اخباراصفهان

وزیر آموزش و پرورش: فلسفه و چرایی نماز برای دانش آموزان مورد بررسی قرار می گیرد

وزیر آموزش و پرورش با نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان دیدار کرد

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان اصفهان، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش کشور با آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نمانده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان روز پنجشنبه بیست و چهارم آبان ماه با همراهی مهدی جمالی نژاد استاندار اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رنجبر مدیر ستاد اقامه نماز استان و ابراهیمی مدیرکل آموزش و پرورش دیدار کرد.

علیرضا کاظمی بیان داشت: شک نیست که نظام تعلیم و تربیت، یک مجموعه فرا دستگاهی تامین کننده نیروی انسانی کل کشور است و مسیر توسعه جامعه نیز جز از طریق آموزش و پرورش عبور نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: تجربه جهانی نشان می‌دهد که تمام کشورهایی که به سمت توسعه رفته‌اند، آموزش و پرورش را مبنای خود قرار داده‌اند و بعد از جنگ جهانی دوم، مسیر توسعه بیشتر کشورها از آموزش و پرورش گذشته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تمرکز ما روی سه حوزه «فعالیت‌ پرورشی و فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی»، «برنامه‌ریزی درسی و تحول در نظام تعلیم و تربیت» و «دانشگاه فرهنگیان» است که گلوگاه‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: در حوزه مسائل فرهنگی و تربیتی، قرآن دو راهبرد کلی برای تربیت و صلاح جامعه دارد، یکی نماز و دیگری انفاق که هر کدام رابطه متقابل با هم دارند زیرا نماز انسان ساز جامعه و انفاق جامعه ‌ساز انسان است و هر دو مکمل یکدیگر حساب می‌شوند.

کاظمی با بیان ‌اینکه در حوزه‌ فرهنگی تمرکز ما بر روی این دو مسئله و پر کردن خلاءهای موجود در این زمینه است، گفت: در حوزه نماز سه مسیر شامل «اقامه نماز»، «فعالیت‌ تبلیغی، ترویجی، انگیزشی، تکریمی، تجلیلی و تجربه‌گردانی برای فعالان این عرصه» و «تمرکز روی مسائل معرفتی نماز» مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد و گفت: فلسفه و چرایی نماز در سه سطح ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم برای دانش آموزان مورد بررسی قرار داده می‌شود.

وی اظهار کرد: حوزه بعدی که بر روی آن تمرکز کرده‌ایم، قرآن است و در این حوزه سه راهبرد «روخوانی و روانخوانی»، «حفظ قرآن» که دروازه ورود به معارف است و باید از دوران ابتدایی آغاز شود و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ ایم و بالاخره «شناسایی و کشف استعدادهای قرآنی» است که بنا داریم یکسری مدارس را ویژه سمپادهای قرآنی در سراسر کشور طراحی و تاسیس کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد ما برای این موضوعات، «مدرسه‌محور» است، تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا از هر نوع ظرفیت حوزه‌های علمیه درباره این موضوعات استفاده کنیم.

کاظمی ضمن بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی سه موضوع «ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان»، «ارتقای سلامت اجتماعی آنان» و «سبک زندگی ایرانی اسلامی با اولویت نماز و حجاب و عفاف» را در راس کار قرار داده‌ایم، گفت: حوزه آسیب‌های اجتماعی اولویت بسیار بالایی دارد و در این زمینه، تمام هم و غم ما بر روی تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز در این دیدار گفت: معلمان، انسان‌ساز هستند و دولت باید از نظر مادی هم به این قشر توجه ویژه ای داشته باشد.

آیت‌ الله سید یوسف طباطبایی‌ نژاد افزود: نیروی انسانی خوب، مهمترین موضوع در هر جامعه ای است و تمام تلاش ما از مدرسه تا دانشگاه باید با هدف تربیت و آموزش دینی انسان ‌های خوب باشد و این امر بدون داشتن معلم ‌های خوب و مقید به دو مسئله نماز و قرآن که بیان کردید، امکانپذیر نیست.

وی تصریح کرد: آموزش افراد در جمهوری اسلامی باید دارای نقشه راه، هدفمند و برنامه‌ریزی شده باشد و از دوره ابتدایی تا پایان تحصیلات، این موضوع در نظر گرفته شود.

آیت‌ الله طباطبایی ‌نژاد گفت: گزینش در آموزش و پرورش بالاتر از گزینش قاضی است و باید آموزش و پرورش در تربیت معلمان در دانشگاه فرهنگیان و استخدام نیروهای آموزشی دقت نظر بیشتری داشته باشد چون این مساله بطور مستقیم با آینده فرزندان سرزمینمان ارتباط دارد و پس از استخدام نیز نظارت مستمر روی نیروها بسیار ضروریست.

امام جمعه اصفهان افزود: آموزش و پرورش باید آدم بسازد و از هر طریقی در راه انسان‌ سازی گام بردارد و این کار با استفاده از نیروهای آموزشی متعهد و نظارت همیشگی بر روی آنها حاصل می شود.

نمایندۀ ولی‌فقیه در استان و امام جمعۀ اصفهان تصریح کرد: باید دانش‌آموزان با مسائل روز براساس رهنمودهای قرآن آشنا شوند؛ همچنین حفظ قرآن با تأکید بر مفاهیم آن باید در دستورکار قرار گیرد تا دانش‌آموزان آیاتی که بیشتر در زندگی کاربرد دارد را حفظ کنند.

وی عنوان کرد: باید از ظرفیت مساجد جنب مدارس، برای اقامۀ نماز دانش‌آموزان استفاده شود؛ چراکه استفاده از این بستر، می‌تواند تأثیر تربیتی مثبتی به همراه داشته باشد.

عضو خبرگان رهبری نماز را از اهم برشمرد و گفت: مسئله نماز با جدیت در مدارس پیگیری شود که این مهم الهی موجب جلو گیری از فساد و فحشاء در جامعه است.

حضور در اجلاسیه ۶ هزار دانش‌آموز و فرهنگی شهید استان، کلنگ ‌زنی ۲۵ واحد آموزشی به مناسبت ۲۵ آبان سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان، افتتاح پنج واحد آموزشی در بخش مهردشت و افتتاح استخر دانش آموزی شهرستان بُرخوار از برنامه‌ های سفر یک ‌روزه وزیر آموزش و پرورش به اصفهان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا