جلسه هم اندیشی با موضوع نماز و مهدویت در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد
مشاور فرهنگی و علمی ستاد اقامه نماز کشور: برای نمازخوان کردن نوجوانان و جوانان باید روشهای دعوت به نماز به درستی و با بهترین شیوه عملیاتی شود.
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان مرکزی، جلسه هم اندیشی اعضاء هیأت علمی و اساتید دانشگاه فرهنگیان با موضوع نماز و مهدویت با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید جواد بهشتی مشاور فرهنگی و علمی ستاد اقامه نماز کشور، حجت الاسلام علی رودبارانی مدیر ستاد اقامه نماز، مجتبی حیدری سرپرست امور پردیس های استان و اساتید و اعضاء هیات علمی دانشگاه فرهنگیان روز یک شنبه دهم اردیبهشت ماه در محل سالن جلسات دانشگاه برگزار شد.
حجتالاسلام بهشتی، در نشست با اساتید دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به اینکه شریعت برای شادابی و سرزنده نگاه داشتن خود از ابزاری همچون کتاب قرآن و سیره اهلبیت(ع) استفاده کرده است، افزود: جوامع اسلامی در صفوف نمازهای جماعت گردهم جمع میشوند تا آیات الهی، پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) را به یکدیگر یادآور شوند.
وی با اشاره به اینکه در بین نمازها، نماز ظهر از اهمیت بیشتری برخوردارست، به تشریح این مهم پرداخت و افزود: تحقیقات نشان داده است که میزان بزهکاری در دانشآموزان و دانشجویانی که در نماز ظهر مدرسه و دانشگاه شرکت میکنند بسیار کمتر از افرادی است که در نماز شرکت نمیکنند.
بهشتی ضرورت تقویت نماز بین دانشآموزان را متذکر شد و افزود: ۳۰ سال قبل با تشکیل ستاد اقامه نماز و تحقیقات لازم در این زمینه بیش از ۱۳ دلیل برای بیتوجهی یا کمتوجهی دانشآموزان و دانشجویان به نماز بیان شد که این مجموعه برای هریک از این دلایل طرح و برنامهای مجزا در نظر گرفت و یکی از این اقدامات فضاسازی مناسب و آموزش صحیح آموزههای دینی بود.
مشاور فرهنگی ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آخرین پیام نبیمکرم اسلام(ص) در خصوص نماز، افزود: ایشان فرمودند: «به خدا شفاعت من به کسی که نماز را سبک بشمارد نمیرسد» که این پیام حضرت نشان از اهمیت اقامه نماز دارد. مشکل امروز جامعه ما بیشتر از عدم اقامه نماز، سبک شمردن نمازست، چراکه با مفاهیم این فریضه الهی آشنا نیستند، از این رو دانشآموزان و دانشجویان باید نسبت به مفهوم نماز معرفت پیدا کنند.
بهشتی با تأکید براینکه عدم فضای مناسب برای نمازخانه در مدارس و دانشگاه و تجهیز آن یکی از مشکلات برخی از مدارس و دانشگاههاست، ادامه داد: در صورت کمبود فضا در مدرسه و دانشگاه، نمازخانه اولین فضایی است که گرفته شده و به مکانی دیگر تبدیل میشود، آموزش، پژوهش و فضا از جمله مواردی است که باید به آن اهمیت ویژه داد.
وی با تأکید براینکه برای نمازخوان کردن نوجوانان و جوانان باید روشهای دعوت به نماز به درستی و با بهترین شیوه عملیاتی شود، ادامه داد: حضرت امام(ره) در کتاب «پرواز در ملکوت» بیان فرمودند: «بهترین شیوههای دعوت به نماز پرورش ریشههای فطری نمازست» از این رو برای رسیدن به ریشههای فطری تحقیقاتی صورت گرفت که در این محور سه مؤلفه تعلیم، تربیت و تبلیغ مورد اهمیت واقع شد.
بهشتی با استناد به نظر استاد شهید مطهری در رابطه با تبلیغ نماز، عناوینی همچون محتوا، حامل، ابزار و روشها را متذکر شد و گفت: برای تبلیغ دین از جمله نماز در ارائه روشها با فقر مواجه هستیم، به طور مثال روشهای دعوت به نماز را ویژه تمام دانشآموزان بیان میکنیم، در صورتیکه از نظر جنسیتی و مقاطع تحصیلی باید تفکیک قائل شد.
بهشتی در پایان با تأکید براینکه در محتوای اسلام مشکل نداریم و مشکل ما نبود دانش، مهارت و انگیزه کافی بین مربیان و معلمان برای بیان فرائض است، ضرورت استفاده از ابزارهای مطلوب و مناسب برای تبلیغ نماز را مورد توجه قرار داد و گفت: در ۳۰ سال گذشته ۵۰۰ کتاب با محوریت نماز منتشر شده است که شاید فقط ۳ کتاب در مورد شیوهها باشد که این کمبود به واسطه اساتید دانشگاه، دانشجویان و مربیان حاذق در مدارس باید برطرف شود.