« نقش کتاب و کتابخوانی در ترویج معارف نماز»
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز در یادداشتی نقش کتاب و کتابخوانی در ترویج معارف نماز را تشریح کرد.
متن یادداشت به شرح ذیل است:
روز ۲۴ آبان ماه اختصاص به کتاب و کتابخوانی و کتابدار پیدا کرده است. از این رو یک مناسبت فرهنگی مهم قلمداد می شود. در این باب نکات ذیل در خور عنایت است :
۱- یکی از مهمترین عوامل شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی در دهه های چهل و پنجاه در نیمه دوّم قرن بیستم روی آوردن آحاد مردم به کتاب و مطالعه بوده است. مردم خود را نیازمند دانستن و آگاهی می دانستند و افزایش دانش اجتماعی زمینه ساز تحولات و بهسازی محیط زندگی است. استمرار انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی ارتباط وثیقی با نشر فرهنگ مطالعه و دانش افزایی دارد.
۲- مطالعه کتاب هایی در حوزه معارف نماز راه را برای تحکیم اراده انسان مسلمان جهت اقامه این فریضه الهی هموار می کند. زیر ساخت عبادت همانا معرفت است. نیاکان ما کتاب های عمیق و آموزنده ای در طول تاریخ در باب اسرار الصلوه تألیف کرده اند و دل ها را به عالم نورانی عبادت ارتباط داده اند. تحقیق و تألیف پیرامون نماز و معارف و اسرار و آداب و احکام آن سنت هزار و اند ساله این سرزمین موحد پرور است. در عصر ما امام خمینی (رضوان الله علیه) کتاب سرالصلوه و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قبل از انقلاب کتاب از ژرفای نماز را برای روشن کردن اذهان جامعه و بیان رازها و رمزهای نماز تألیف کرده اند و نسل انقلاب را با آموزه های معنوی نماز آشنا فرموده اند.
۳- با تأسیس ستاد اقامه نماز در سال ۱۳۶۹ با همت استاد قرائتی انتشارات ستاد اقامه نماز شکل گرفت و صدها جلد کتاب پیرامون معارف و آثار و اسرار نماز توسط ایشان و دانشمندان و استادان حوزه دانشگاه تألیف گردید و فضای تحقیق در زمینه نماز از غنای بیشتری برخوردار شد. امروزه برای همه گروه های اجتماعی کتاب های نمازی نفیس و پر مغز و با جاذبه ای در دسترس است و هنوز هم شاعران و نویسندگان و هنرمندان برای تولید آثار نمازی انگیزه و اهتمام دارند.
۴- یکی از کاستی های عصر ما کاهش انگیزه برای مطالعه و کتابخوانی است. برای رفع این مشکل لازم است در نظام آموزشی کشور از نوسیاستگذاری شود و راه تحول هموار گردد. عادت به کتابخوانی در کودکان باید از خانه و مهد کودک پایه گذاری شود و در دبستان و دبیرستان و دانشگاه استحکام پیدا کند.
۵- از مهمترین رسالت های خانه و مدرسه و مسجد ترغیب آینده سازان به کتاب و کتابخوانی است. اگر نسل نو با تاریخ انقلاب اسلامی و تحولات ناشی از ظهور مصلحان دینی در دو قرن اخیر و انقلاب مشروظه و نهضت تحریم تنباکو آشنا شود و بینش سیاسی قوی پیدا کند به سادگی تحت تأثیر تبلیغات استعماری و جنگ ترکیبی اجانب قرار نمی گیرد. یکی از کارهای اساسی سه نهاد مذکور تعلیم معارف نماز و تشویق فرزندان این آب و خاک به مطالعه کتب و آثار مربوط به معارف نماز و تفسیر قرآن و مهدویت و ولایت است. از آنجا که اقامه نماز ضامن معتبری برای تأمین سعادت فرزندان و نونهالان و جوانان به حساب می آید، لازم است خانه و مدرسه و مسجد اسباب آشنایی و انس کودکان و نوجوانان را با کتب نماز فراهم آورند. این آشنایی و موانست باید به تدریج و بی اکراه و با انگیزه سازی رخ بدهد به نحوی که کودک و نوجوان از خواندن کتاب پیرامون معارف نماز و معرف دین احساس مطلوبی به دست آورد و مشتاق دانستن و آموختن بیشتر شود. پدر و مادر در سبد خرید خود ظرفیتی هم باید برای کتاب لحاظ کنند و کتاب بخرند.
امام جماعت مسجد ضمن استقبال از حضور کودکان و نوجوانان در نماز جماعت خوب است که با روش های انگیزشی و متناسب با روانشناسی کودک و نوجوان در پایان نماز جماعت از نونهالان تکریم و تشویق به عمل آورد و مثلاً به آنان کتاب نماز جایزه بدهد و بعداً هم فرصت اظهار نظر درباره محتوای کتب نماز به بچه ها بدهد. برخی از سالمندان از حضور کودکان در مساجد خوشحال نمی شوند. باید به آنان محترمانه یادآور شد که نسل بعدی نمازگزاران همین کودکان هستند و استقبال از آنان با رضای الهی انطباق دارد و به صلاح جامعه است.
معلمان و مربیان امور تربیتی و مدیران مدارس و کتابداران نقش سازنده ای در ترویج کتابخوانی دارند و می توانید با ایجاد انگیزه کودکان و نوجوانان را به مطالعه کتب نمازی و دینی ترغیب کنند. مدرسه تک بعدی و مستغرق در آموزش و محفوظات محور راه به جایی نمی برد. کودکان و نوجوانان ابعاد رشد پذیری گسترده ای دارند و فعالیت های آموزشی و پرورشی باید به سمت شکوفایی استعدادهای آنان سازماندهی شود. بخشی از رشد عقلی و اجتماعی و دینی دانش آموزان در پرتوخواندن کتاب های مفید رخ می دهد از این رو پرورش قوه خلاقیت در پرتو دانش افزایی خود انگیخته و ترویج فرهنگ پژوهش و ترغیب به مطالعه و کتاب خوانی و استفاده معقول از فضای مجازی و کاربرد منطقی فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه آموزشی و نظام مدرسه داری باید از جایگاه معتبری برخوردار شود.