اخبارتهران

یادداشت مدیر ستاد اقامه نماز تهران با عنوان “اقامه‌گری قرآن و نماز در اربعین” منتشر شد

به گزارش روابط‌عمومی ستاد اقامه نماز استان تهران، سیّد مهدی بهشتی مشاور استاندار و مدیر ستاد اقامه نماز در یادداشتی با عنوان “اقامه‌گری قرآن و نماز در اربعین” حرکت حضرت اباعبدالله الحسین ع را در راستای رسیدن به تمدّن نوین اسلامی، تشریح کرد.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

باسمه‌تعالی

اقامه­‌گری قرآن و نماز در اربعین

خداوند با بعثت انبیای الهی بر گُرده مؤمنین منّت نهاد تا بواسطه این بعثت، معلّمان بشر، معارف دین را به انسان­‌ها منتقل نمایند.

از این­رو آنها را پرچمداران عرصه تبلیغ دین قرار داد تا با علمداری، جریان­ساز و گفتمان­‌ساز معارف دین بویژه کتاب آسمانی و نماز باشند. در این راستا آنها اقامه­‌کنندگان حقیقی دین و شریعت به­‌شمار می­‌روند.

چرا که ساختن جامعه و حکومت توحیدی نیاز به اقامه دارد، این اقامه نیز بایست به رهبری انبیاء و اولیاء، توسط تک تک افراد جامعه رقم خورَد. در این راستا خداوند حکیم در قرآن­‌کریم در جهت شکل­گیری جامعه ایمانی دستور همگانی و نهضت انسانی به اقامه قرآن و نماز می­دهد؛ که در امتداد اقامه دین به­‌شمار می­رود.

این اقامه­‌گری در راستای جریانِ باورساز و کُنش اجتماعی و سیاسی است. آنچنان که اقامه، صِرف تلاوت و خواندن نیست بلکه نیاز به اقدام و کُنش در جهت جریان‌­سازی و گفتمان­‌سازی و به طور خاص حرکت جمعی بر سِیر نقشه قرآن و کُنشگری فعال یک‌یک اعضاء جامعه توحیدی دارد؛ اقدامی روش­مند و هدفمند با راهبری ولی خدا یا نائبانش.

از این رو هر حرکت و انقلابی که انبیاء آغاز کرده­‌اند بر محور اقامه کتاب آسمانی و نماز بوده است. از جمله حرکت سیّدالشهدا که در جهت احیاء مسیر انبیاء و سنّت نبوی شکل گرفت، انقلابی که با عشق به قرآن و نماز و اقدام در جهت اقامه و احیای این دو دستور بود و حتی شهدائی را برای اقامه نماز در میدان نبرد تقدیم نمود تا پرچمِ نماز را بر مأذنه­‌های دین برافراشته نگهدارد.

پس از حرکت عاشورا نیز امتداد این جریان با مهندسی طریق، توسط حضرات معصومین علیهم­السّلام شکل گرفت، با طراحی حرکت­های جریان­‌ساز همچون زیارت اربعین که به فرموده امام عسکری علیه­السلام زیارت اربعین سیّدالشهدا نشانه مؤمن قلمداد شده است. این طراحی عجیب و منحصر به فرد، حرکتی اجتماعی و سیاسی است که در مسیر اقامه نماز و قرآن است.

مسیری که با شهادت امام حسین علیه­السّلام هر روز رو به فزونی حرارت می­‌گراید، بدین­‌سان است که در طول تاریخ این حرکت روزبه‌روز منظّم و منسجم‌تر از قبل و به مثابه انقلابی و رزمایشی‌سیاسی در حرکت امّت اسلامی به شمار می­رود.

حرکتی که مقدمه و تمرینی است برای رسیدن به تمدّن نوین اسلامی برای رسیدن به منّت دیگری که خدای متعال بر گُرده مؤمنین گذاشته است که همان حکومت صالحان خواهد بود؛ انشاءالله.

این حرکت دلها را به یکدیگر نزدیک کرده و یک‌دلی را در میان رنگ­‌ها، ملّیت‌­ها و قومیت­‌ها افزایش داده و می‌­دهد؛ حرکتی که تمرین امّت واحد شدن است؛ حرکتی که کار را برای تمدّن­سازی واحد سهل می­کند.

حرکتی که بینش سیاسی را ذیل پرچم قرآن افزایش داده و اتّحاد و یکپارچگی و امید را در میان جامعه ایمانی افزایش می­‌دهد. حرکتی که آمادگی برای نهضت و قیام علیه طاغوت­‌ها را فراهم می­‌کند و انگیزه را برای جهاد فی‌سبیل‌الله دوچندان خواهد کرد.

بنابراین لازم است این حرکت تمدّنی را غنیمت شمرد و هر یک از این نیروهای ایمانی که در جریان عظیم اربعین حاضر خواهند بود را به عنوان پرچمداری برای نماز و قرآن برشمرد.

از سوی دیگر دست‌­اندرکاران نیز با بینش و روش و کُنش خود اقامه­‌گرانی برای نماز و قرآن باشند، به شکلی که با صدای اذان شاهد هزاران­هزار صف نماز جماعت بود. نمازگزارانی که عاملان به معارف قرآنی در حرکتی عظیم با رنگ اهل­بیتی خواهند بود. مؤمنانی که به اسرار و آداب نماز باور دارند.

اینک ما در جریانِ اقامه قرآن و نماز توسط حضرت اباعبدالله قرار گرفته­‌ایم، جریان موّاجی که کُنش و اقدام برای رساندن این حرکت با برکت برای رسیدن به دریای بی­کران ظهور ولی­الله­الاعظّم ارواحنافدا را لازم دارد.

سیّد مهدی بهشتی

۳۱ مردادماه ۱۴۰۳

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا