بعضی ها اهل نماز هستند ولی به وقت و فضیلت آن توجه ندارند
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان آذربایجان شرقی، سخنرانی حجت الاسلام آقاجانی مدیر ستاد اقامه نماز و تفسیر استان در مسجد قزللی تبریز، روز هفدهم فروردین ماه مصادف با بیست و پنجم ماه مبارک رمضان برگزار شد.
حجت الاسلام آقاجانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با فعالین قرآنی در اولین روز ماه مبارک رمضان، گفت: مقام معظم رهبری تاکید بیشتری برای انس گرفتن با قرآن کریم داشتند، چرا که فرمودند: قرآن ثقل اکبر است و محکم به قرآن چنگ بزنید.
وی با بیان آیه ۴۰ سوره ابراهیم، افزود: نماز فقط مختص دین اسلام نبوده و در تمام ادیان الهی وجود داشته است، چرا که حضرت ابراهیم از خداوند می خواهد که پروردگارا من و فرزندانم را از برپا کننده نماز قرار ده، یا خداوند حضرت موسی را در کوه طور مورد خطاب قرار داده و می فرماید: اننى انا الله لا اله الا إنا فاعبدنى و اقم الصلوه لذکرى. همانا من الله هستم, معبودى جز من نیست مرا پرستش کن و نماز را براى یاد من برپا دار، یا به حضرت عیسی می فرماید: اوصانى بالصلوه والزکاه ما دمت حیا، خداوند مرا به نماز و زکات مادامی که زنده ام امر کرده است.
وی با تاکید بر اینکه اقامه نماز را از ما خواسته اند، خاطر نشان کرد: با توجه به ریشه لغوى اقامه, که از قیام در مقابل قعود است، اقامه نماز را به معناى برپایى آن بگیریم در مقابل آن زمین ماندن و زمین گیر شدن و بى اعتنایى به آن است و این معنا داراى مصادیقى همچون بجا آوردن درست نماز با حدود و شرایط آن، به جاى آوردن نماز به نحو کامل و احسن، تداوم در برپایى نماز، تلاش براى مطرح کردن و گسترش نماز در جامعه که وظیفه هر مومنی است.
وی با اشاره به آیه چهار سوره ماعون، تصریح کرد: بعضی ها اهل نماز هستند ولی به وقت و فضیلت آن توجه ندارند، قرآن می فرماید: پس واى بر نمازگزارانى که از آن غافلند، “ساهون” آنانند که از اصل نماز غافلند، توجهى به آن ندارند، گاه آن را نمى خوانند گاه در آخر وقت مى خوانند، قرآن کریم مى گوید این مسإله در ضعف اعتقاد دینى او ریشه دارد، گفتنى است که “سهو” و “اشتباه” در نماز مورد نظر آیه نیست زیرا اگر چنین بود، مى فرمود: “فى صلوتهم” در نمازشان نه “عن صلوتهم” از نمازشان. یونس بن عمار از حضرت امام صادق علیه السلام پرسید: مقصود از سهو همان وسوسه شیطان است؟ حضرت فرمود: “لا کل احد یصیبه هذا ولکن ان یغفلها و یدع ان یصلى فى اول وقتها” نه هر کس مبتلا به وسوسه مى شود بلکه مقصود آن است که از اصل نماز غفلت کند و در اول وقت نخواند.