نحوه گرفتن وضوی جبیره برای کاشت ناخن و سایر احکام مربوط به آن
امروزه بانوان به دلایل مختلفی مانند شکننده بودن ناخن های انگشت، زشت بودن ناخن های طبیعی، پوسته پوسته شدن و ایجاد مشقت فراوان و یا بخاطر تمایل به زیبایی، اقدام به کاشت ناخن می کنند. در حالت کلی اگر ناخن های کاشته شده بنابر نظر عرف جامعه زینت حساب بشود، باید آن ها را از نامحرم پوشاند. معمولا این سوال پیش می آید که آیا امکان انجام وضو یا غسل پس از کاشت ناخن وجود دارد و روش آن چگونه است؟ ما در این مقاله به بررسی نظر مراجع تقلید درباره حکم کاشت ناخن و همچنین نحوه گرفتن وضوی جبیره برای کاشت ناخن میپردازیم.
نظرات مراجع تقلید درباره کاشت ناخن
بنابر نظر اکثر مراجع تقلید ایجاد مانع برای وضو مانند کاشت ناخن جایز نیست و اگر ضرورتی نداشته باشد( مثلا ناخن فرد عملا رشد نکند و …) نباید کاشت ناخن بکند. اگر آن فرد اقدام به کاشت ناخن کرد باید در زمان نماز برای گرفتن وضو و یا غسل مانع ایجاد شده را برطرف نماید. ولی اگر در شرایطی که امکان برطرف کردن آن وجود ندارد(که در مورد کاشت ناخن این مورد صدق نمیکند)، باید وضو و غسل را بصورت جبیره انجام دهد.
علاوه بر این، برخی از مراجع تقلید مانند آیت الله صافی گلپایگانی گفته اند که علاوه بر وضو یا غسل ، احتیاطا تیمم نیز انجام بدهند و آیت خراسانی نیز بنا بر احتیاط واجب بر داشتن تیمم علاوه بر وضو یا غسل تاکید نموده و پس از برطرف شدن مانع نیز به خواندن قضای این نمازها بنابر احتیاط واجب، حکم نموده اند.
نحوه گرفتن وضو و غسل جبیره
نحوه وضو گرفتن و یا غسل جبیره در این حالت که روی انگشت لایه ای اضافه وجود دارد و مانع از تماس آب با خود بدن میشود و همچنین روی ناخن های مصنوعی نجاستی وجود ندارد که در تماس با آب بیشتر شود. دقیقا به مانند وضو و غسل معمولی است و فقط نیت وضوی جبیره یا غسل جبیره کرده و همان روال را انجام میدهیم.
فقط باید به این نکته توجه داشته باشیم که بنابر نظر عمده مراجع اولا کاشت ناخن برای زیبایی ( و طبق نظر برخی مراجع برای موارد دیگر هم) جایز نیست و حرام است. دوما: به هنگام گرفتن وضو یا غسل باید ناخن مصنوعی کنده شود و سپس وضو گرفته شود. سوما: اگر هیچ راه و شرایطی برای جدا کردن آن نیست آنوقت میتوان وضو یا غسل جبیره گرفت.
وضوی جبیره
به زبان ساده وضوی جبیره دقیقا عین وضوی معمولی میباشد که در حالت نرمال با آب می گیریم. یعنی اول صورت را با آب می شوییم و سپس دستها و در نهایت مسح سر و پاها می کشیم. فقط این تفاوت وجود دارد که هنگام وضو به محل شکستگی، زخم، دمل، و باند پیچی و … رسیدیم که تماس آب با آن ناحیه باعث ضرر رساندن میشود در صورت امکان دست مرطوب خود را میکشیم و اگر آن رطوبت نیز مضر بود پارچه ای تمیز روی محل انداخته و روی آن میکشیم و سپس باقی مراحل وضو را به روال قبل انجام میدهیم.
غسل جبیره
همانطور که در بندهای قبلی به نحوه غسل جبیره اشاره کردیم. نحوه گرفتن غسل جبیره مانند غسل ترتیبی معمولی ( اول سر و گردن، سمت راست و سپس سمت چپ) است. اما اگر در محلی دچار شکستی یا زخم یا دمل و … باشد که رسیدن آب به آن موجب ضرر و زیان میشود. باید اگر برخورد دست تر موجب زیان نشود با دست تر و نم دار روی آن مسح کشید و اگر آن نیز ممکن نباشد، بر روی پارچه ای تمیز در آن محل مسح کشیده و سپس ادامه غسل را انجام دهد.
نحوه غسل و وضو با کاشت ناخن
در حالت کلی و طبق نظر عمده مراجع غسل و وضوی جبیره همراه با کاشت ناخن ممکن نیست. زیرا ضرورتی اتفاق نیفتاده و این عمل با جنبه زیبایی اتفاق افتاده است. همچنین مراجع عمدتا در این زمینه نظر بر برداشتن ناخن مصنوعی و کاشته شده ولو با داشتن هزینه، داده اند.
اگر در مورد مطلب سوال، شبهه یا نظری داشتید آن را با ما در دیدگاه ها در میان بگذارید.
سلام علیکم
اگر انگشت باند پیچی باشد، و باند تمیز و پاک باشد آیا نیاز به انداختن پارچه هنگام وضو جبیره است یا روی همان باند هم دست بکشیم صحیح است؟!
متشکرم
سلام و عرض ادب
با توجه به شرایطی که میفرمایید نیازی به انداختن پارچه نیست.
فلسفه انداختن پارچه برای این است که آب وضو ضرری به بدن نرساند و یا محل وضو تمیز نباشد.
به همین دلیل میتوانید سایر قسمت های دستتان آب ریخته و بشویید و با دست مرطوب صرفا از روی محل باند پیچی شده بکشید
سلام من کاشت ناخن کردم از ت گوگل خوندم گفتند میشه با وضوی جبیره نماز خواند ایا درسته؟؟؟
سلام و وقت بخیر
نخیر درست نیست، تقریبا تمام مراجع تقلید گفتند که باید کاشت ناخن برطرف بشه
وضوی جبیره در این مورد جواب نمیده متاسفانه
کاشت مژه و ناخن غسل و وصو نداره مگر اینکه مانع سخت باشه .ولی باید بلافاصله که فهمیدین کاشت بردارید و نماز غذا کنید .
باردار شدن بدون غسل صحیح ولد الحیض شدن فرزند رو به همراه داره
سلام خانم موسوی ، اگر کاشت ناخن ضرورتی نداشته، باید برداشته شود و وضو و غسل جبیره ای صحیح نیس
کاشت ناخن چ موقع ضرورت میتونه داشته باشه؟
در مواقع خاصی مثل اینکه طرف ناخن نداشته باشه یا بر اثر بیماری یا … به داخل پوست خم بشه و امثالهم
در کل اگر مورد خاص اینچنینی بود باید زنگ بزنید دفتر مرجع تقلیدتون و شرایط رو توضیح بدید که از دفتر مرجع تقلید بگن که مجازه کاشت کنید یا خیر
سلام وقت بخیر بسیاری از مراجع ها گفتند ک میتوان وضوع جبیره گرفت و علاوه بر ان تیمم کرد و یا قضای نماز رو بخونند
سلام و احترام
با عرض معذرت کاملا اشتباه به عرضتون رسوندن
شخصا با مراجع مهم تماس گرفتیم و در این مورد سوال پرسیدیم . برای وضو گرفتن و در نهایت نماز خوندن باید کاشت ناخن برداشته بشه.( فقط اگر زمان کافی برای برداشتن کاشت نباشه مجاز هستید با وضوی جبیره نماز بخونید اونم بعضی مراجع گفتن باید هم تیمم جبیره بگیرید و هم قضاشو بخونید. این یعنی به بهانه نبود وقت برای برداشتن کاشت نهایتا یک بار مجاز به خوندن نماز با وضوی جبیره هستید اونم اگر وقت نباشه)
سلام باتوجه به اینکه ناخن خیلی کوتاهی داشته باشند یا حالت منحنی و خمیدگی ناخن داشته باشه که باعث زشتی ناخن باشه آیا میشود کاشت انجام داد و با جبیره نماز خواند؟موارد خاصی که میشه کاشت انجام داد را لطفا بگین
سلام موارد خاص منظور موارد پزشکی هست عموما . شرایط ناخن هاتون رو به دفتر مرجع تقلیدتون زنگ بزنید و بگید و جواز یا عدم جواز کاشت رو بهتون میگن
با کاشت و جبیره هم در حالت عادی خیر نمیشه نماز خوند
سلام و خسته نباشید
من دوتا از ناخن های دستم به خاطر شستشو و کارهای روزانه در اثر اب آسیب دیده و فرمش تغییر کرده و تا نصفه سفید شده
به پزشک مراجعه کردم و بهم گفتن با اب درتماس نباشه
یه مدت لاک زدم و با همون وضو میگرفتم اون دوتا ناخن هام بخاطر درتماس نبودن با اب بهتر شدن
الان چندوقتیه که لاک نزدم و علاوه بر اون دوتا ناخن هام بقیه ی ناخن هام مجدد دارن درگیر میشن
آیا من میتونم لاک بزنم و با همون وضو و غسل انجام بدم تا ناخن هام بهبود پیدا کنند؟
سلام و وقت بخیر
به احتمال زیاد شما بتونید با لاک وضوی جبیره بگیرید بخاطر مشکل پزشکی ای که فرمودید. ولی حتما زنگ بزنید دفتر مرجع تقلیدتون و موضوع رو مطرح کنید
سلام ممنون از راهنماییتون
با دفتر مرجع تقلیدم تماس گرفتم و چون پزشک اب رو منع کرده بود
بهم گفتن که با وضو جبیره میتونم نماز بخونم
خواهش میکنم. موفق باشید
سلام من ناخن هام لاک داره وضو جبیره رو انجام بدم صحیح است؟
سلام و وقت بخیر
وضوتون صحیح نیست و قبل وضو محبت کنید لاک رو پاک کنید.( اگر کاشت هم انجام داده باشید هم باید موقع نماز کاشت رو جدا کنید و بعد وضو بگیرید)
خوب پس با این وضع آقایون که دنبال زیبایی هستم وخانمها هم همینطور ومراجع تقلید هم که میگن نمیشه ونماز درست میست پس با اسلام خداحافظ چرا نقاش مکانیک بنا وشغلهای دیگه رو ناخن وحتی رو پوست بدن میتونن نماز بخونن اما لاک وناخن مصنوعی نماز ورست میش ؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام و عرض ادب
اولا اینکه آقایونی که دنبال زیبایی تو کوچه بازارن، مطمئنا با کاشت ناخن سیر نمیشن و هرچقدر بیشتر بخواین دنبال زیبایی مورد پسند آقایون برید، بیشتر و بیشتر توی این قضیه دست و پا میزنید و تهش غرق و نابود شدنه
دوما: وقار و پوششی که خدا براتون پسند کرده قطعا بالاتر و برتر از باقی موارد هست
سوما: فکر کنید خدایی نکرده به ی بیماری پوستی دچار شدید که دکتر برای حفظ سلامتی تون پوشش کامل (و یا عدم استفاده از کاشت ناخن )رو تجویز میکنه. اونوق به دکتر میگین نه من به این تجویزتون عمل نمیکنم؟
قطعا عمل میکنید! پس چرا حرف خدایی که کل بدن و فکر و عقل و …. همش رو اون بهتون داده رو نباید گوش کنی؟؟
و در نهایت در مورد نقاش و …
احکام اونها هم همینطوریه و موقع نماز باید رنگ و روغن و هرچیزی که مانع رسیدن آب به محل وضو میشه رو پاک کنن
سلام، این احکام رو مراجع تقلید گفتن نه خدا، ایا خدا توی قرآن صراحتا از کاشت ناخن چیزی گفته؟؟ مرجع های تقلید نه معصومن نه وحی میشه بهشون مثل ما، پس هر کسی نظر خودشو میده دیگه من هم نظر خودم رو برای خودم میدم بنظر من مهم دل ادمه،
سلام و وقت بخیر اولا اینکه انتظار دارید خدا بیاد دونه دونه بهمون وحی کنه بگه این حلاله این حرام؟ دوما در مورد صراحت در قرآن اگر قرار بود کل احکام دین با ریز جزئیات میومد یکی اینکه بجا یک جلد حداقل ده بیس جلدی لازم بود دوما نیاز به اپدیت هر ده سال یک بار داشت .چون موقع نزول قران کاشت ناخنی نبود که اونوقت تو ایات به کاشت اشاره میشد . میموند حدود ده سال پیش اپدیت میومد. پس بازم حرفی که فرمودید منطقی نبود.
منطقیش همینه که یک بار یک قرآن با قوانین کلی اسلام نازل بشه و بعد پیامبر، ائمه و در ادامه مراجع این احکام رو با توجه به شرایط روز و موارد جدید استخراج کنند
سوما چطور برای تجویز دکتر نمیگین که دکترا نه معصومن نه وحی میشه بهشون و مثل ما هستن پس من هم نظر خودمو میگم و به تشخیص خودم عمل نمیرم؟؟؟؟ علتش مشخصه دکتر، مهندس، تعمیرکار ماشین و … همشون ی عمر درس خوندن، تجربه کسب کردن، تحقیق کردن و … تا تو اون زمینه تخصص داشته باشن. شمام میتونید تو زمینه دین کامل تحقیق کنید ، درس بخونید و امکان استخراج احکام دین از قران و احادیث رو پیدا کنید بعد نظر خودتون رو برای خودتون بدید.
در مورد دل آدم هم: دل ادم باید درست باشه و اعمال درستی هم ازش بیرون بیاد. برفرض شما معلم باشید و شاگردتون کلا درس نخونه. میتونید بگید مهم دل دانش اموزمه پس ۲۰ بدم بهش؟ یا میگین اون که اهمیتی به درسو حرفای من نمیده و یا نمره زیر ده میدید یام خیلی لطف کنید ۱۰ اینا میدین بهش؟؟
با بعضی حرفا که هم خودتون میدونین درست نیست و هم بقیه. خودتون رو گول نزنین
سلام نقاش ومکانیک هم بایدمانع رابرطرف کنندنمی توانندبامانع نمازبخوانند
اگر کسی کاشت ناخن ضرورتی نداشته باشد ولی این کارو انجام داده حالا چطور نماز بخونه
سلام و احترام
باید بره پیش ناخن کار و برداشت کنه و قضای نمازهای از دست رفته شو بخونه
من کاشت انجام دادم چون عادت دارم ناخونهای دستمو بچوم هر کاری میکنم نمیتونم این عادتو ترک کنم بخصوص وقتی استرس دارم ایقد این کارو تکرار کردم ک بچه هامم یاد گرفتن بعد نمازم میخونم حالا چکار کنم یعنی وضو جبیره جواب نمیده تو گوگل ک خوندم ک میشه وضوی جبیره گرفت من مرجع تقلیدم آقای شیرازی هست گفت میشه حالا اینجا میگه نمیشه
سلام و عرض ادب
بنده موردی که فرمودید رو مستقیما به دفتر آیت الله مکارم شیرازی زنگ زدم و پیگیر شدم
نظر دفتر ایشون هم همونی بود که در مقاله گفتیم.
وضوی جبیره برای ایجاد مانع عمدی که ضرورتی نداره(مثل کاشت ناخن) صحیح نیست و کاشتی انجام دادید باید برداشته بشه و بعد وضو گرفته بشه
در مورد جویدن ناخن هم تو گوگل روش های ترک جویدن ناخن و مضرات فراوانی که داره رو سرچ کنید شاید کمک کنه تا بتونید این مورد رو هم بر طرف کنید.( در مورد بچه ها هم، اونا به راهنمایی و کمک شما نیاز دارند)
آیت الله صانعی گفتن میشه کاشت ناخن داشت و غسل و نماز انجام داد البته غسل و وضو جبیره و گفتن حرام نیست
نظر ایت الله صانعی: کاشت ناخن به خودی خود مانعی ندارد، اما برای وضو و غسل باید آنچه مانع از رسیدن آب به بدن است، برداشته شود، ولی چنانچه برداشتن مانع، دارای حرج و مشقّت شدید باشد، برداشتن لازم نیست و وضو و غسل به صورت جبیرهای صحیح است.
خوب الان سوال پیش میاد که آیا واقعا دارای مشقت شدید هست یا ناخن کارتون میتونه ۱۰ دقیقه ای کاشت رو برداره؟؟
منبع حکم گفته شده هم از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صانعی
درود، بله رنج و مشقت داره. اول اینکه کندن ناخن کاشت داخل خونه میسر نیست، دوم اینکه ریموو یا برداشت ناخن کاشت توسط ناخن کار (بماند که چقدر وقت و هزینه باید صرف کنید) برای ناخن اصلی ضرر داره و اون رو به شدت شکننده و اسیب پذیر میکنه، تنها راه اینه که بذارید ناخن بلند بشه تا بتوانید کوتاهش کنید. پس واقعا رنج و مشقت داره. باید ببینید هر کسی سختی رو چطور معنی میکنه طبق شرایط خودش.
سلام و احترام
اولا مراجع از اول گفتن که جایز نیست کاشت انجام بدین. این یعنی بهونه اینکه انجام میدم بعد میگم مشقت داره کلا حرکت غلطیه
دوما ذات کاشت مضرره و تو کامنت های بالایی گفتم میتونید تو نت هم سرچ بفرمایید. حالا شما موقع کاشت مضرات رو در نظر نمیگیرید و موقع برداشت یاد مضرات افتادین؟
سوما اینکه معمولا بعد از مدتی برای ترمیم میبرید تا بخاطر بلند شدن ناخن هاتون اونارو بردارن بیارن پایین و یام کاشت دیگه ای انجام بدید. اون برداشت احیانا ضرر نداره؟؟؟؟؟؟
انصافا دلیلی که فرمودین خیلی منطقی نبود!
شما انگار دعوا دارین با مردم
و یه جوری حرف میزنین انگار نماینده خدا هستین
من هم به عنوان خانم دوست دارم هم نماز بخونم هم لاک داشته باشم
سلام و عرض ادب
باور کنین با کسی دعوا نداریم :D
+ اینکه من کلا کاره ای نیستم. اما در حالت کلی مراجع تقلید این حکمو دادن و در قبال بعضی کامنت ها متناسب با نوعی که سوال پرسیدن جواب دادم
در مورد لاک هم مشکل خاصی وجود نداره میتونید ب راحتی با لاک پاک کن لاکتون رو پاک کنید و وضو بگیرید و نماز بخونید و دوباره لاک بزنید . قضیه اصلی سر کاشت هست که شاید چند سال بعد عوارض وحشتناکش سر اونا که مداوم کاشت میکنن دیده بشه و متاسفانه دیگه برا پشیمونی خیلی دیره…
عزیزم منم مرجع تقلیدم اقای مکارم هستش
زنگ زدم مشکلمو گفتم ک فوق العاده شکننده بود و پوست میشد قبول نکردن وگفتن جایز نیست
اما من دوسال پیش سرطان تیرویید گرفتم و ید درمانی هم رفتم
اینو ک بشون گفتم
گفتن جایز است برای شما
من با کاشت نماز و غسل انجام میدم
سلام و احترام بله در بالا اشاره کردیم که شرایط پزشکی متفاوته و کاشت ناخن برای جنبه زیبایی جایز نیست . برای سایر موارد نیازه که به دفتر مرجع تقلیدتون زنگ بزنید و شرایط رو توضیح بدید
سلام
خانم ادمین
بنده دوست دارم خانومم کاشت ناخن داشته باشه ایشون هم نماز میخونه
خواهشا راهی به ما معرفی کنید که هم بشه کاشت ناخن داشته باشه هم بشه وضو بگیره
منتظر جوابتون هستم.
ضمنا اینکه میگید کاشت باید برداشته بشه واسه ی وضو شدنی نیست
خودتونو هی به اون راه نزنید
یه جواب سر راست بدید
سلام و عرض ادب
1: نمیشه که هم خدارو داشت هم خرما رو :D – اولا اینکه کاشت یعنی ی مانع اضافه روی ناخن اونم بصورت عمدی پس نمیشه علنا حکم خدارو عمل نکنید و بعد بیاید نمازی بخونید که کلا اشتباهه چون وضو نداره
2: من مرجع تقلید نیستم،خودمو به اون راه نمیزنم و کاملا ی جواب سر راست خدمتتون میگم که طبق نظر عمده مراجع تقلید با کاشت ناخن نمیشه وضو گرفت و نماز خوند
3: علاقه تون به اینکه خانومتون رو با کاشت ناخن ببینید رو از چند بُعد نگا کنید ببینید منطقی دارین رفتار میکنید یا خیر؟ اول اینکه میخواین خانومتون حکم خدارو زمین بذاره – اگر کاشت کنن نمیتونن نماز بخونن و تو اون دنیا وقتی مورد مواخذه قرار گرفتن قطعا میندازن گردن شما، که شوهرم اجبار کرد. دوم اینکه کاشت ناخن تو محیط آرایشگاه ها که الان بشدت بیماری هایی مثل زگیل و … زیاد شده خطرناکه و خدایی نکرده اگر بیماری ای بگیرن هم تقصیر شماست و هم ممکنه به شما منتقل بشه. سوم هم اینکه شاید ناخوشایند باشه ولی این یعنی خانومتون را بصورت عادی نمیپسندین و باید کاشت و … کنن تا مورد پسند شما باشن. و اگر زمانی خانومتون به این موضوع فکر کنن ممکنه تو اینده از میزان علاقه شون کم بشه و…
در نهایت عذر میخوام رک و راست حرف زدم چون خودتون گفتید جواب سر راست بدین اینارو گفتم . و اینکه فکر نکنید همینطوری ی جوابی دادم که خالی نباشه. اینا حاصل موارد بسیاریه که تو زندگی از اطرافیان میشنویم و یا برای مشاوره با ما در ارتباطن
ادمین شما پیاز داغشو زیاد نکن نیت مهمه خدا هم اونقد سختش نکن انگار خودت در حسرت اینجور کارایی
سلام و احترام
اولا اینکه من صرفا بازگو کننده احکامم و دست من نیست که از خودم بگم فلان کارو بکنید یا نکنید
دوما صرف نیت مهمه ولی اون عمل پشت سرش نیت اصلی رو نشون میده . هدف از نوشتن این مقاله اینه که اونا که نمیدونن بدونن که اینکار اشتباهه و نمیشه باهاش نماز خوند
سوما با عرض معذرت من آقا هستم و فک نکنم مردی در حسرت کاشت ناخن باشه . صرفا حکمش گفته شده همین
سلام وقتتون بخیر من لمینت مژه انجام دادم الان فهمیدم که درست نیست و مانع غسل و وضو هست .چون تازه انجام دادم و ماندکاریش هم دو هفته هست میشه فقط تا ۴ روز با جبیره پیش برم تا تموم بشه ؟
سلام و وقت بخیر
تا جایی که میدونم باید ببرید برداشت کنن .مگر اینکه آرایشگرتون بگه نمیشه و نمیتونم و این حرفا . اونوقت میتونید با وضو جبیره بگیرید. داخل پرانتز حتما به مرجع تقلیدتون زنگ بزنید چون شرایط متفاوت هست. مثلا ایت الله مکارم شیرازی گفتن اگه مجموع ماده استفاده شده از یک عدس کمتر باشه وضو صحیحه ولی سایر مراجع نظرات دیگه ای دارن
اخه وقتی چیزیو بلدنیستی کاش یادبگیری بگی نمیدونم،کاشت ناخن بازگیل چ ربطی داره مومن؟؟؟چرت میگی چرا؟؟ح فای خاله زنکی
سلام و عرض ادب
میتونین ربط کاشت ناخن و انتقال HPV یا همون زگیل رو از این سایت و این و این با کلیک کردن رو هر کدوم مشاهده بفرمایید و بعدا یاد بگیریم حداقل ی سرچ ساده بزنیم بعد بگیم مطلب نوشته شده چرته و ربطی نداره و این حرفا :D
با این حرفتون بهم ثابت شد که بدون علم و عقلانیت فقط احکام شرعی که مردها برای زنها تعیین کردن رو تکرار میکنید،من دارم میمیرم برای کاشت ناخن ولی به خاطر غسل و وضو نکردم تا حالا، اصل اینه که انسان خوبی باشیم و ظلم نکنیم حتما خدا ما رو دوست خواهد داشت، وقتی من عاشق خدا هستم و حواسم به حرام و حلال هست و نماز به وقت و قرآن میخونم یعنی اگه ناخن بکارم درهای درگاه خداوند به روی من بسته میشه؟ حاشا و کلا، این حرفها توی این زمانه فقط باعث میشه کسی که ناخن کاشته دیگه نماز هم نخونه و کم کم ایمانی براش نمونه چون به زعم حضرات عظام شستشو باطله
سلام و عرض ادب در واقع درست میفرمایید من خودم مرجع تقلید نیستم و صرفا تکرار کننده احکامی که مراجع تقلید گفتن هستم. ولی قطعا در مورد علم و عقلانیت در کامنتای بالای با لینک و مدرک ثابت کردم که ضرر داره و صحیح بودن غسل و وضو رو زیر سوال میبره.
در مورد دوست داشتن خدا و بسته شدن درهای درگاه خداوند هم اصلا کاره ای نیستم در این مورد حرف بزنم و احیانا اگر همچین برداشتی از حرفا شده باشه من عذر میخوام
آخرین مورد هم باز تکرار میکنم که مراجع تقلید نماز با کاشت ناخن رو صحیح نمیدونن . هم میگن ناخن نکارین و هم میگن اگه اگه این احکامو نمیدونستین در اولین فرصت از رو ناخناتون برش دارین حالا قبول کردن یا نکردن این قضیه با تصمیم خود شماست و من کاره ای نیستم
سلام
خوب کسی که دوست داره این کارو انجام بده تکلف چیه: این جز زیبایی یه خانوم هست خدا خیلی بزرگتر از اونه که قبول نکنه مطمئنن نمازمونو قبول میکنه مهم نیت و دله آدم هاست
سلام و وقت بخیر
احکام خدا در مورد حلال و یا حرام بودن ثابت هست. چه کاشت ناخن باشه چه حرام های دیگه مثل خودکشی، دزدی و …
اگه با طرز تفکر سبک شما بخوایم فکر کنیم اونوق اون کسی که دزدی میکنه یا اختلاس اونم میگه اینم جز ذات ی فرد هست و خدا خیلی بزرگتر از اونه که قبول نکنه! یام بگه خودکشی میکنم خدا بزرگتر از اونه که نبخشه! پس هم حرام خدارو انجام میدم و میگم خدا میبخشه.
از بُعد دوم هم به قضیه میشه نگا کرد: کسی که کاشت انجام میده داره به خودش آسیب میزنه . کاشت ناخن در واقعیت آسیب های فراوانی به پوستتون وارد میکنه و اگر در محیط غیر بهداشتی هم انجام بشه احتمال انتقال بیماری های خیلی زیادی هست. و چون با UV کاشت رو خشک میکنن در دراز مدت احتمال سرطان پوست هم بوجود میاد(چیزایی ناخن کارا خیلی دوست ندارن بدونید!) و آسیب ها و بیماری های دیگه… پس بخاطر سلامتی خودتون و همسرتون هم میتونید منطقی نگا کنید و صرف نظر کنید.
از ی نظر دیگه هم: خدا ی سری پیش فرض هایی رو برای وضو و نماز قرار داده. مثلا گفته آبی که با اون وضو میگیرید باید مباه باشه. الان یکی بگه من با آب غیر مباه وضو میگیرم و خدا بخشندس ی فرض غلطیه(مثل اینکه معلم یا استاد دانشگاه بگه این درس عملیه و ۱۵ نمره برای پروژه و امتحان عملی مدنظر گرفته شده و ۵ نمره برای امتحان تئوری: اینکه بگین من فقط امتحان تئوری رو میدم و استاد بزرگتر از اونه که پاسمون نکنه تقریبا حرف خنده داری حساب میشه!!) . پیش فرض وضو هم رسیدن آب به جاهایی هست که گفته شده و طبق ترتیب باید انجام بشه، با گول زدن خودمون و زدن حرفایی مثل دلت پاک باشه و … قوانین رو زیر پا نذاریم
سلام وقتتون بخیر، من ساز سه تار میزنم و برای بهتر نواختن ساز و کیفیت کارم یجورایی مجبورم یکی از ناخن هامو همیشه کاشت ناخن بزنم چون ناخن انگشت اشاره باید بلند باشه و ناخن خودمم خیلی شکننده ست، همیشه هم این کاشت رو بی رنگ میزنم که توی چشم نباشه، مرجع تقلیدم آقای مکارم شیرازی هستن، میخوام ببینم آیا این استثنا برای من وجود داره که بتونم با وضوی جبیره نماز بخونم؟
سلام و وقت بخیر
فکر نکنم بابت کاری که اضطراری توش نیست(مثلا جونتون در خطر باشه و یا …) استثناء قائل شده باشند و از لحاظ فنی هم آقایون زیادی هستند که سه تار میزنند و کاشت ندارند. در مورد شکنندگی میتونید اقداماتی انجام بدید که سلامت ناخنتون درست بشه(ضمن اینکه خود کاشت هم باعث شکنندگی و آسیب رسوندن به سلامت ناخن و کوتیکول میشه) . ولی با دفتر مرجع تقلیدتون در این مورد میتونید تماس بگیرید و کامل شرح ماجرا بدید.
اما دفعه پیش ما زنگ زدیم صراحتا اعلام کردند که با کاشت ناخن وضوی جبیره یا غسل و… صحیح نیست
چه قوانین سخت گیرانه ای! کلا دلسرد شدم 🤕
ضروری نیست ولی خب چند وقت دیگه این کار میتونه منبع درآمد من باشه، اونم تو جامعه ای که شغل مناسبی برای جوونای هنرمند وجود نداره
بعد با ناخن کاشت شده سازم خوش صدا تره و میتونم هنرجوی بیشتری جذب کنم
در مورد شکنندگی ناخن هم شاید اون آقایون ناخن محکم تری دارن و من کلا جنس ناخنم نازکه هر کاری هم انجام دادم محکمتر نشده، چون ژنتیکیه، از طرفی هم چون این ناخن هر روز با سیم ها درگیره و ضربه میخوره و باید سوهان کشی بشه ضعیف تر میشه
کلا قصد بحث ندارم ولی خواستم توضیح بدم که همه اینا به همدیگه وصل هستن
صحیح میفرمایید ولی حتما راه حل های جایگزین برا حل مشکلتون وجود داره + اینکه گفتم در مورد این مشکل با مرجع تقلیدتون صحبت کنید چون اگر کامل شرایط رو توضیح بدید شاید احکام متفاوتی بگن بهتون و از باب اضطرار به قضیه نگاه کنند.
من هم جنس ناخن هام وتار موهام ب شدت نازکه و ژنتیکی هست بارها پیش متخصص پوست و مو رفتم ودارو استفاده کردم نتیجه ای نداشته ازوسط صدف ناخن میشکنه تو حین کارکردن بادستهام یهو ب ی جای گیر میکنه و واقعا برام زجر آوره هیچ راهی برام ب جز کاشت دیگه وجود نداره چون همه راه ها رو رفتم و اینکه کاشت ناخن برای من درمانه ن زیبایی من ب قصد زیبایی انجام نمیدم ومجبورم
سلام و احترام
در مورد مواردی غیر از زیبایی بهترین حالت اینه که با دفتر مرجع تقلیدتون تماس بگیریدو به احتمال زیاد مجوز کاشت رو بهتون بدن. فقط حتما زنگ بزنید دفترشون و بپرسید
جناب چرا دزدی رو به کاشت ناخون ربط میدید؟شما که ادعای داشتن اطلاعات دارید اینم باید بدونید که حق الله با حق الناس زمین تا اسمون فرق میکنه
پس الکی لطفا واسه مردم نسخه نپیچید
سلام و عرض ادب
عذر میخوام اگر باعث کدورت خاطر شدم. ولی ۱- ربط ندادم و مثال زدم که گناه گناهه ۲- کاشت ناخن عمدتا با نیت زیبایی انجام میشه و با رنگ های قشنگ و … پس (معمولا) زینت حساب میشه و حرام اجتماعی هست به عبارت بهتر هم حق الله و هم حق الناس هست.
شما که ادعای داشتن اطلاعات دارید چرا در مورد ۱- حرام بودنش ۲- واجب بودن پوشیدن از نامحرم ۳- باید برطرف کردنش برای گرفتن غسل و وضو و … چرا صحبت نمیکنید؟
فردی که کاشت ناخن میکنه متاسفانه غسلش صحیح نیست و اون فرد مدتها غسل بر گردنش میمونه.
با ایراد گیری از جواب نباید اهمیت این قضیه مهم رو خدشه دار کرد
اینکه با هر شرایطی نماز را بخونی خیلی بهتر از دور شدنه من هر چی پیامها رو خوندم یه راه کوچک هم نذاشته که با کاشت نماز بخونی برداشت من اینه که کلا ببوسی همه چی رو بذاری کنار این واقعا درسته؟
سلام و عرض ادب
در پاسخ به اون نظرتون در مورد اینکه با کاشت نماز بخونی بهتر از اینه که نخونی: ۱- من مرجع تقلید نیستم و تمام صحبت ها رو از منابع مراجع تقلید مختلف درآوردم و حتی چون این مقاله دردسر زیادی داشته دونه دونه زنگ زدم پرسیدم تا حتما مطمئن بشم ۲- اگر قرار بود هر کس با نظر شخصی بگه فلان مدلی بکنیم بهتره تا فلان مدل اونوق مرجع تقلیدی که ی عمر درس خونده تا یاد بگیره احکام رو از آیات و احادیث و روایات در میاره این وسط چیکارس؟؟؟
3- به جای اینکه نماز رو بذارید کنار بیاید و کاشت رو بذارید کنار :D هم نمازتون درست میشه، هم تو هزینه هاتون صرفه جویی میشه(هزینه کاشت و ترمیم و…)، هم ناخن هاتون سلامتی بیشتری رو تجربه میکنن، هم اونی که صاحب کل جهانه بیشتر ازتون راضی میشه
سلام من کاشت انجام دادم وخداوند هرگز دوست نداره دل کسیو بشکنه من ناخن گذاشتم برای خودم زیبای خودم نه دیگران من ایمان دارم خدا وند نماز من قبول میکنه ومهم پاک بودن و ایمان داشتن به خدا ست
سلام وقتتون بخیر
ببخشید اونوقت مراجع تقلیدی که اینهمه سال درس خوندن و فقه یاد گرفتن تا بتونن احکام رو بگن همه اینا شد کشک؟
حرفتون مثل اینه که به مهندس عمران که قراره یه خونه بسازه براتون بگین چهار تا ستونی که میگی لازم نیست و دوتا ستون برا این خونه به این بزرگی کافیه!! یا مثلا ی روزی شهردار بشید حرف کارشناستون که میگه “اگه فلان جا خیابون بزنید ترافیک بیداد میکنه” رو بیخیال شید و خیابون بزنید و بگید هیچی نمیشه!
همینقدر غیر منطقی و خنده دار!
1: هر رشته و هر موضوعی متخصص و کارشناس خودشو داره و در موارد دینی و احکام این تخصص به عهده مراجع تقلیده و اگر از منطق پیروی میکنید تو این موضوع به نظر مرجع تقلیدتون عمل کنید.
2: خود کاشت عوارض زیادی داره که میتونید از این لینک بخونید https://infinitycolor.co/complications-of-nail-implants/ پس علاوه بر اینکه حرف خدا رو زمین میندازید دارین به خودتون آسیب میزنید و عوارض این آسیب اگر متوالی کاشت انجام بدید تو چند سال آینده خودشو نشون خواهد داد.
3: در بخشندگی خدا هیچ شکی نیست ولی خدا هم ی سری خطوط قرمز تعریف کرده و از مهم ترین خطوط قرمزش نمازه! نمیشه شرایط و احکام اولیش رو نادیده گرفت و انتظار قبولی داشت.
4: شاید تعمیم این قضیه خیلی جالب نباشه ولی همین دل پاک رو برای خیلی از گناهای دیگه هم میگن. هم بدحجابا میگن دلت پاک باشه، اونا که نماز نمیخونن هم میگن و…. خوب با این حساب هر کس واسه خودش میگه مهم اینه دلت پاک باشه و در نهایت همه خوش و خرم میریم بهشت
جهنم و اینا هم احتمالا همینطوری تفریحی درست شدن :D
عذر میخوام ولی چرا مراجع ما فقط برای این چیزها درس خوندن،برای مسایل مهمتر مملکت چیزی یاد نگرفتن، تمام درساشون درمورد خانم ها بوده؟؟؟اتفلقا اگر مستقیما بگیم حکم خداست راضی تر میشیم تا بفرمایید مراجع تشخیص دادن، چون مراجع ما فقط درمورد مسایل پیش و پا افتاده متاسفانه فقط نظر و فتوا میدن
عذر میخوام ولی شما به مهندس شیمی یا رشته فارغ التحصیل رشته ادبیات فارسی بگید چرا فقط برای این چیزا درس خوندین ی طوری نمیاد؟؟
مراجع تقلید هم رشته شون فقه هست و تخصصشون برای اینه که از روی آیات قرآن، احادیث و منابع و روایات معتبر احکام شرعی رو دربیارن
در ضمن تمام درساشون در مورد خانوما نبوده. شما در مورد هر سوال شرعی ای بخواین تحقیق کردن و حکم خدارو بیان میکنن
سلام وقت عالی بخیر
ببخشید یه سولل خیلی قکرمو درگیر کرده
هدف از نماز خوندن چیه
آیا نماز خوندن مربوط به جسم خاکی و پوچ و بی ارزش مربوط میشه یا به روح و متعالی شدن و در واقع پرستش خدا
اگر هدف پرستش یگانه معبود هستش چرا خداوند که ما قبول داریم با اون همه ابهت و بزرگی و رحمان و رحیمی عبادت و پرستش بنده خودشو به خاطر زدن یه لاک یا ناخن مصنوعی قبول نکنه و از درگاه خودش طردش کنه
مثلا مادری که دوست نداره بچش شلوار پاچه کوتاه یا بلند بپوشه اگر بچه پوشید از خونه میندازتش بیرون میگه تو بچه من نیستی
ببین خانم عزیز من نه ناخن کاشت کردم نه لاک میزنم که فک کنی سنگ خودمو به سینه میزنم
ولی چرا با این اجبارای بیخود باعث میشی خانمی که نماز میخونه رو بین دو راهی انتخاب قرار بدی
بگی یا این شلوارو نپوش یا اگه پوشیدی بین مادرتو و لباست باید یکیو انتخاب کنی
اصلا هدف علمی از وضو و غسل چیه
فک کنم یکم ملاطفت در دین یه وقتایی بیشتر لازمه
سلام و احترام
در پاسخ به سوال هدف از نماز خوندن این مطالب رو میتونید مطالعه بفرمایید:https://www.namaz.ir/chera-bayad-namaz-bekhanim/ و https://www.namaz.ir/prayer-questions-part1/
سوال دوم: اولا اینکه نماز هم مربوط به جسم هست و هم مربوط به روح. پس نسبت دادن به یکی از ابعاد کاملا غلطه . دوما هر کاری نیاز به یک مقدماتی داره شما نمیتونید کل طول سال یک درس سنگین رو نخونید و یکی دو ساعت مونده به امتحان تازه کتابو باز کنید و انتظار قبولی داشته باشید(بماند که اینجا از زمان اتمام سال هم خبری ندارید) – پس اگر در طول ترم اون دستورات لازم رو انجام دادید موقع اعلام نتایج هم خیالتون راحته ولی اگه ندادید پس انتظار قبولی یکم غیر منطقیه(مخصوصا امر نماز که خدا بشدت روش تاکید داره و احادیث فراوانی داریم که اگه نمازتون قبول نشه بقیش هم رد میشه)
بخش اجبار بیخود: من کاره ای نیستم تو این قضیه و فقط احکام رو بازگو کردم و حتی برای اطمینان به دفتر مراجع هم زنگ زدیم تا مطمئن شیم مطلب رو درست گفته باشیم حالا اینکه خود شما یا خانوم محترمی که اومدن و این مطلب رو خوندن و تصمیم میگیرن کاشت بکنن یا نکنن مسئولیت تصمیم و کارشون به عهده خودشونه
بخش هدف علمی وضو و غسل: میتونید مطلب فواید علمی وضو رو مطالعه کنید
بخش ملاطفت در دین: اگر منظورتون از ملاطفت در دین اینه هر کس هرطوری حال کرد پاشه حلال حرام خدارو عوض کنه و نماز بخونه . فردا پس فردا گفته میشه حتی غسل هم به گردن آدم باشه میتونه نماز بخونه و در نهایت پوسته ای بیشتر از دین باقی نمیمونه . احکام حلال و حرام خدا ثابته فقط مراجع اون رو متناسب با شرایط روز توضیح میدن. دین رو نمیشه عوض کرد – این مدل حرفا از زمان پیامبر بوده و بعد ما هم ادامه خواهد داشت. عقل سلیم این وسط تصمیم میگیره که راه درست رو از غلط تشخیص بده و صرفا بخاطر احساسات تصمیم نگیره
امیدوارم جوابم کامل باشه. بازم سوال یا شبهه ای بود در خدمتم
سلام
خدا پیامبری نفرستاده بگه کاشت ناخن حرومه.یا تو هیچ کتابی ک از طرف خدا نوشته شده باشه بگه کاشت ناخن حرومه و نماز شما قبول نیس ،ی چیز بگید ک خدا گفته باشه ن مرجع تقلید
سلام
1: مگه همه چیز با ریز جزئیات باید تو قرآن باشه؟ . قرآن ی کتاب کلی هست و آموزش احکام و جزئیات به پیامبران و امامان و مراجع تقلید بر میگرده
2 شما که میگین ی چیزی بگین که تو قرآن اومده . آیات خیلی زیادی در مورد حجاب و همچنین پوشاندن زینت از نامحرم هست که میتونید از این لینک بخونید. اونوق با این شرایط ببینید میتونید آرایش و زینتتون ( که یکیش همین کاشت هست) رو بیرون بندازید یا نه باید از نامحرم بپوشونید. آیه قرآن صریح اشاره کرده زینتتون از نامحرم پوشیده بشه و کاشت ناخن هم همه قبول داریم که ی زینته چون هم میریم پیش ناخن کار و هم میخوایم از حالت طبیعی زیباتر نشون بدیم(مگه اینکه از روی لجبازی بگید نیست)
3: ایه وضو میگه : «یـایها الذین ءامنوا اذا قمتم الی الصلوه فاغسلوا وجوهکم وایدیکم الی المرافق وامسحوا برءوسکم وارجلکم الی الکعبین…؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! هنگامی که به نماز میایستید، صورت و دستها را تا آرنج بشویید! و سر و پاها را تا مفصل (برآمدگی پشت پا) مسح کنید… : شما فک کنین کاشت ناخن، کاشت مژه و هزار تا مورد دیگه بهش اضافه میشد . اونوق برا ی آیه وضو ی کتاب نازل میشد که تمامی مباحث رو پوشش بده که اگه مثلا آرایش داشتید آرایشتون مانع رسیدن آب وضو بود فلان کارو کنید آگه روغنی بود فلان کارو کنید اگه کاشت ناخن داشتید فلان کارو کنید اگه لاک زدید فلان کار باید انجام بشه، اگه ناخن پا، اگه کاشت مژه اگه تاتو یا خالکوبی و هزاران هزار اما و اگه دیگه که اونوق کلا ۱: اصل مبحث گم میشد ۲-کلا موضوعیت قرآن عوض میشد ۳: انتقادات زیادی به همراه داشت ۴: برای زمان پیامبر(ص) تا حدود ۱۰ سال پیش غیر منطقی بود که برفرض کاشت چیه که تو قرآن اومده ولی ما نداریم و میگفتن این قران بدرد ما نمیخوره و….
در نتیجه: ۱- قرآن یک کتاب کلی و جامع هست و طوری به موارد پرداخته که ۱۴۰۰ ساله همچنان تازگی داره و از توش معجزات خاصی در میاد که هنوز بشر با اینهمه ادعای علم و … نتونسته ادعا کنه که به تمام معجزات قرآن پی برده ۲- پرداختن به ریز هر موردی کلا محور قرآن رو عوض میکرد و باعث میشد برای همه نسل های بشر بدرد نخوره به همین خاطر وظیفه استخراج و آموزش احکام به پیامبر و ائمه و “فقیه” سپرده شده ۳: و هزاران هزار دلیل منطقی برای جوابتون وجود داره به شرط اینکه بخواید قبول کنید :D
سلام من میکرو ابرو انجام دادم،یکم ابروم زخمه آیا وضو جبیره ای میتونم بگیرم؟؟
سلام و عرض ادب
فکر کنم میتونید زمانی تحمل کنید تا خشک بشه و بعد زخم هارو شسته و وضو رو به صورت عادی بگیرید.
اما تا جایی که میدونم آرایشگرا میگن تا مدتی آب نخوره، سعی کنید ظهر و بعد از خوندن نماز ظهر و عصر این کار رو انجام بدید که تا شب زخمتون خشک بشه و بتونید وضو بگیرید.
+ محض احتیاط با مرجع تقلیدتون تماس بگیرید و بپرسید چون احتمالا شرایطشون فرق کنه و احتمالا هم من منظورتون از میکرو رو کامل متوجه نشده باشم
ایا با اکستیشن مژه میشود وضو جیبره ای انجام داد همیشه میشه ایا
نظر مراجع مختلف در این مورد فرق میکنه اما به طور کلی اگر مانع رسیدن آب وضو نشه “برای گرفتن وضو” ایرادی نداره
اگر مانع بشه :
1- ایت الله سیستانی: اگر مانع رسیدن آب به مژهها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست.
2- آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است و در این صورت حکم جبیره دارد. (داخل پرانتز ضرورت رو مد نظر بگیرید حتما، صرفا بخاطر زیبایی بیشتر ضرورت نیست)
3- آیت الله خامنه ای: چسباندن مژه مصنوعی چه دائم و چه موقت، مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل است و باید قبل از وضو و غسل، هر چند مستلزم هزینه یا زحمت باشد، برطرف شود و وضو و غسل جبیرهای صحیح نیست مگر آنکه برطرف کردن در وقت نماز حرج و مشقت غیرقابل تحمل داشته باشد، که در این صورت باید وضو و غسل به صورت جبیرهای انجام شود، ولی پس از رفع عذر باید برای وضو و غسل بعدی مانع را برطرف کند، در هر حال با توجه به زینت بودن آن، باید از نامحرم پوشانده شود.
سلام ادمین عزیز
راجب کاشت ناخن و وضو غسل جبیره من خوندم که آیت الله خامنه ای گفته که اشکالی نداره اگه اون لحظه امکان برداشت کاشت نیست ، وضو گرفت یا غسل کرد
میشه بیشتر و واضح راهنمایی کنید چون بعضی از مرجع تقلید ها میگن قبوله بعضی هاشون میگن قبول نیست
سلام و عرض ادب
با توجه به حساسیت موضوع ما زنگ زده بودیم و از دفاتر مراجع پرسیده بودیم این مورد رو
تقریبا هیچ کدوم از مراجع با کاشت قبول نمیکنن
اون موردی هم که فرمودید فقط برای یک یا دو نماز میتونه قابل قبول باشه. مثلا بعد از ظهر کاشت انجام بدید و شب بخواید نماز بخونید و خودتون نتونید کاشت رو بردارید( ناخن کار هم که بستس) اونوقت شما نماز مغرب، عشا و صبحتون (که امکان برداشت ممکن نیست) با وضو جبیره میشه ولی دیگه بعد اون باید برید و کاشت ناخن رو ناخن کارتون برداره
اما بابت همین مورد برخی از سایتا سو استفاده کردن و طوری نشون دادن که با کاشت هم میشه نماز خوند که اینطوری نیست
مشکل از ریشه هست نه ساقه خود جامعه اومدن به این شغل مدرک معتبر میدن که مردم کار کنن از اون طرفم میگن حرامه پس مشکل مردم نیست خیلی دوست دارن خودشون برا همسرانشون زیبا کنن تا چشمشون دنبال زنای دیگه نباشن من یه زنم بارها دکتر رفتم تا مشکل ناخنام حل بشه ولی نشد از،یه طرفم همسرم میگه چرا تو به خودت نمیرسی روزی با هزاران زن برخورد داره میوه فروشه خوب منم باید به خواستش احترام بزارم
سلام و عرض ادب
در مورد بحث مجوز دادن بله صحیح میفرمایید و مشکل اگه از ریشه حل بشه خیلی بهتره
اما در مورد دوم ی تجربه کاملا واقعی که زندگیشون رو مشاهده میکردیم و آخر سر کارشون به جایی رسید که خودشون گفتن این بود که خانم بخاطر اینکه شوهرش دنبال زنای دیگه نباشه چادرشو گذاشت زمین، موهاشو رنگ کرد ریخت بیرون و … در نهایت فقط داشت ی رقابت غلط رو پیش میبرد به امید اینکه شوهرش چشمش دنبال باقی افراد نباشه . که نه تنها تاثیری نداشت بلکه بدترم شد.
البته زیبا کردن برای همسرتون (فقط برای همسرتون و تو خونه) مشکلی نداره ولی مشکل رقابت نادرست برای اینکه همسرتون چشمش دنبال بقیه نباشه کاملا غلطه وگرنه فردا پس فردا ممکنه انتظارات دیگه ای پیش بیاد که بعد ی مدت ببینین کلا چیزی از کانون خانواده و زندگی مشترک و عشق و … نمونده و کم کم خودتون رو به ی کالا تبدیل کردید تا همسر(البته بلانسبت شما)
داخل پرانتز چون گفتین “مشکل ناخن هام “. بحث درمانی قضیش با بحث صرف زیبابی فرق میکنه و تو این مورد بهتره به دفتر مرجع تقلیدتون زنگ بزنید، احتمالا برای شما شرایط فرق داشته باشه
سلام من هیچ جای قران ندیدم که در مورد وضو چیزی گفته شده باشه و فقط لفظ صلاه تکرار شده، اینقد دین رو سخت گرفتید که همه دارن از دین خارج میشن، ما هم عمل میکنیم هر چند کاشت ناخن برام مثل یه آرزو شده، ببینیم تا کی میشه مقاومت کرد🥴
سلام و احترام
آیه وضو خدمت شما: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاهِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَیْنِ…
ایه ۶ سوره مائده
سلام ببخشید مگه دوره پیامبرکاشت ناخن بوده که به امامان گفته و بعد به دست مراجع رسیده باشه. بعد هم اینکه مگه خدا ترحم الراحمین نیست پس چجوری میخواد بخاطر یه کاشت ساده که تنها تفریح ما خانوما هست تو این مملکت اسلامی بنده هاشو مجازات کنه و سخت بگیره
بهتر بدونید خود خدا هم گفته لااکراه فی الدین
سلام . ببخشید مگه دوره پیامبر(ص) هواپیما و ماشین و کشتی بود که احکام نحوه نماز خوندن و اینارو به اماما بگه بعد به دست مراجع رسیده باشه؟؟؟ کار و تخصص مراجع استخراج احکام دین از آیات قرآن، احادیث، روایات و قوانین کلی دین و … هست.
اگر بخواهیم حرف شمارو بست بدیم، پس اونوق همه هر کاری بخوان میکنن و میگن خدا ارحم الراحمین هست و…
خلاصه جواب لا اکراه فی الدین هم این است که طبق آیه شریفه بله در دین هیچ اجباری نیست، اما بین حکم شرعی و دین تفاوت وجود دارد! آیه شریفه ناظر به اعتقادات و باورهای انسان است؛ لذا برخی احکام شرعی هستند که خود قرآن کریم، الزام به رعایت آنان کرده است و متفاوت از قضیه ای که میفرمایید هست.
خدا میفرماید آمنوا و عملواالصالحات یعنی هم ایمان (قلب و نیت) هم عمل. به اینایی که میگن نیت مهمه این جواب را که از آقای قرائتی هست ، بدید، مد شده هی میگن نیت مهمه. بعدش هم خداوند میخواد ببینه بنده هاش چقدر مطیع و فرمانبرداری هستن، درسته خدا بخشنده ست، ولی توی اوامری که گفته میخواد میزان عبد بودن مارو ببینه.
سلام درصورتی سرزخم باشه و برای درمان چرب شده باشه چطور میشه مسح کشید برای غسل جبیره؟
چرب بودن سر مانع مسح نمیشه؟
سلام
آیت الله مکارم شیرازی: مقدار چربى که در موها و بدن وجود دارد، معمولاً مانع از رسیدن آب نمی باشد، مگر این که بیش از اندازه باشد که باید برطرف شود.
افرادی هستند که بیماری پوستی دارند و باید همیشه بدن آنها چرب باشد،وظیفه ی آنها برای وضو چیست؟ در صورتى که چربى زیاد نباشد مانع از وضو نیست و اگر چربى زیاد است، مى توانید با همان حال وضو بگیرید و بعد تیمّم نیز انجام دهید.
سلام در مورد کاشت مژه حکم نماز و غسل و وضو رو میگید لطفا کدوم مرجع مشکلی با این موضوع نداره؟ و نظر ایت اله سیستانی چی هست؟
سلام . جواب سوال اولتون رو نمیدونم و عمده مراجع گفتن با کاشت وضو نمیشه
جواب سوال دومتون:
از ایشان سوال پرسیده شده است که:برخی خانم ها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آن ها را می شکنند، طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش یا لاک و مانیکور مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن ها است، آیا استفاده خانم ها از چنین روکش، لاک یا مانیکور جایز است و غسل و وضو با آن به چه صورت می باشد؟
پاسخ:غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود، صحیح نیست و ناگزیر باید آن ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح پاک کند و قصد آرایش، مجوز چنان کاری نمی شود.
اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.(استفتائات آیت الله سیستانی)
سلام خسته نباشید
کاشت مژه اگر از زیر پلک انجام بشه طوری که چسب داخل چشم و به لثه پلک بچسبه نماز داره ؟ مرجعم آیتالله مکارم
سلام و احترام
برای کاشت میتونید روی مقاله زیر کلیک کرده و مطالعه بفرمایید
https://www.namaz.ir/ahkam-extension-mogheh-va-vozo-va-ghosl/
ببخشید بعد از کاشت مژه خب میشه مثلا هنگام وضو گرفتن مژه کمتر مثلا کاشته شده باشه بعدش آب به مژه ها میرسه دیگه
سوال دیگه هم اینکه گفتن مثلا میشه وضو جیبره ای گرفت بعدشم مثلا موقع وضو با دستمون مژه هامون رو مرطوب میکنیم و آب هم بهش میرسه ؟؟؟
سلام و عرض ادب
در مورد کاشت مژه در این مقاله بطور کامل پرداختیم. https://www.namaz.ir/ahkam-extension-mogheh-va-vozo-va-ghosl/
ببخشید بعد از کاشت مژه خب میشه مثلا هنگام وضو گرفتن مژه کمتر مثلا کاشته شده باشه بعدش آب به مژه ها میرسه دیگه
سوال دیگه هم اینکه گفتن مثلا میشه وضو جیبره ای گرفت بعدشم مثلا موقع وضو با دستمون مژه هامون رو مرطوب میکنیم و آب هم بهش میرسه ؟؟؟
با سلام و عرض ادب
می دونیم که سالهای اخیر برای وضو گفتند که اگر یکی از انگشتان پا لاک نداشته باشد کافی است و وضو اشکالی نخواهد داشت سوال من این است که آیا می توان در مورد دست هم یک انگشت را نگه داشت و مابقی را کاشت انجام داد یا لاک زد ؟
سلام و احترام
در مورد دست این امکان وجود نداره
سلام وقتتون بخیر
من چند بار به خاطر غسل کاشت ناخنمو برداشتم و دوباره تو موقعیتایی کاشت انجام دادم الانم غسل دارم باید انجامش بدم ولی ناخنم به قدری ضعیف شده که اگه سوهان بهش بخوره خیلییی درد میگیره میتونم فعلا غسل جبیره ای بگیرم تا بعدا که امکان وضو داشتم غسلم رو تکرار کنم؟
سلام و احترام
داخل پرانتز مدنظر بگیرید که وضو با کاشت ناخن هم صحیح نیست و خود کار کاشت جایز نیست
در مورد مشکلتون هم با از دفتر مرجع تقلید خودتون زنگ بزنید بپرسید چون نظرات متفاوته
سلام تا یه جایی نطرات رو خوندم چرا اینقدر اصرار به کاشت ناخن زیاده و اینکه چقدر آسمون ریسمون و چونه زنی برا یه ناخن؟؟ تازه اونم چیزی که ضرر هم داره و به مرور زمان ناخن طبیعی رو خراب میکنه واقعا تا چند سال می خوان این بنده های خدا ناخن بکارند؟ دیگه از یه جایی به بعد ناخن اصلی درست درمونی نمونه براشون و تازه دیگه قابلیت کاشت ناخن رو از دست میدن بعد می خوان چیکار کنن؟
من فقط سوالات و جواب هارو خوندم
ادمین محترم شما با استدلال های علمی و عقلی همه ی سوالات رو تمام و کمال پاسخ دادین هم اطلاعات بنده بالا رفت و هم لذت بردم از این همه اطلاعات و پاسخ به جا و محترمانه
و اما برخی سوال کنندگان فقط برای لذت های دنیایی و زود گذر دنبال راه هر و توجیه کردن کارشون هستند و متاسفانه بعضی ها اینقدر غرق در گمراهی هستند که کلا منکر دین میشن 😔😔😔😔😔😔
سلام و احترام . تشکر از نظر لطف شما
وظیفم اینه به سوالات جواب بدم. ان شالله موثر واقع بشه
سلام و عرض ادب
احسنت
پاسخ درستش همینه هرچند کسانی که بخوان لجبازی کنن گوش شنوای این را هم ندارن. مثال میپرسم آیا آب مایه ی حیات، پاک و پاکیزه نیست؟ چرا نوشیدنش را خداوند حرام کرده؟
کجا؟
در ماه مبارک رمضان برای روزه دار نوشیدن همین آب تا زمان افطار، حرام است. نیست؟
چرا؟
حضرت مهربان ترین خواسته اطاعت من و تو را ببینه و به این بهانه تا مرتبه ی قرب خودش بکشه بالا. چی قشنگ تر از گفتن چشم بله قربان به چنین پروردگاری
در زمان پیامبر هم زنان برای زینت و زیبایی خودشون حنا میزدن به ناخن هاشون چه طور اون کار حرام نبود یا توی صورت مگر رنگ نیست روی قسمت آب وضو هست اما پیامبر گفتن مکروه هست تا زنان در اون دوره از نماز و خدا دور نشن اما چرا بعد از ۱۴۰۰ سال شما از پیامبر خدا سخت گیر تر هستید لاک هم مثل حنا زینت زن هست چرا نمی خواهید قوانین را سبکتر کنید تا همه جذب دین بشن تا ازش دور بشن
سلام و وقت بخیر
ببینید قضیه کاملا متفاوت هست. حنا رنگ هست، جرم نیست به عبارت بهتر مانعی برای رسیدن آب به پوست ایجاد نمیکنه در زمان حال هم به عنوان مثال حنا، رنگ خودکار، رنگ مو و تتو چون مانعی برای رسیدن آب به پوست ایجاد نمیکنه حرام نیست(مگر در موارد خاص و طرح های خاص)
در نتیجه ما سخت گیر نیستم و شما مایل نیستید یک سری احکام رو قبول کنید. :D
سلام چرا کاشت ناخن و لاک زدن ناخن جایز نیست وقتی که هحسش رو نداری و اطراف ناخون که ویتامین میرسونه به ریشه ناخون و وقتی زخمی میشی اطراف ناخن رو باید مواظب باشی که درگیر باکتری نشه چرا باید نجایز و حرام به حساب بیاد ؟
چرا تاتو یه زمانی حرام و مانع وضو بود والان جایز شده اگر بابت زیبایی که حرام است و زیر پوست درگیر رنگ میشه چطور جایز است ؟
و آیا تو قرآن ذکر تمیزی ناخن ویا رنگ کردن ناخن ذکر شده ؟؟
مقلد شیرازی بهم بگین
سلام و وقت بخیر
انصافا چندبار سوال اولتون رو خوندم ولی دقیق متوجه منظورتون نشدم اما در حالت کلی موضوع مورد بحثمون مانع بودن کاشت یا لاک برای نماز هست. هر دو مورد مذکور یک لایه اضافی یا اصطلاحا جِرمی دارند و این باعث میشه آب به اعضای وضو نرسه. خوب حالا بحث تفکیک لاک زدن و کاشت هم هست. شما به راحتی میتونید لاک رو با لاک پاک کن یا استون پاک کنید و وضو بگیرید ولی در مورد کاشت این موضوع مطرح نیست و تا زمانی که کاشت روی ناخن شما وجود داره(جز در موارد پزشکی یا خاص) وضو یا غسل و … شما صحیح نیست و در نتیجه نمازتون هم صحیح نمیشه.
سوال دوم: در مورد تاتو هم چندتا قانون ساده تو اسلام (تشیع)هست که عمده فقها این دستورو دادن: ۱: به بدن ضرر قابل توجهی نرسونه ۲: عکس مستهجن و … نباشه ۳: مانع رسیدن آب به سطح پوست نشه
من تو تاریخچه هم نگاه کردم چیزی پیدا نکردم که نشون بده قبلا حرام بود الان مباه شده. همونطور که از قدیم الایام خیلیا رو بدنشون تتو داشتند جالب اینکه همچنین با استناد به کتاب تورات در دین یهودیت، خالکوبی مجاز شمرده نشدهاست. در مسیحیت کاتولیک نیز چنین عملی نهی شدهاست ولی در اسلام و تشیع با سه قانون ساده مباه شمرده شده
و اما سوال سوم این سوال رو از چند وجه میشه جواب داد ۱: اگه قراربود تو قران در مورد ریز همه چی با جزئیات بیاد اونوق به جای ی کتاب باید ی کتابخونه نازل میشد برامون که خوب منطقی نبود ۲: اگر اون زمان که قران نازل شد در مورد مثلا کاشت ناخن، بیمه، یا هرچیزی که الان هست و اون وقت نیست صحبت میشد اصلا به نظرتون خود دین و پیامبر زیر سوال نمیرفت که اینا چی هستن؟(حتی با توجه به درک و فهم مردم اون زمان پیامبر نمیگفتن زیر ناخنتون میکروب هست، میگفتن شیطان خوابیده. چرا؟ چون برا اون میکروب قابل درک نبود ولی شیطان درک شده و مرسوم بود. ۳: قران فقط در مورد کلیات اشاره میکنه و مراجع تقلید هم برای همین هستند که از روی آیات کلی، احادیث و منابع معتبر احکام رو استخراج کنند . اگر هم این حرفو قبول ندارید مثل اینه که حرف دکترو قبول نکنید چون قبلا مثلا مریضی MS نبود
سلام من ناخنم مشگل داره میخوام کاشت بزنم اهل نمازخواندن نیستم فقط میخوام غسل کنم ایافقط غسل جبیره انجام بدم یااینکه تیمم هم انجام بدم
سلام وقت بخیر
اگه تو حالت نرمال باشه که غسل و تیممتون حتی جبیره ایش هم درست نیست.
اما اگر مشکل داره، مشکلتون رو با دفتر مرجع تقلیدتون مطرح کنید و اگه اجازه دادن اونوق میتوتید جبیره ای غسل بگیرید
سلام وقت بخیر .من موندم که این خانمها اینقدر لجاجت میکنن روی کاشت ناخن آیا کمی به غسل ها تون فکر کردید ؟
هرزنی دوغسل حیض وجنابت داره واگه دختر هست غسل حیض رو داره .واینا با کاشت ناخن این غسلهاشون باطله لذا اینها دائم النجس هستن چطوری با این که بدنتون نجس هست دلتون قبول میکنه ..زندگی کنید مگه از یک لحظه ی خودتون خبر دارید .اگه اون خانم نجس از دنیا بره تمام غسلهاش گردنش می مونه …
من لاک روی ناخن را خیلی دوست دارم چه با کاشت ناخن باشه .چه بدون کاشت.طوری که به خاطر لاک ، نماز نمی خونم .جبیره هم میگید قبول نیست .پس من چیکار کنم ؟ در عین حال دوست دارم با خدا حرف بزنم .درحقیقت وقتی لاک ندارم احساس کلافگی و بی نظمی میکنم و اصلا طاقت این حالت را ندارم
سلام و احترام
اگر مشکل لاکه ن کاشت ناخن. میشه لاک زد و موقع نماز خوندن با لاک پاک کن پاک کرد و وضو گرفت و بعد نماز دوباره لاک زد.
اما اگر کاشت ناخن منظورتون باشه چون برا نماز راهی مثل روش بالارو نمیتونید اجرا کنید در کل نمیشه
جدای زا این مورد که خدمتتون گفتم شیطان معمولا یا علاقه کاذبی ایجاد میکنه تا با اون از خدا دورتون کنه یا ی بهانه ای چیزی تو ذهنتون ایجاد میکنه. ته ته دلتون رو نگا کنید ببینید کدوم مسیر میخواد به رشد و تعالی برسونه. خیلی از کارا هست که تو این دنیا برامون لذت بخشه که در واقع لذت کاذب و زود گذره…
سلام اگر کاشت ناخن انجام دهیم ولی کمی از ریشه ناخن بالاتر و آب ب ریشه ناخن بخوره هم قبول نیس ؟
یعنی کامل باید خیس بشه ناخن
سلام و وقت بخیر
ناخن عضوی از بدنه و باید هنگام وضو به کل سطح آب برسه. اصطلاحا اون سبکی که شما فرمودید قبول نیست.
(داخل پرانتز خدمتتون عرض کنم اینکه سطح ناخن بسته باشه و یا برای خشک کردن کاشت از uv استفاده میکنن در بلند مدت عوارض داره و برای سلامتی خودتون هم که شده از خیرش بگذرید )
سلام وقتتون بخیر
ببینید من ناخن های پام خیلی به صورت بدی بلند میشه و اصلا زیبا نیست و به کل زیبایی پام رو گرفته و باعث ناراحتیم میشه و اعتماد به نفس بنده رو گرفته کاشت ناخن پا انجام دادم و ناخن های دستم کاشت نیست و هیچ لاک یا ژلیشی نداره و از طرفی خیلی علاقه به عبادت دارم میخواستم بپرسم با وجود کاشت ناخن پا باز هم نماز باطل هستش یعنی با قسل جبیره هم نمیشود نماز خواند ؟؟؟؟ لطفا جواب من را بدهید خیلی برایم مهم است این موضوع :)
سلام و وقت بخیر
خیر متاسفانه با وجود کاشت ناخن (که دلیل پزشکی خاصی نداره) حتی با وضو و غسل جبیره هم نمازتون صحیح نیست
سلام همش درمورد کاشت ناخن پرسیده شده بود
من مچ دستم شکسته واز ارنج تا انگشت توی گچ هست و اب نباید بره توی گچ اما از بیرون ضد ابه من چطوری غسل واجب و وضو برای نماز یا تیمم انجام بدم هرچقدر هم توی رساله و گوگل سرچ کردم نفهمیدم لطفا به زبان ساده برای من توضیح بدین ممنون
سلام
طبق نظر آیت الله مکارم وضو را به صورت جبیره ای بگیرید به این صورت که طبق معمول وضو صورت را می شویید و اگر دست راست در گچ آب روی گچ ریخته و دست می کشید و بقیه اعضای وضو را می شویید و مسح سر و پاها را می کشید و اگر با این دست نتوانید مسح بکشید با دست دیگرتان مسح سر و پاها را می کشید.در مورد غسل هم مشمایی روی گچ می بندید و آب روی همین مشما می ریزید و دست هم می کشید.
باقی مراجع هم تقریبا همچین نظری دارند
درچه صورت کاشت ناخن ضروری به حساب میاد؟؟؟؟
مواردی مثل اینکه فرد ناخن نداشته باشه یا بدلیل بیماری های خاصی ناخنش شدیدا شکننده باشه یا خم بشه ووو
در حالت کلی اون حالت اضطراریتون رو باید دکتر تشخیص بده که به فلان دلیل باید کاشت کنید و زنگ بزنید از مرجع تقلیدتون بپرسید
سلام. من میخوام کاشت ناخن انجام بدم چون ناخنهام از وسط میشکنه و توی گوشت فرو میره، برام خیلی اذیت کننده اس و قصدم واقعا زیبایی نیست. آیا من میتونم با ناخن کاشت شده غسل و وضوی جبیره انجام بدم؟
سلام و وقت بخیر
با توجه به شرایطی که گفتید احتمالا مرجع تقلیدتون اجازه کاشت رو بده
حتما زنگ بزنید دفتر مرجع تقلیدتون و شرایط توضیح بدید بعد که اوکی دادن کاشت انجام بدید
سلام در طول مدت پریودی که نماز نمی خونیم، اگر لاک بزنیم میتونیم غسل جبیره ای انجام بدیم؟
سلام
در طول این مدت مگه غسلی میگیرید که جبیره ای باشه؟
یه سوالی
من انگشت دستم شکسته و دستم تا یکم بالتر از مچ تو گچه.
دست راستم هم هستش
من الان چطوری مس پا بکشم یا دست چپم را بشورم؟
سلام
نیت وضوی جبیره میکنید و بجای شستن دست با دست مرطوب روش میکشید
مسح هم روال معمولی که هست