به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان البرز، طرح مبین در ناحیه چهار استان و در مدرسه شاهد شهید باب الله مومنی در روز پنجشنبه سی ام شهریور ماه با حضور کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز و جمعی از مدیران مدارس استان برگزار شد.
در ابتدای این دوره خان محمدی دبیر ستاد اقامه نماز در آموزش و پرورش استان، ضمن تقدیر از حضار برای شرکت در این دوره گفت: هدف از اجرای طرح مبین، مهارت افزایی مدیران مدارس در خصوص اقامه نماز در مدارس است.
وی افزود: ما به دنبال شیوه های مدیریت اقامه نماز و جذاب سازی برنامه های نماز در مدارس باید باشیم و اجرای طرح مبین میتواند راهکاری اصولی و هدفمند به مدیران مدارس ارائه نماید.
استاد مرکز تخصصی نماز قم گفت: نماز یکی از فریضههای مهم و اصلی اسلام بهشمار میرود و عامل ارتباط بین خدا و بندگان است.
وی بیان داشت: بیشترین مشکلات جامعه امروزی عدم توجه به مسائل اعتقادی است و همین امر موجب شده که در مدارس به مساله نماز اهمیت داده نشود چرا که ایمان به ادعا و آرزو نیست، بلکه ایمان چیزی است که کاملا در قلب جایگزین می شود و اعمال و رفتار، آن را تصدیق می کند.
زارعی در پاسخ به این شبهه که چرا فارسی زبان ها باید نماز را به عربی بخوانند، افزود: از آنجایی که زبان عربی کاملترین زبان موجود دنیا و زبان مشترک مسلمین است و برای جلوگیری از تحریف قرآن و نماز باید به صورت عربی خوانده شود و همچنین برخی الفاظ قرآن و نماز اصلا قابل ترجمه و معادل نیستند وخواندن نماز به لفظ عربى تعبدى و توقیفى است.
وی گفت: با نفوذترین و محبوب ترین فردی که می تواند در این مرحله حساس به دانش آموز یاری دهد معلّم است به همین جهت دانش آموزان معلّم خود را بعنوان الگو و اسوه می پذیرند و از رفتار، گفتار و اخلاق خوب یا بد او سرمشق می گیرند و خود را با وی همسان و همانند می سازند.
استاد مرکز تخصصی نماز به بیان پایههای خداشناسی کودکان پرداخت و خاطر نشان کرد: تکیه بر تمایلات فطری کودک، توجه به فضای روان شناختی مخاطب، استفاده از موقعیتهای گوناگون، رعایت اصل تدریج، پیوند خداشناسی با مسائل روزمره کودک و تاخیر آموزشهای جدی تا شکل گیری مقدمات ذهنی از مهمترین پایه های خداشناسی کودکان است.
حجت الاسلام والمسلمین زارعی در پایان این دوره گفت: نماز با ایجاد فضای معنوی در خانه، آرامش روانی اعضای خانواده را تأمین می کند و سبب تقویت بنیان روابط آن ها می شود و در این فضای معنوی است که انجام شعایر دینی و تربیت مذهبی فرزندان به راحتی انجام و آینده خانواده تضمین می شود.
وی با بیان اینکه خانواده محیطی است که کودک را دربرمی گیرد و در او نفوذ می کند، افزود: بسیاری از خوی ها، رفتارها، کردارها و گفتارهای کودک از محیط خانواده نشأت می گیرد، همچنین خانواده مرکز رفع نیاز کودک و مرکز رفع نیاز در شکل گیری خوی و رفتار فرد و گروه مؤثر است و وابستگی ها، شکل پذیری ها، تبعیت ها و توافق ها در سایه آن محقق می شود.