اخبارایلام

اولین جلسه شورای اقامه نماز سال ۱۴۰۲ استان ایلام برگزار شد

جلسه شورای اقامه نماز استان ایلام با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و همچنین استاندار ایلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان ایلام، اولین جلسه شورای اقامه نماز استان ایلام در سال ۱۴۰۲، روز چهارشنبه ۶ اردبیهشت ماه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، استاندار و تمامی اعضای شورای اقامه نماز استان در محل دفتر امام جمعه ایلام برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فیض اله رضایتی مدیر ستاد اقامه نماز استان ایلام گزارشی از عملکرد این ستاد در سال ۱۴۰۱ ارائه کرد و گفت: ستاد اقامه نماز استان ایلام از ابتدای سال ۱۴۰۱ برنامه‌های توسعه و ترویج فرهنگ نماز را طبق برنامه‌ پیش بینی شده و مصوباتی که در اولین جلسه شورای اقامه نماز در سال گذشته مصوب گردید پیش برده است. نظارت بر نمازخانه‌ها و مساجد بین راهی بصورت مداوم از ابتدای سال تا آخرین روز سال ۱۴۰۱ و همچنین ایام نوروز ۱۴۰۲ صورت پذیرفته است و بسیاری از نواقص و مشکلات این اماکن برطرف شده اما در برخی نقاط هنوز نواقصی هست که باید برطرف شود.

وی افزود: در طول سال ۱۴۰۱ برنامه‌های مختلف فرهنگی و دوره‌های آموزشی متعددی برگزار گردیده است. یکی از برنامه‌های شاخص، جشنواره فجر تا فجر در مرحله استانی بود که در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی با زیرشاخه‌های متنوع برگزار گردید. بیش از ۸۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شد و آثار توسط هیئت داوری تخصصی در هربخش مورد بررسی و داوری قرار گرفت و در پایان نفرات برتر مشخص و برای رقابت در مرحله کشوری به جشنواره ملی فجر تا فجر معرفی شدند. همچنین از کسانی که اثر آن‌ها در مرحله استانی حائز رتبه شده بود تقدیر بعمل آمد.

در ادامه جلسه شورای اقامه نماز استان، اله نور کریمی تبار نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام نکاتی را درخصوص وظایف دستگاه‌های اجرایی در راستای ترویج و توسعه فرهنگ نماز یادآور شد و گفت: نمازخانه‌های بین راهی و و بهداشت آنها مورد توجه قرار گیرد. همه مدیران به صورت جدی پای کار باشند و در بحث اقامه نماز در سطح ادارات انسجام وجود داشته باشد.

امام جمعه ایلام تصریح کرد:  نماز اساسی ترین فریضه دینی است که باید برای برپایی آن در دستگاه های اجرایی اقدامات فرهنگی هدفمند انجام شود و  اولین شاخصه جامعه اسلامی این است که مدیران نظام اسلامی اقامه کننده نماز باشند و یکی از امور حاکمیتی یک مدیر است، مدیر دستگاه اجرایی نه تنها باید خود عامل به نماز باشد بلکه باید خود اقامه کننده و فراهم کننده زمینه توسعه و ترویج فرهنگ نماز باشند.

وی با بیان اینکه توجه به اقامه نماز یکی از شاخص‌های مدیر نظام اسلامی است و موفقیت مدیر در نظام اسلامی ارتباط با خدا و امور معنوی و در واقع نماز پشتوانه کار و فعالیت مدیر در نظام اسلامی است و این مسولیتی است که باید مدیران مورد توجه قرار دهند و هر جا مدیران دستگاه‌های اجرایی و دیگر نهادها به فرهنگ نماز توجه داشته‌اند، به همان میزان نیز در انجام وظایف موفق‌تر و متعهدتر بوده‌اند.

این مقام مسئول اضافه کرد: چهره استان ما باید شاخص های دینی و فرهنگ نماز را داشته باشد و ورودی های استان و نمازخانه های بین راهی و کیفیت آنها و بهداشت آنها مورد توجه قرار گیرد همه مدیران به صورت جدی پای کار باشند و در بحث اقامه نماز در سطح ادارات انسجام وجود داشته باشد.

 کریمی تبار با تاکید بر اینکه نماز ذکر و یاد خداوند و زیربنای جامعه اسلامی است، دوری از نماز آسیب های اجتماعی در جامعه را به دنبال خواهد داشت، اگر این ارتباط با خدا ایجاد شد، خودخواهی و منیت در جامعه کاهش خواهد یافت، تصریح کرد:  نماز جمعه یک بحث حاکمیتی دارد و نقش مدیران و حضور آنان در مکان های برگزاری نماز جمعه در کنار نمازگزاران و مردم‌ بسیار تأثیرگذار است.

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام نیز از اختصاص بیش از ۱۹ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز مساجد استان خبر داد و گفت: برای مسجد حضرت ابوالفضل (ع) دره‌شهر ۵ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان، مسجد چوار ۸ میلیاردو ۲۰۰ میلیون، مسبحد جامع آبدانان یک میلیاردو ۵۰۰ میلیون و مسجد شهر ایوان ۴ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه امروز دشمنان قسم خورده دین اسلام عمود دین یعنی نماز را هدف قرار دادند، افزود: تنها چیزی که می تواند مانع از فحشا و منکرات شود نماز است و باید به این فریضه توجه ویژه شود.

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه فضای نمازخانه‌ها باید آراسته باشد و مدیران، معلمان و مربیان به عنوان پیشقراولان فرهنگی در نماز جماعت حضور داشته باشند، تصریح کرد: دشمن برای سست کردن اعتقادات مردم با همه توان سخت‌افزاری و نرم‌افزای خود پای کار آمده است، و وظیفه ما این است از همه ظرفیت‌های در اختیار برای مقابله با تهاجم هم جانبه دشمن پای کار بیایم.

بهرام‌نیا با اشاره به اهمیت اداره کل آموزش و ورزش در مقایسه با سایر نهاد ها در بحث اعتلای فرهنگ نماز در بین دانش آموزان، گفت:  معلمان نقش مهمی در ترویج فرهنگ نماز در بین دانش آموزان دارند و نقش روحانیون در ادارات برای اقامه نماز  بعنوان پرچمدار دین اسلام بسیار موثر است‌.

نماینده عالی دولت در استان ایلام در پایان جلسه شورای اقامه نماز استان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ میلیارد تومان برای حج و اوقاف استان جهت تکمیل و تجهیز نمازخانه ها در نظر گرفته شد که ۸۰ درصد این مبلغ تخصیص یافت.

اولین جلسه شورای اقامه نماز سال 1402 استان ایلام برگزار شداولین جلسه شورای اقامه نماز سال 1402 استان ایلام برگزار شداولین جلسه شورای اقامه نماز سال 1402 استان ایلام برگزار شداولین جلسه شورای اقامه نماز سال 1402 استان ایلام برگزار شداولین جلسه شورای اقامه نماز سال 1402 استان ایلام برگزار شداولین جلسه شورای اقامه نماز سال 1402 استان ایلام برگزار شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا