اخبارمهدویت

یاد امام زمان(عج) مختص به نیمه شعبان و روز جمعه نباشد

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه باید در هر مکان و زمانی به یاد امام زمان(عج) باشیم، گفت: یاد امام زمان(عج) فقط مختص به نیمه شعبان و صبح‌های جمعه نیست.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با اشاره به روایتی درباره امام صادق(ع) گفت: از امام صادق(ع) سؤال شد که در آیه ۳۰ سوره فصلت «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا…؛ در حقیقت کسانى که گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ایستادگى کردند…» منظور از « ثُمَّ اسْتَقَامُوا» چیست؟

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) در پاسخ به بحث استقامت در پیروی از اهل بیت(ع) اشاره کردند و افزود: باید در پیروی از ائمه معصومین استقامت داشته باشیم. امام زمان(عج) را تنها در نیمه شعبان و صبح‌های جمعه یاد نکنیم بلکه در طول هفته و هر روز یاد امام زمان(عج) باشیم.

حدائق با تأکید بر اینکه باید در هر مکان و زمانی به یاد امام زمان(عج) باشیم نه فقط در یک زمان و مکان خاص اظهار کرد: اگر می‌گوییم امیرالمؤمنین(ع) باید همه جا حضرت را در نظر بگیریم.

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه امام صادق(ع) در روایت مذکور تأکید دارند که در پیروی از تمام ائمه استقامت داشته باشیم، گفت: امام فرمودند اگر چنین کاری کردید فرشتگان نازل می‌شوند و کسانی که نسبت به تبعیت از ائمه اطهار(ع) استقامت دارند و نسبت به گذشته و آینده نگران نیستند را بشارت بهشت می‌دهند.

وی در ادامه به اهمیت ایمان در سبک زندگی مهدوی اشاره کرد و افزود: قطعاً در کارها ایمان بر عمل مقدم است. اول باید اعتقاد پاک باشد. برخی‌ها می‌گویند کار خیر انجام می‌دهیم اما ایمانی به خدا و پیامبر(ص) نداریم، کار خیر آنان نتیجه‌بخش نیست. البته در پاسخ به این سؤال که می‌گویند اگر کسی کار خیری انجام داد، خداوند پاسخ کار خیرش را نمی‌دهد، باید گفت خداوند تأکید کرده است که ذره مثقال هم جواب می‌دهد. امروز اگر یک فرد لاییک مطلق و کافر محض است، کار خوبی انجام دهد، خداوند در همین دنیا پاسخ کار خیر او را می‌دهد.

خداوند هیچ کار خیری را بی‌پاسخ نمی‌گذارد

حدائق ادامه داد: خداوند هیچ کار خیری را بی‌پاسخ نمی‌گذارد اما خدا نکند که پاسخ تمام کارهای خیر یک نفر در همین دنیا داده و با او تسویه حساب شود. خداوند ذره‌ای زیر دین بندگان قرار نمی‌گیرد اما اگر در این دنیا پاسخ تمام کارهای خیر خود را گرفتیم، در آن دنیا تنها با گناهان خود محشور خواهیم شد.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز در ادامه با اشاره به اوصاف قیامت گفت: پیامبر(ص) فرمودند زمین قیامت آتش است به استثنای جایی که مؤمنان هستند. صدقه مؤمن تبدیل به سایه‌ای برای او می‌شود. اگر کسی را در دنیا دستگیری کردیم، در قیامت همین دستگیری برای انسان تبدیل به سایه می‌شود و انسان را از آتش نجات می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از امتیازات قیامت برای افرادی که اهل انفاق هستند، آسانی حساب و سپر در آتش است، گفت: محو گناهان به واسطه انفاق است و در روایت آمده است آن آسایش روز قیامت، شامل حال انفاق‌کنندگان در دنیا می‌شود و روشنایی و چهره روشن داشتن در روز قیامت به دلیل انفاق است.

سه صدقه جاریه

حدائق در ادامه به بحث صدقه جاریه در سبک زندگی مهدوی اشاره کرد و افزود: پیامبر(ص) سه چیز را نام می‌برد که اگر کسی برای خود در این دنیا ایجاد کرد، بعد از مرگ نیز ثوابش باقی خواهد ماند. نخست تربیت نسل پاک است. افرادی که فرزندان شایسته از خود باقی می‌گذارند، در کار صالح فرزندانشان شریک هستند.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز اظهار کرد: اگر کسی اولاد نداشت، باب رحمت برای او بسته نیست و می‌تواند با پول خود باقیات صالحیات برای خود بسازد. آثار یا بنای خیری بسازد یا اینکه مشکل کسی را حل کند یا اینکه باعث و بانی ازدواج زوجی شود یا اینکه هزینه ازدواج یک زوج دهد تا نسلی که واسطه ازدواج آنان شد در هر کار خیر آنان شریک باشد.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) سومین مورد را علم‌آموزی عنوان می‌کند، گفت: اگر علم داریم می‌توانیم با نشر آن باقیات صالحاتی از خود به جای بگذاریم. این علم و سواد از خداوند است و همه چیز از خداوند اما چرا گاهی اوقات تا به مدارج عالی علمی یا مقام و پستی می‌رسیم خودمان را گم می‌کنیم؛ این کارها بخل است.

حدائق در پایان تأکید کرد: انفاق تنها در مسائل مالی نیست بلکه در علم و تجربه هم هست. اگر چیزی را با تجربه آموختیم باید به دیگران هم یاد دهیم و این علم را انفاق کنیم.

منبع خبر: خبرگزاری ایکنا فارس

Related Articles

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button