یاوران نماز باید خود به بازشناسی فلسفه از اسرار نماز و خودشناسی اقدام کنند
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد گفت: یاور واقعی نماز افرادی هستند که هم در ساحت اندیشه، هم در ساحت رفتار، هم در ساحت هیجانات و عواطف به تقویت پیدایش وپرورش نماز خدمت می کنند
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان چهارمحال و بختیاری، عزیزالله مولوی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد، روز یکشنبه، بیست و سوم دیماه در گفتگو با روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان، در پاسخ به اینکه یاور نماز به صورت واقعی کیست، گفت: اگر بخواهیم کمی فیلسوفانه به پاسخ سوال شما بیندیشیم یاور واقعی نماز افرادی هستند که هم در ساحت اندیشه، هم در ساحت رفتار، هم در ساحت هیجانات و عواطف به تقویت پیدایش وپرورش نماز خدمت می کنند.
وی افزود: البته به این دسته از افراد می توان کسانی را که با کمک های اقتصادی و فیزیکی در جهت عمق بخشی کیفی و کمی نماز کمک می کنند نیز افزود ،این دسته از افرادی که به آنان اشاره شد یاوران واقعی نماز هستند و در قرآن کریم از آنها با عنوان الدین یقیمون الصلاه یاد شده است.
چگونه میتوانیم یاورخوب برای نماز باشیم
مولوی در ادامه اظهار کرد: ما یک جمله معروفی از زبان اندیشمندان غربی شنیده ایم که می گوید هرکس چرایی چیزی را بداند با هر گونه چگونگی آن خواهد ساخت، امیر المومنین (ع) هم خطاب به کمیل می فرماید: یا کمیل ( ما مِن حَرَکهٍ إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فیها إلى مَعرِفَهٍ)، از این دست بیانات چه در فرهنگ قرآنی و روایی چه در ادبیات عرفانی وچه اندیشمندان حکمی و فلسفی فراوان دیده می شود بنا بر این نخستین تبدیل موضوع نماز یاوری به جوشش درونی و رفتاری مبتنی بر خود انگیختگی است، چرا که رفتار های برخواسته از انگیزه های عمیق الهی و باطنی مانایی و پایایی و برکت گسترده دارد، پس درنتیجه یاوران نماز باید خود به بازشناسی فلسفه از اسرار نماز و خود شناسی اقدام کنند.
مشکلات در راه همگانی شدن نماز چیست
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد ضمن اشاره به فرمایش و سخن امام رضا (ع) که میفرماید، اگر مردم خوبی های امر ما را بدانند حتما از ما پیروی می کنند، گفت: واقعیت شوربختانه این است که هنوز اسرار و آثار این رفتار جامع عرشی در جنبه های مختلف زندگی بشری در باور عمومی و حتی کنشگران خاص این حوزه شکل نگرفته است و این مانع جدی است.
برای احیاء مساجد و رونق نماز جماعت چه باید کرد
وی در ادامه با اشاره به احیاء مساجد افزود: ما محتاج بازمهندسی روشهای مدیریت هوشمندانه مساجد، ارتقا سطح شناختی و مهارتی ائمه جماعات مسجد، مریدان و خادمان و امناهای مساجد هستیم، هسته مرکزی پاسخ شما این جمله است که رفتار های سی یا چهل سال پیش امروز دیگر اثربخش نیست، مساجد مظلوم ما، هم از جهت روش های مدیریتی، هم از جهت تنوع و فراوانی اقدامات، هم از جهت جذابیت های هنری و زیبا شناختی باید تحولاتی را شاهد باشند.
برای جذب نسل نو به نماز چه راهکارهایی را موثر میدانید
مولوی در خصوص جذب نسل نو به نماز ۳ راهکار اجرایی توصیه کرد و گفت: اولین راهکار در جوانان هیجانات و عواطف مقدمه بر اندیشه و فکر است، جنبه های هیجانی و عاطفی مسجد، مثل برگزاری دوره های آموزشی دوست داشتنی برای جوانان، اردوها، سفر، جشن های پر خنده پر احساس، سفرههای اطعام و دومین راهکار واگذاری مدیریت مساجد به جوانان، تشکیل امناهای در سایه از جنس جوانان، فرصت آزمون و خطا دادن جوانان در مدیریت مساجد، باز کردن اختیار عمل، هم در تصمیم گیری و هم در اجرا به جوانان و نهراسیدن از خطاهای آنان و سومین راهکار این است که باید به گونه ای عمل شود که جوانان و نونهالان ما بعد از تولد و شناخت نزدیکان و بستگان خود نام مسجد به گوششان بخورد و مسجد را محل بازی و مکانی که به او خوش می گذرد برایش دوست داشتنی کنیم، البته این ایده جدیدی نیست بلکه سیره پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت بزرگوار ما بوده است.
با توجه به ابزار های جدید، فضای مجازی و … علت رویگردانی نسل نو از معنویات را چه میدانید
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد در پایان خاطر نشان کرد: من در پیش فرض نهفته در سوال شما یعنی رویگردانی جوانان از معنویت تردید جدی دارم، شاید در عمل گروهی از جوانان ما به دلایل مختلف از جمله تاثیر بگیری از فضای فرهنگی حاکم بر سکوهای اجتماعی در فضای مجازی و هنجارهای گروه همسالان ضعیف شده باشد ولی احساس بینیازی از معنویت وجود ندارد، وظیفه ما این است که با زبان و روش های بهروزتری این معنویت خواهی را به سمت سرچشمه زلال و اصیل آن یعنی نماز هدایت کنیم البته نقش الگو های تاثیر گذار تربیتی مثل پدر و مادر، بزرگترها، معلمان، اساتید و دوستان بسیار پر رنگ است.