتی یک حرف یا لفظی از این کتاب آسمانی دچار تحریف شود، سیر هدایتی آن دچار مشکل خواهد شد.
وی با ذکر اینکه خطاب قرآن کریم به پیامبر اما مخاطب آن همه بشریت است و همه باید از هدایتبخشی قرآن بهرهمند شوند، ادامه داد: بسیاری از واژههای قرآن کریم هم جنبه هدایتبخشی دارند مثلاً واژه «ویل» در قرآن چندین بار آمده است از جمله میفرماید «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ» و مراد فقط فروشندگان و بازاریان نیستند بلکه همه کسانی هستند که نعمتی در دست دارند اما آنرا به بهای کم بفروشند.
«ساهون» در قرآن چه کسانی هستند
طاهری با اشاره به آیه چهارم از سوره مبارکه ماعون «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ»، بیان کرد: در این آیه خداوند نمازگزاران و یاوران نماز را توبیخ شدید و مؤکد میکند و در آیه بعد توضیح میدهد که «الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ» و مراد از سَاهُونَ، کسانی هستند که نسبت به نماز سهلانگاری میکنند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه نسبت ما با مبانی دینی از یک نگاه میتواند به دو قسم شامل نسبت عقلی و نسبت قلبی تقسیم شود، توضیح داد: ارتباط برخی با نماز و معارف دین ممکن است نسبت عقلانی باشد که ضرورت دارد اما کمالآفرین نیست چرا که این سنخ ارتباط برای نشان دادن راه کفایت میکند و نه رساندن انسان به هدف، حال آنکه دانستن در مورد مسیر حرکت الزاماً به معنی تحقق حرکت و رسیدن به مقصد نیست.
حجت الاسلام طاهری با یادآوری اینکه داشتن استدلالهای محکم عقلانی ناظر بر ضرورت اقامه نماز برای رسیدن به مقصد کفایت نمیکند، افزود: گاهی ما به فرزندان راجع به خواندن نماز استدلال میکنیم اما باز هم فرزندمان در نماز کاهل است؛ پرسش اینجاست که چه درصدی از جامعه ما نمازخوان هستند، چه بسیار افرادی که استدلالهای عقلانی نماز را به خوبی میشناسند و اشراف دارند اما باز هم کاهل هستند.
وی با تأکید بر اینکه میان دین و تدین تفاوت وجود دارد، ادامه داد: در عصر امام حسین (ع) جامعه دینی بود اما متدین نبود، راهی که باید طراحی شود این است که چگونه میتوان یک جامعه دینی را متدین کنیم، خیلیها نماز را قبول و به لحاظ عقلی باور به نماز دارند اما نسبت به این فریضه الهی سهلانگاری میکنند که اینها مصداق «سَاهُونَ» هستند و نمازشان آنها را به مقصد نمیرساند.
حجت الاسلام طاهری با ذکر اینکه باور به نماز یک دانایی و نماز خواندن یک دارایی است، بیان کرد: در حوزه دانایی نماز مشکلی نداریم زیرا نماز مصداق اتم شکرگزاری است و هر عقل سلیمی این را میپذیرد؛ دانایی افراد جامعه نسبت به نماز زیادتر شده اما آنها را به مقصد نرسانده است.
این مدرس حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه بُعد عقلانی دین برای جلوگیری از انحراف دین ضرورت و موضوعیت دارد، بیان کرد: بسیاری از فرقههای انحرافی از جایی شروع میشوند که عقلانیت ندارند اما حرکت دین صرفاً با مسائل عقلی به مقصد نمیرسد بلکه برای حرکت و وصول به مقصد نیاز به «قلب» داریم.
طاهری با تصریح اینکه شوق به خواندن نماز و باور به نماز دو مقوله متمایز هستند، اظهار کرد: در حوزه دین صرفاً اکتفا به معارف عقلی کافی نیست بلکه معارف شوقی هم باید باشد که امام (ره) این موضوع را به «قلب» تعبیر میکنند و قائلند کسانی که عقل دارند اما قلب ندارند وصول به مقصد هم ندارند.
باور به نماز باید تبدیل به رفتار شود
وی با ذکر اینکه صرف باور داشتن منجر به فعل و رفتار نمیشود، توضیح داد: مسئله این است که چگونه یک باور اعتقادی را راسخ در قلب کرد و پرسش اینجاست که حوزه باور را چگونه میتوان تبدیل به رفتار کرد.
طاهری با یادآوری اینکه طهارت قلب یکی از بایستههای اقامه نماز است، توضیح داد: خداوندی که به طهارت مکان، لباس و بدن نمازگزار اهمیت داده یقیناً بر طهارت قلب نمازگزار نیز تأکید دارد و شرط وصول به مقصد در نماز این است که قلب طاهر باشد چرا که قلب محل پرورش امیال و تولید شوق است و اینجاست که فرمودند: قلب مؤمن عرش خداوند رحمان است.
این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان با تأکید بر اینکه طهارت قلب محرک انسان برای اقامه نماز است، بیان کرد: قلب آدمی پای کار ایجاد شوق و حرکت به سمت این فریضه الهی است.
منبع: مهر