اخبارحوزه ریاستگفتگوها

فرهنگیان به چه وزیری نیاز دارند؟

حجت‌الاسلام والمسلمين محمديان گفت: وزير آموزش و پرورش بايد كسي باشد كه ابعاد مختلف آموزش و پرورش را بشناسد و وامدار ديگران نشود.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام محمدیان معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز فقهی تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره وضعیت دستگاه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت دستگاه تعلیم و تربیت بسیار مطلوب نیست یعنی وضع طوری است که با یک سونامی کمبود نیروی انسانی و معلم مواجه هستیم. کیفیت آموزشی از حد نصاب معمول، پایین آمده و معدل میانگین دانش‌آموزان کشور در آزمون‌های نهایی نشان می‌دهد که سطح کیفیت تربیتی و آموزشی افول کرده است که حتما باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی با بیان اینکه به آموزش و پرورش فعلی در شرایط حاضر نمره متوسط را می‌دهم، افزود: یعنی نه ضعیف است به این معنا که خیلی وضعیت بد است چون همه جا یکسان نیست و نه عالی هست؛ خیلی خوب هم نیست و در حد متوسط است و نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی‌های مجدد و دوباره است.

آموزش و پرورش موفق، آموزش و پرورشی است که روز به روز نو به نو شود

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان درباره مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش گفت: به نظرم مهم‌ترین مشکل دستگاه تعلیم و تربیت، اولا مدیریت ثانیا کمبود معلم مجرب ثالثا برنامه برای ارتقای وضعیت معلمان چه در حوزه برنامه‌ریزی درسی، آموزشی و تدریس و چه در حوزه معیشت و ارجمندی قرب و منزلت معلم و چه در حوزه مرجعیت معلم است؛ این سه مورد، مشکلات جدی آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به ویژگی‌ آموزش و پرورش موفق، ادامه داد: از نظر من ویژگی‌های آموزش و پرورش این است که برنامه‌های درسی‌اش مبتنی بر تحقیق باشد. برای تربیت، دانش‌آموزان را آماده کند؛ به معنای اینکه ابعاد مختلف وجودی آنها شکوفا شود و آموزش و پرورش موفق، آموزش و پرورشی است که روز به روز نو به نو شود یعنی درون‌زایی و خودآموزی داشته باشد، سازمان یادگیرنده باشد و در اولویت سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و بودجه‌ریزان قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش باید مقبول، محبوب و کارآمد باشد

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش درباره ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش، بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش باید کسی باشد که ابعاد مختلف آموزش و پرورش را بشناسد. وامدار دیگران نشود و بتواند در مقابل دولت، نمایندگی معلمان را بکند و بتواند در مجلس مدافع نظام تعلیم و تربیت باشد.

وی اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش در میان معلمان، یک همکاری تلقی شود که می‌تواند سخنگوی آنان در دولت و مجلس باشد و از آن طرف مدیریت مقتدرانه داشته باشد تا دیگرانی که داخل آموزش و پرورش تن به برنامه نمی‌دهند، به صف کند که برنامه را اجرا کنند. به تعبیری مقبول، محبوب و کارآمد باشد.

اگر وزیر پیش رئیس‌جمهور دارای جایگاه نباشد، وزیر خوبی نخواهد بود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان درباره روند انتخابی وزرا، گفت: به نظر من وزیر را باید رئیس‌جمهور انتخاب کند و مسؤولیت انتخاب را هم بپذیرد و وزیر کسی باشد که بتواند به او بگوید تو پیش ما جایگاه داری و امین ما هستی. رئیس‌جمهور بتواند در مجلس از وزیر خودش دفاع کند و انصافا وزیر هم باید بین خود و خدایش ببیند که توانمند این کار است که به رئیس جمهور بگوید من امین و بصیر نسبت به این کار هستیم.

وی تصریح کرد: اگر وزیر امین و بصیر نباشد و از آن طرف وزیر پیش رئیس‌جمهور دارای جایگاه نباشد، وزیر خوبی نخواهد بود که البته این موارد علاوه بر آن نیازهای تخصصی است. همچنین معتقدم دعوت کردن دیگران برای انتخاب وزیر بدون شناخت رئیس‌جمهور سودمند نیست.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بنده هم اگر می‌خواستم وزیر انتخاب کنم حتما از داخل وزارتخانه انتخاب می‌کردم و حتما کسانی را انتخاب می‌کزدم که جوان باشد، ایده داشته باشد. توانایی داشته باشد و بتوانند همکاران را همراه خودشان کند و نسبت به رئیس‌جمهور و برنامه‌های او و برنامه سیاست کلی نظام و سند تحول معتقد باشد.

مهمترین خواسته فرهنگیان از وزیر آموزش و پرورش این است که به آنها توجه کند

رئیس مرکز فقهی تعلیم و تربیت اظهار کرد: به نظر مهمترین خواسته فرهنگیان از وزیر آموزش و پرورش این است که به آنها توجه کند. معلمان دیده شوند. اگر معلمان دیده نشوند و معلمان را به حساب نیاورند، زمینه مداخله آنها را در دستگاه تعلیم و تربیت فراهم نکنند، دلسردی ایجاد می‌شود.

وی افزود: دیده شدن و توجه کردن به نیازهای معلمان و نظرهای معلمان خواست فرهنگیان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: همه ما باید به دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان دستگاه فرادولتی نگاه کنیم و قوه‌های مختلف چه مجلس و چه قضائیه به آن توجه کنند. همچنین آقای رئیس‌جمهور سطح وزارتخانه و نهاد تعلیم و تربیت را چنان بالا ببرد که بتواند مستقیما از جانب مقام معظم هبری و قوای سه گانه از این دستگاه حمایت کند.

وی تصریح کرد: معلم را اگر ارج نهیم و صدر نشانیم ملت در صدر خواهد نشست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا