به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان ایلام، نشستهای نماز شناسی کودکان و نوجوانان با حضور حجت الاسلام مسعود رستمی دبیر ستاد اقامه نماز شهرستان دهلران (بانوان مخاطب مساجد، خانه های فرهنگ و سرای محلات) در یکی از روستاهای مرکزی شهرستان دهلران در روز شنبه هجدهم شهریورماه برگزار شد.
رستمی با اشاره به هدف از برگزاری این دوره گفت : انسان فطرتاً خداجوست و همواره به دنبال پاسخ این سوال است که چرا باید به عبادت خداوند به پردازد، آیه شریفه “فطره الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل الخلق الله” بیانگر این مدعاست. آثار و شواهد تاریخی نشان میدهد که بشر در زمانها و مکانهای گوناگون با شیوههای مختلف خدا را عبادت کرده است. ساموئل کوئینگ بیان می کند که: در جهان طایفه یا جامعهای بدون نیایش، معتقدات و آداب و رسوم وجود ندارد. ما نتوانستیم از لابه لای اوراق تاریخ، کتبهها و بقایای آثار تاریخی، بشر را از قید مذهب و نیایش و پرستش آزاد ببینیم.
وی در ادامه بیان داشت: نماز در فارسی به معنی قداست، کرنش، تعظیم و تقدیس اسـت. چنانکـه عربـی آن «صلاه» به معنی توجه، روی آوردن و اهتمـام به چیزی یـا بـه کـسی اسـت، گسترش فرهنگ نماز و فراهم آوردن زمینه آن از اهداف و دغدغههای مهم انبیاء به ویژه پیامبر گرامی اسلام(ص) و پیشوایان معصوم (ع) و فقها تا امروز بوده است. و نماز در شخصیت انسان، بالاخص در شخصیت سازی کودکان و نوجوانان موثر خواهد بود.
دبیر ستاد اقامه نماز شهرستان دهلران در ادامه افزود: همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت به این امر توجه داشته باشند تا در امر تربیت کودکان و نوجوانان و حتی خانوادههای آنها هر چه بیشتر، به نماز و ارزشهایی که در آن نهفته است توجه شود. در گرایش نوجوانان و جوانان به نماز، چند عنصر اصلی خانه، مدرسـه، مسجد و گروه دوستان نقش اساسی و محوری دارند.
وی افزود: عناصر و عوامل تأثیرگذار در محـیط خانه و مدرسه و جامعه در القای یک ارزش معنـوی و رسـانیدن پیـام و بیـان روح نماز اگر عملاً یکدیگر را نفی کنند و یا در برنامهها و اظهار مطالب، هرکـدام راه و هدفی متفاوت و مغایر با یکدیگر بپیمایند، در ذهن فرد تناقض به وجود مـیآورنـد و پیام منجر به ایجاد انگیزه، شوق، اراده و عمل نمیشود.
حجت الاسلام رستمی تاکید کرد: در مدرسه هنگـامی کـه کودکان و نوجوانان، در موقعیتهای مختلف اوقات تحصیل، هنگام شنیدن اذان، در کلاس یا در راهرو مدرسه بدون هیچ تکلفی، مـشاهده کننـد کـه معلمـان و مربیـان مشتاقانه به سوی نماز می شتابند، در اثر احساس همانند سازی به شوق و رغبت در می آیند و به اقامه نماز گرایش فزونتری پیدا میکنند. بهتر است در مدرسه قبل از شروع نماز یا حتی قبل از رفتن به نماز هفتگی جمعه، برنامه هایی تدارک دیده شود که زمینه احساسی خوشایند برای دانش آمـوزان باشـد، تـا عـزم و اراده و رغبـت و انگیزه لازم برای انجام این فریضه، با طیب خاطر در آنان پدید آید.