دوره آموزشی طرح مبین ویژه مدیران مدارس غیر انتفاعی آذربایجان شرقی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان آذربایجان شرقی، دوره آموزشی طرح مبین برای مدیران و معلمان پایه هشتم پسران مدارس غیر انتفاعی استان با حضور ضیایی از اساتید ستاد اقامه نماز استان، حجت الاسلام حیدر زاده مسئول قرآن، عترت و نماز اداره آموزش و پرورش، روز شنبه دوازدهم اسفند ماه برگزار شد.
حجت الاسلام حیدرزاده با بیان اهمیت تعلیم و تربیت، گفت: ما با انسان سر و کار داریم، خصوصا انسان های پاک سیرت، از مدیران می خواهیم که در خصوص نمازخانه اهتمام جدی داشته باشند و مطالب دینی را با راهکارهای جذاب و دلنشین به دانش آموزان ارائه کنند.
ضیایی با اشاره به معنای لغوی تعلیم و تربیت، گفت: تربیت از ریشه “رَبَو” بمعنای پرورش دادن است و تعلیم بمعنای یاد دادن یا انتقال دادن چیزی که در بیرون است، ولی تربیت از بیرون نمیاد بلکه استعدادی است که درون هر فردی است که آن را شکوفا می کنید. مانند: زمینه سازی برای جوانه زدن و رشد یک بذر لوبیا.
وی با استناد به کلام شهید باهنر، افزود: تربیت یعنی کمک به دانش آموز و متربی برای اینکه بتواند استعدادهای بالقوه خود را بالفعل کند و ان را در جهت مطلوب پیش ببرد. خلاصه علم از بیرون به درون، ولی تربیت از درون به درون، لذا اگر در پرستیدن خدا کوتاهی کنیم به بت پرستی می رسیم.
وی ادامه داد: درکار تربیتی اولین قدم مخاطب شناسی است، متربی چه خصوصیت هایی دارد، پسره یا دختره؟ در کدوم خانواده بزرگ شده؟ سواد پدر و مادرش چقدر بوده؟
وی با اشاره به آیه ۸۴ سوره اسراء، تصریح کرد: هر کس طبق روش (و خلق و خوی) خود عمل میکند. یعنی باید هر کسی را با زبان خودش، یعنی مخاطب شناسی و زمان شناسی است، تربیت امروزی با بیست سال پیش فرق دارد، حتی در نوع امتحان گرفتن ها، به سوالات خوب دقت کنید و خوب جواب بدهید، مثلا خدا به نماز ما چه نیازی دارد؟ بگو معلم به درس خواندن ما چه نیازی دارد؟ یا دکتر به شربت ما چه احتاجی داره؟
یا مثلا میگن نماز چطور انسان رو از گناه حفظ میکند؟ درحالی که نمازخوان هایی هستند که گناه میکنند!!! بگو نگویید یک روحانی دزدی کرد بلکه بگوید یک دزدی لباس روحانیت پوشیده؛ و خدا فرموده نماز را به زبان عربی بخونیم؟ اول اینکه به هر زبان خونده بشه این سوال خواهد بود، دوم اینکه بعضی کلمات هستند که به فارسی نمی توان تعبیر کرد.
وی ادامه داد: یه مورد تعلیم نمازی داریم، یه مورد تربیت نمازی داریم، تعلیم مثل آموزش رکوع و سجود و ذکر و غیره که خیلی ها تعلیم نمازی دیده اند ولی نماز نمیخونند، مثل انشای نماز که دانش آموزی بهترین انشا رو مینویسه ولی ناهارش دیر بشه فحش میده به مادر، پس این تعلیم داره ولی تربیت نداره،تربیت یعنی نیت رو به بچه ها القا کنیم و قصد نماز خواندن رو رشد دهیم. تربیت باید از درون باشد نه مثل تعلیم از بیرون، مثل اینکه یه نفر برای معطر شدن گل رز عطر روش ریخته بود، و باعث شده بود گل خشک بشه، عطر باید از درون گل بوجود آید نه اینکه عطر را در خاکش یا برگهایش بریزید.