اولین نشست هم اندیشی بانوان نخبه شهر تهران با هدف ترویج و تبلیغ نماز در جامعه و خانواده برگزار شد

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان تهران، اولین نشست هماندیشی بانوان فعال و نخبه شهر تهران در جهت ترویج و تبلیغ نماز در جامعه و خانواده باحضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی بهشتی مشاور استاندار و مدیر ستاد اقامه نماز استان تهران در تاریخ چهارشنبه پانزدهم اسفند ماه برگزار شد.
بهشتی در ابتدا ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و خوش آمد به میهمانان به شرح تشکیل و تاریخچه ستاد اقامه نماز پرداخته و بیان کرد: شاید کمتر مجموعهای از نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد که به این اندازه مورد تاکید رهبر انقلاب بوده باشد. ما تا به امروز ما شاهد ۳۱ اجلاس سراسری نماز و ۳۱ پیام مهم رهبری در خصوص نماز بودهایم و این جریان هرساله ادامه دارد.
بهشتی در ادامه گفت: بیش از هزار آیه در قرآن کریم مربوط به نماز و احکام نماز است و خداوند به هیچ عرصهای به این میزان تاکید نداشته است، همچنین خداوند وظیفه اقامه نماز را به عهده همگان قرار داده و ۴۷ مرتبه به اقامه نماز در قرآن اشاره کردهاست. خداوند در سه ساحت به پیامبر اکرم (ص) دستور برپایی نماز را صادر میکند؛ یکی در قامت مسئول کانون خانواده، یکی در قامت معلم و یکی در قامت حکمران دستور اقامه نماز را میدهد.
وی گفت: خداوند در قرآن کریم میفرماید ما باید اقامه کننده نماز باشیم و در تفاسیر اقامه کردن، به معنای پرچمداری و گفتمان سازی است. در این روزها باید با شیوههای نوین روز و استفاده از هیئتهای اندیشهورز و تخصصی بتوانیم با نسل نو ارتباط بگیریم و همچنین خانواده ، اقشار، اصناف و فضای شهر را درگیر نماز کنیم.
پس از صحبتهای بهشتی در ابتدای بحث جلسه هماندیشی ترویج نماز، پناهی مسئول امور بانوان ستاد اقامه نماز استان تهران به بیان سرفصل اصلی جلسه پرداخته و نشست گفتگو و مباحثه بین عزیزان با بیان طرحها و ایدهها و پیشنهادات آغاز شد.
حاج عبدالباقی گفت: ما با کاهش چشمگیر حضور مردم در نماز روبرو هستیم؛ چه در جامعه چه در مسجد و چه در خانوادهها، اما راهکار بنده مرتبط شدن مسجد و مدرسه با هم است. همچنین ما میتوانیم در مبحث “روشهای دعوت به نماز” از کتاب آداب الصلاه امام خمینی (ره) استفاده کنیم.
سوده نجفی هیئت رئیسه شورای شهر و رییس مجمع زنان آیندهساز ایران اسلامی بیان کرد: نقطهی اول فرهنگسازی از کودکستان شروع میشود. در این حوزه نمونه موفقی مانند پویش همیار پلیس در بحث فرهنگسازی رانندگی به عنوان نمونه درست الگوسازی از سنین کودکی وجود دارد.
وی گفت: در حال حاضر ما مجمعی به نام ” مجمع زنان آیندهساز ایران اسلامی” داریم و در کارگروه فرهنگی این مجمع دغدغه اصلی خود را به ترویج و تبلیغ نماز اختصاص دادیم. همچنین طرح آرمان نیز از دیگر فعالیتهای مثبت ماست که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از شورای شهر تهران بودجه مناسبی را برای برگزاری برنامه و فعالیتهای دینی و ملی دریافت میکند.
اسفندیاری معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان تهران افزود: ۹۰ درصد دانش آموزان ما آگاه به مسائل پایهی عبادی و شرعی نیستند و فقط عده کمی از آنها از جانب خانواده خود آگاهی مختصری در این زمینه دارند.
وی گفت: یکی از دلایل اصلی عدم توجه مدارس و حتی دانش آموزان به امر اقامه نماز، عدم توجه مدیران و مسئولین مدرسه به فریضه نماز است. لطفاً یکبار تمام خواهران و برادران ائمه جماعت را دعوت کنید و از آنها بپرسید که آیا مدارس همکاری لازم برای اقامه نماز را دارند یا خیر.
انسیه روستایی معاون ارتباطات و رسانه نظام مسائل کشور و قائم مقام مجمع زنان آیندهساز ایران اسلامی بیان کرد: با ساز و کار صحیح میتوانیم سفیر نمازی را همانند همیار پلیس از سنین کوچک و از خانواده آغاز بکنیم. همچنین لازم است با تشکیل کارگروه تخصصی جهت تدوین سند جامع ترویج و تبلیغ نماز همهی ارگانها و نهادها را ملزم به رعایت و اجرای قوانین این سند کنیم. باید با استفاده گسترده از شبکههای اجتماعی و ایجاد چالشهای جذاب در شبکههای اجتماعی و بهروز کردن فرهنگ نمازی و تشکیل باشگاه مروجین نماز، سبک زندگی اسلامی نوینی را معرفی کنیم.
آزادی نیز بیان کرد: ما حقیقتاً به یک طرح جامع و جذاب برای احیای نماز و فرهنگسازی مجدد این امر نیاز داریم. باید کمپین تبلیغاتی بامحوریت تاثیر نماز بر زندگی روزمره به صورت انگیزهبخش و علمی طراحی شود. همچنین با ایجاد هشتگهای خاص و طراحی پوستر و اینفوگرافی بر مبنای محتوای ترند یا وایرال روز و همچنین طراحی مسابقههای جذاب مثل “چالش ۴۰ روزه نماز اول وقت” یا طراحی اپلیکیشن برای تولید محتوای انگیزشی برای نماز و راهاندازی گروه تعاملی در پیام رسانها برای پاسخگویی به شبهات و سئوالات جوانان، به ترویج فرهنگ نماز در سطح جامعه و بخصوص نسل نو کمک کنیم.
مینا راد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت : ما در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قابلیتها و ظرفیتهایی موجود داریم که میتوانیم با همکاری موثر با دستگاهها و ارگانهای مختلف آنها را در اختیار قرار بدهیم؛ مثلا فراخوان برای حضور علاقمندان برای تولید صنایع دستی مرتبط با نماز مانند جانماز، گلیم، چادر و اهدای غرفه به صورت رایگان جهت کسب درامد در ایام نوروز و یا برگزاری تورهای گردشگری برای تقدیر از دانشآموزان علاقهمند به نماز از عناوین برنامههایی است که ظرفیت برگزاری و همکاری در آن وجود دارد.
ناطقی مسئول کانال فرهنگی-مذهبی محامیم گفت: ما میتوانیم آدابالصلاه امام خمینی (ره) را به صورت مختصر و به زبان نوجوان برای دانشآموزان تدریس کنیم. همچنین میتوانیم قسمتی از اتاق یا خانه را به مسجد در خانه یا مسجد النبی تبدیل کنیم. نوجوانان ما دنبال پیروی از شخصیتهای جذاب و بانشاط هستند؛ ما میتوانیم با معرفی شخصیتهایی مثل شهید حججی که واقعی و سرشار از عشق بودند، آنها را جذب کنیم.
فاطمه فغانی محقق، پژوهشگر و مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قرآنی و مدیر گروه سلامت معنوی کمیته سلامت مجمع زنان آیندهساز ایران گفت: طرحی آماده کردم به عنوان “سمانا” با هدف ارتقای جایگاه نماز در جامعه با محوریت فعالیت بانوان که شامل انسجام مدیریتی برای جلوگیری از موازیکاری، افزایش مشارکت بانوان در نمازهای جماعت، بهبود زیرساختها ، جذب جوانان برای برنامههای مرتبط به نماز، جذب منابع مالی پایدار و تولید محتوای فرهنگی و آموزشی است که درجهت همکاری و مشورت تقدیم ستاد اقامه نماز خواهد شد.
خانجانی از مدیران مدارس سپاه افزود : بازنگریها باید از سمت سنین کوچک و دبستان صورت بگیرد. چندین طرح فرهنگی را در ۱۲ سال اخیر در مدارس سپاه پیش گرفتیم که تجربیات موفق آن را خدمتتان عرض میکنم؛ اولین طرح موفق بررسی وصیتنامه شهدا و الگو قرار دادن هر شهید برای یک دانش آموز است. همچنین نامگذاری کلاسهای درس به اسم شهدا و بررسی زندگینامه شهدا توسط دانشآموزان و برگزاری نمازهای جماعت در داخل مسجد مجاور مدرسه به اختیار خود دانشآموز، از طرحهای موفق چند سال اخیر بود، که انجام شد.
سمیه ولیان مدرس دانشگاه و مدیر کل موسسه هنر طلیعه آفتاب و رییس کمیته هنرمندان مجمع زنان آیندهساز ایران اسلامی بیان کرد: باید از هنر بگوییم و استفاده کنیم نه فقط هنر مذهبی، اسلامی و دینی بلکه تمام هنرهایی که جوانان و نوجوانان امروز آن را دوست دارند؛ مثل هنر سینما. نسل ” زد ” بسیار هوشمند و هوشیار است و به این سادگیها جذب نمیشود. باید به صورت مستتر آنها را جذب کنیم. هنر روکش دارد و خیلی از مفاهیم زیر لایههای آن پنهان میشود درست مانند یک فیلم سینمایی که در انتها نتیجه و مقصود نهایی معلوم میشود. ما سعی کردیم هنرمندان در عرصههای مختلف هنر، بهخصوص هنرهای مدرن و جدید را جذب کنیم و با رویکرد مناسب آنها را به رویدادهای ملی مذهبی دعوت کرده و شروع به همکاری کنیم.
مینا مرادی پژوهشگر حوزه حکمرانی امور اجتماعی و فرهنگی و رییس کمیته حکمرانی مجمع زنان آینده ساز ایران اسلامی بیان کرد: بنده حدود ۲۵ سال با دانشآموزان در ارتباط بودم اما اتفاق ویژهای در همین دو ماه گذشته در راستای پویشی تحت عنوان پویش “دُرِّ نجف”داشتیم. موضوع این پویش تولید محتوای متنی و صوتی بر مبنای قالب پادکست درباره امیرالمومنین علیه السلام بود، که با استقبال فوق العاده زیادی مواجه شد و چندین برابر نمونههای قبلی شرکتکننده داشت.
وی گفت: موفقیت این پویش به خاطر جذابیت فرمت تولید محتوای دیجیتالی پادکست برای دانشآموزان بود که درنهایت قلب فرزندانمان را به امیرالمومنین علیهالسلام نزدیکتر میکرد. آن دسته از طرحهایی که به صورت فرسایشی و چالشی اجرا میشود هیچ تاثیر مثبتی بر دانشآموزان ندارد، مانند احیای زنگ نماز در مدارس که به تازگی ازسرگرفته شدهاست. آماری که از صدا و سیما به دست رسیده نیز جالب است؛ موشن گرافیکهایی که در حوزه احکام در حال تولید و پخش در شبکههای سراسری سیما میباشد از تمام محتواهای مذهبی تولیدشدهی اکنون رسانه ملی پرمخاطبتر و کاربردیتر است. همچنین باید از بستر شبکه شاد برای تولید و نشر محتوای دانش آموزان و معرفی آنها استفاده شود.
سمیه خسروی فر، حسابرس ارشد سازمان مناطق آزاد و دبیر کمیته رسانه مجمع زنان آیندهساز ایران اسلامی نیز افزود: نماز در حقیقت ستون فلسفه کنار هم قرار گرفتن کل اقشار این کشور است. جامعه هدف ما فقط مذهبیون نیستند و اگر در جامعهی هدف حتی کوچک خود موفق نیستیم به این دلیل است که جذابیت کافی را برای جذب مخاطب ایجاد نمیکنیم. پس باید با ابزار خودشان کنار خودشان قرار بگیریم نه فقط با بله و ایتا به جهاد تبیین بپردازیم.