اخبارچهار محال و بختیاری

مراحل چهارگانه تبلیغ نماز در ادارات

مدرس و پژوهشگر مرکز تخصصی نماز قم با تأکید بر اینکه دبیران و دست‌اندرکاران امر نماز در ادارات باید برای تحقق اقدامات فرابخشی در حوزه اقامه نماز ناظر به محل خدمت خود بتوانند یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند، به تبیین مراحل چهارگانه تبلیغ نماز و برخی مصادیق عملی ترویج نماز در ادارات پرداخت.

به گزارش روابط عمومی ستاد قامه نماز استان چهارمحال و بختیاری، به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظمی، مدرس و پژوهشگر مرکز تخصصی نماز و مهدویت قم روز دوشنبه، دهم اردیبهشت ماه، در نشست تبیینی دبیران اقامه نماز ادارات استان با موضوع «حاکمیت الهی، زمینه‌ساز برپایی نماز» با اشاره به اینکه رونق‌بخشی به مسئله نماز در ادارات در سایه دغدغه‌مندی و کارهای فرابخشی مدیران محقق می‌شود، گفت: چه بسا بخشنامه‌ای مناسب زیست‌بوم یک منطقه نباشد و نتواند اهداف را محقق کند بنابراین مدیران و متولیان نقش تعیین‌کننده‌ای در این رونق دارند و باید رسالت خود را در قبال دین و جامعه اسلامی ایفا کنند.

وی با ذکر اینکه دبیران و دست‌اندرکاران امر اقامه نماز در ادارات باید برای تحقق اقدامات فرابخشی ناظر به محل خدمت خود بتوانند یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند، ادامه داد: برای این منظور مدیر باید احصا و شناسایی کند که اولاً چه ابزارهای قانونی و نیز چه امکانات فیزیکی و البته نیروی انسانی در اختیارش وجود دارد، مراد از نیروی انسانی یعنی همان جمعیت کارمندان نمازگزار است که البته استفاده از این ظرفیت هزینه و ساز و کار خاصی هم ندارد.

حجت الاسلام کاظمی بیان کرد: داشتن یک طرح خوب بسیار ارزشمند است و زایش ایجاد می‌کند که متولیان امر نماز در ادارات لازم است فارغ از این یا آن بخشنامه با تفکر و دغدغه‌مندی یا با کمک گرفتن از افراد خوش‌فکر و صاحب ایده، طرح‌های قابل اجرا ناظر بر زیست‌بوم منطقه خودشان طراحی و اجرا کنند. خیلی مهم است که یاد بگیریم اگر امکانی وجود ندارد آن‌را ایجاد کنیم یعنی اگر بناست کاری را در حوزه نماز انجام دهیم باید راهکارش را پیدا کنیم.

بایسته‌های ترویج فرهنگ نماز در ادارات

این نویسنده و پژوهشگر حوزه نماز در ادامه به تبیین مراحل تبلیغ نماز به‌ویژه در ادارات و دستگاه‌های اجرایی اشاره و تأکید کرد: مرحله اول آن است که بتوانیم پاسخی مؤثر برای این پرسش پیدا کنیم که «چه کنم مخاطب پیامم را ببیند و بشنود»، دوم آنکه پاسخ دهیم «چه کنم مخاطب پیامم را بپسندد»، سوم آنکه «چه کنم مخاطب پیامم را بپذیرد» و چهارم، «چه کنم پیامم در مخاطب نهادینه شود.»

کاظمی گستره‌افزایی دایره تبلیغ را یکی از راهکارهای موفقیت در تبلیغ نماز مطرح کرد و توضیح داد: متولی نماز در ادارات باید با ظرفیت‌شناسی فضاهای موجود بتواند برای تک‌تک بخش‌های اداره اعم از اتاق مدیر تا دیگر بخش‌ها برنامه تبلیغی دعوت به نماز بنویسد و اجرا کند. یک نمونه از تجربه‌های بنده این بود که طرحی را طراحی کردم و در چند اداره و مدرسه در شیراز و مشهد و یکی دو شهر دیگر از مدارس یا اداره برای تبلیغ نماز بهره گرفتم و برآیند کار این شد که بسیاری از دانش‌آموزان و کارکنان اهل نماز شدند.

وی گستره‌افزایی ابزار تبلیغ را نیز یادآور شد و توضیح داد: ارسال پیامک‌های انبوه یکی از راهکارهای تبلیغ نماز است که بنده نیز از این امکان استفاده می‌کنم. چه اشکال دارد که روزانه یک حدیث ناب و ارزشمند از وجود مقدس ائمه معصومین(ع) برای دوستان خودمان بفرستیم و از آنها بخواهیم به دست نفرات بعدی برسانند.

کاظمی، گستره‌افزایی نیروی انسانی را برای تبلیغ نماز مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: متولی نماز در ادارات و مدارس به نیروهای انسانی یعنی تک‌تک افراد جامعه مخاطب خود باید به چشم یک فرصت و به‌عنوان یک فعال فرهنگی و نماز نگاه کند زیرا هر یک از آنان می‌توانند با توجه به استعدادها و توان خودشان کاری را در حوزه نماز پیش ببرند. البته نیروهای در دسترس اولاً باید استعدادیابی شوند و ثانیاً آموزش حداقلی را ببینند که کار اثرگذار را رقم بزنند. گستره‌افزایی در روش نیز می‌تواند در افزایش دامنه نمازگزاران در ادارات و دستگاه‌ها اثرگذار باشد.

۴ پنجره‌ طلایی نفوذ در مخاطب

مدرس مرکز تخصصی نماز و مهدویت قم در خصوص راهکارهای پسندیدن پیام نماز از سوی مخاطب، تصریح کرد: رعایت ظرفیت مخاطبان یکی از اصول است که هم در ارائه اطلاعات و هم شیوه دعوت به نماز باید به این ظرفیت توجه شود تا پیام ما را دریافت کند و بپسندد؛ رعایت ادبیات مخاطب بسیار مهم است که باید رعایت شود، یاقی‌ترین مخاطب اگر با ادبیات خودش با او گفت‌وگو شود یقیناً گوش می‌کند اگرچه شاید عمل نکند، هر کسی زبانی دارد و مهم است که رعایت شود و در مورد هر مخاطب باید با زبان خودش دعوت به نماز صورت پذیرد.

کاظمی با تأکید بر لزوم شناسایی پنجره‌های طلایی نفوذ در مخاطب، اضافه کرد: هر انسانی یک پنجره نفوذ دارد و بنده چهار پنجره شامل «نیازهای مخاطب»، «آرزوها»، «نگرانی‌ها» و «سلیقه‌ها» کشف کردم که اگر با هر انسانی از این پنجره‌ها وارد تعامل قوی شویم و مرید خواهند شد.

وی در پایان گفت: محیط نمازخانه اگر محل احترام و کرامت باشد، جذب اتفاق می‌افتد؛ یک نکته مهم رونق نماز جماعت در ادارات توجه به فضای نمازخانه است که باید با سلیقه، زیبا، معطر و آراسته باشد. امام جماعت اداره نیز باید با وسواس انتخاب شود با این توضیح که در کنار داشتن سواد و مهارت، خوش اخلاق و آراسته و مرتب باشد، طلبه باید به ظاهر خود برسد و منظم‌ترین و نظیف‌ترین فرد اداره باشد.

مراحل چهارگانه تبلیغ نماز در ادارات

مراحل چهارگانه تبلیغ نماز در ادارات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا