چگونه از نماز لذت ببریم
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان خراسان جنوبی به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام حسین کمیلی،مدیر ستاد اقامه نماز خراسانجنوبی در خصوص چگونگی لذت بردن از نماز و عبادت خدا اظهار کرد: انسان طبیعتاً موجودی لذتجو است و براساس انگیزه رفتار میکند که در این میان لذت تنها در امور مادی معنا نمیشود بلکه لذتهای معنوی روح انسان را نوازش میدهند. لذتها محدود به لذتهای حسی نیست؛ بلکه لذتهایی وجود دارد که بسیار بالاتر از لذتهای مادی و حیوانی است.
وی ادامه داد: لذت معنوی و روحی یکی از انواع لذتهاست، مانند لذتی که از امور معنوی و بندگی خدا نصیب بنده میشود. البته هدف نهایی بنده در امور معنوی و عبادی نباید لذت باشد، چراکه امور عبادی باید خالصانه برای خدا انجام شود، اما بهطور طبیعی آنها که اهل امور معنوی و عبادی هستند و کار را برای خدا انجام میدهند، بهطور طبیعی لذتی عایدشان میشود که با لذتهای مادی قابل مقایسه نیست.
مدیر ستاد اقامه نماز خراسانجنوبی با بیان اینکه نماز، شیرینترین لذت معنوی است، تصریح کرد: نماز را نباید ظاهری اندوهناک معرفی کرد بلکه نماز لذتی معنوی است که شادی و فرح را نصیب فرد میکند؛ لذا هر کس ذرهای از آن را بچشد عاشق آن میشود و همیشه در طلب آن برآمده و ناخودآگاه یا آگاهانه بهسوی آن حرکت میکند. رسول گرامی اسلام(ص)، «نماز» را نور چشم خود دانسته و به اشتیاق خود بر مداومت آن تصریح کرده است. آن حضرت میفرماید: «جَعَلَ اللهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ قُرَّهًًْ عَیْنِی فِی الصَّلَاهًًْ ـ وَ حَبَّبَ إِلَیَّ الصَّلَاهًًْ ـ کَمَا حَبَّبَ إِلَى الْجَائِعِ الطَّعَامَ وَ إِلَى الظَّمْآنِ الْمَاءَ ـ وَ إِنَّ الْجَائِعَ إِذَا أَکَلَ شَبِعَ وَ إِنَ الظَّمْآنَ إِذَا شَرِبَ رَوِیَ ـ وَ أَنَا لَا أَشْبَعُ مِنَ الصَّلَاهًًْ؛ خداوند نور دیده مرا در نماز قرار داده و نماز را محبوب من گردانید؛ همچنان که غذا را محبوب گرسنه و آب را محبوب تشنه قرار داد. با این تفاوت که گرسنه هرگاه غذا بخورد سیر میشود و تشنه هرگاه آب بنوشد سیراب میشود، اما من هرگز از نماز سیر نمیشوم.»
کمیلی با بیان اینکه یکی از پرسشهای متداول نمازگزاران این است که چرا از نماز خود لذت نمیبریم، اظهار کرد: ما نماز را به سمت عادت بردهایم و هر امری که عادت شود برای ما به مرور زمان جذاب نخواهد بود. چند مورد در دوری از عادتزدگی و لذت بردن از نماز وجود دارد که افزایش شناخت نسبت به خدا مورد اول است و برای اینکه از مناجات و عبادت لذت ببریم، باید سطح معرفت خود را نسبت به کسی که در عبادت با او ارتباط میگیریم، افزایش دهیم، چراکه این شناخت باعث درک بیشتر خواهد شد. پیامبر اکرم(ص) در این باره فرمودند: «رکعتان من عالم أفضل من سبعین رکعهًًْ من غیر عالم؛ دو رکعت نماز دانشمند بهتر از هفتاد رکعت غیر دانشمند است.»
مدیر ستاد اقامه نماز خراسانجنوبی با بیان اینکه شخصی که قبل از نماز به خود توجه دهد که میخواهد در پیشگاه آفریننده آسمانها و زمین بایستد؛ خدایی که او را و همه عوالم را آفریده و هستی به دست اوست؛ خدایی که او را میبیند و شنوا و دانا و مهربان است؛ چنین فردی قطعا بیشتر از کسی که این شناخت را ندارد از نماز لذت میبرد، افزود: افزایش شناخت خود نسبت به جایگاه و آثار نماز نیز از دیگر موارد لذت بردن است. فراگیری ترجمه آیات و اذکار نماز با مطالعه و مرور و تفسیر هر آنچه در نماز به زبان جاری میسازیم و توجه به معنا و مفاهیم نماز در حین نماز، در افزایش لذت نماز بسیار مؤثر است.
کمیلی بیان کرد: گاهی همه لذتها در کودکی نهادینه میشود و باید گفت که بعضی از والدین حساسیت و دقتی را که درباره امور دنیوی همچون تغذیه، لباس، مسائل درسی و کلاس کنکور فرزندانشان از خود نشان میدهند، نسبت به مسائل معنوی و دینی اظهار نمیکنند. آموزش معارف و مسائل دینی، مراتب و درجاتی دارد، که اصول و مقتضیات آن باید مراعات شود. این مراتب و درجات، بهدلیل تفاوتهای فردی در رشد استعدادهای ذهنی و روحی، تفاوت در معلومات و تجربیات، و شرایط گوناگون اجتماعی و فرهنگی در متعلمان است؛ لذا، باید مطالب و مفاهیم آموزشی و دینی، متناسب با سطح درک و قوای ذهنی و روانی متعلمان باشد.
مدیر ستاد اقامه نماز خراسانجنوبی با بیان اینکه نباید با افراط و تفریط کودک را از نماز زده کرد، افزود: برنامه عادتدادن او به نماز و آموزش او، باید بر اصل تدریج مبتنی باشد چراکه تکالیف سنگین و خارج از طاقت و توان کودک، ممکن است صدمهای جبرانناپذیر بر اعتقادات دینی و مذهبی وی وارد آورد.
وی یادآور شد: تغییر دادن جای نماز در خانه و یا هر چند روز به مسجد محل رفتن، استفاده از جانمازهای زیبا و رنگارنگ و همچنین توجه به اینکه در مقابل تنها خالق جهان میایستیم ما را به سمت لذت بردن بیشتر از عبادت خواهد برد.