احکام نماز
احکام و شرایط لباس فرد نمازگزار
تاکنون برایتان سوال پیش آمده که آیا با هر لباسی یا هر مقدار پوششی میتوان نماز خواند یا خیر؟ آیا نوع و جنس لباس نیز بر صحیح و یا باطل شدن نماز تاثیر دارد؟ در پاسخ به سوالات گفته شده باید بگوییم که بله! میزان پوشش در نماز و همچنین نوع و جنس لباس نماز گزار مهم بوده و باید شرایط خاصی رعایت شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله احکام و شرایط لباس فرد نمازگزار را بررسی کنیم.
شرایط لباس نمازگزار
بصورت خلاصه و موردی، هر فردی که میخواهد نمازبخواند باید به ۶ مورد ( در بانوان ۴ مورد) توجه داشته باشد که بنابر نظر عمده فقها به شرح ذیل است:
- لباس پاک بوده و روی آن نجاست نباشد.
- غصبی نباشد. ( مباح باشد)
- از اجزای حیوان یا انسان مردار نباشد.
- از حیوان حرام گوشت درست نشده باشد.( یا حتی دارای بخش هایی از حیوان حرام گوشت نباشد.)
- دارای بافت طلا نباشد. (این شرط برای آقایان است)
- از ابریشم خلاص نباشد.(این شرط برای آقایان است)
احکام پاک بودن لباس نمازگزار
- پاک بودن لباس نمازگزار یعنی اینکه روی لباس نجاستی نباشد.
- اگر فردی نمیدانست که نماز خواندن با بدن و یا لباس نجس، نماز را باطل میکند و در آن حال نماز بخواند، نمازش باطل است.
- اگر نمازگزار نداند که بدن و یا لباسش نجس است و در همان شرایط نماز بخواند و بعد از خواندن نماز بفهمد که نجس بوده، نمازش صحیح است.
- اگر نماز گزار قبل از نماز میدانسته لباس و یا بدنش دارای نجاست می باشد و بعدا هنگام نماز خواندن فراموش کرده و نماز خوانده، نمازش باطل است.
- احیانا اگر نمازگزار در حین نماز متوجه شود که لباس و یا بدنش دارای نجاست می باشد و بخشی از نماز را با آن نجاست خوانده و وقت کافی برای تعویض یا تطهیر آن دارد. نماز باطل و لباس خود را تعویض و تطهیر کرده و دوباره نماز بخواند. اما اگر وقت تنگ باشد و برای فرد ممکن باشد بدون اینکه حالت نماز به هم بخورد و حداقل پوشش را رعایت کند، نجاست را از خود برطرف کرده و نماز را ادامه دهد.
- اگر لباسی که نجس بوده آب کشیده شده و تمیز شده باشد و یقین پیدا کرده که لباس پاک است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز متوجه شود که لباس کامل پاک نشده بوده ، نمازش صحیح است. اما باید در نماز های بعدی لباسش را تطهیر کند.
- لباسی که مشکوک به نجس بودن است و یقین نداریم که نجس است یا خیر، نماز با آن صحیح است.
حکم غصبی نبودن لباس نمازگزار
- لباس نمازگزار باید مباح بوده و غصبی نباشد.
- اگر نمازگزار نداند و یا فراموش کند لباسش غصبی است و یا نداند که نماز خواندن با لباس غصبی صحیح نیست و با آن لباس نماز خوانده، نمازش صحیح است.
- اگر با مالی که خمس یا زکات آن داده نشده، لباس بخرد نماز خواندن در آن لباس باطل است.
احکام لباس نمازگزار از اجزای مردار
- لباس فردی که نماز میخواند نباید از اجزای حیوان مرده ای که دارای خون جهنده است باشد. همچنین بنابر احتیاط واجب نیز نباید از اجزای مردار حیوانی که خون جهنده ندارد نیز باشد.
- هرگاه بخشی از از مردار حیوان همراه نمازگزار باشد، بنا بر احتیاط واجب نمازش باطل می شود، اما در صورتی که از بخشهایی که دارای روح نیستند، مثل مو، پشم، شاخ و استخوان باشد و همچنین حیوان هم در اصل حلالگوشت باشد، نمازش باطل نمیشود.
- حیوانی که تذکیهی آن مشکوک است، از این نظر که نمیتوان گوشت آنرا خورد و در پوست آن نماز خواند در حکم میته است، ولی از نظر طهارت و نجاست، حکم میته را ندارد و پاک است، و نمازهای گذشته اگر با جهل به این حکم، انجام گرفته است، محکوم به صحت است، بنابراین چرم طبیعی که نمیدانیم از حیوانی است که شرعاً تذکیه شده یا خیر نجس نیست ولی نماز با آن باطل است.
حکم تشکیل لباس نماز گزار از حیوان حرام گوشت
- لباس فردی که نماز میخواند نباید از حیوان حرام گوشت باشد. حتی اگر مویی از حیوان حرام گوشت به لباس یا بدن نمازگزار بچسبد، نمازش باطل است.
- اگر آب دهان یا بینی و یا هر رطوبت دیگری از حیوان حرام گوشت بر بدن یا لباس فرد نمازخوان باشد، نمازش باطل است. مگر اینکه آن رطوبت خشک و عین آن رطوبت برطرف شده باشد.
- آب دهان انسان و مو و عرق آن، موم عسل و مروارید و صدف اگر روی لباس و یا بدن فرد نمازگزار باشد، نمازش صحیح است.
- اگر نمازگزار شک داشته باشد که لباسی که بر تن دارد از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت، خواندن نماز با آن ایرادی ندارد.
وجود طلا یا طلا بافت بودن لباس نمازگزار
- پوشیدن لباس طلا بافت برای آقایان حرام است و نماز با این لباس باطل محسوب میشود. اما برا بانوان ایرادی ندارد.
- استفاده از زنجیر طلا، انگشتر از جنس طلا و یا ساعت مچی طلا و … برای آقایان حرام و بنا بر احتیاط واجب نماز با این وسایل باطل است.
- پلاتین عنصری جدا از طلا بوده و حکم طلا را ندارد و استفاده از آن اشکال ندارد.
ابریشمی بودن لباس فرد نمازخوان
مرد نمازخوان هیچ یک از لباس هایش حتی جوراب و یا آستر لباس نیز نباید از ابریشم خالص باشد و اگر اینگونه شد نمازش باطل است. اما وجود دستمال ابریشمی در جیب مرد یا امثالهم مشکلی ندارد و نماز باطل نمیشود.