لزوم استفاده از شیوه ها در ترغیب دانش آموزان به نماز/ کاهل نمازی از مشکلات فرهنگی در جامعه است
میزگرد تخصصی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز به نقل از شبستان، سید احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز در میزگرد تخصصی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز گفت: کاهل نمازی یکی از آثار مشکلات فرهنگی در جامعه ما است. یعنی کسانی که در فضای انقلاب اسلامی پرورش پیدا کرده اند آن گونه که توقع می رفت طیفی از آنها رویکرد مناسبی نسبت به اقامه نماز ندارند، یا فلسفه نماز را نمی دانند، یا در محیط مدرسه، خانواده و جامعه به اندازه کافی مشوق نداشتند و یا دلایل دیگری دارند لذا ما نمی توانیم نسبت به این واقعیت بی تفاوت باشیم. البته به موازات این کودکان، نوجوانان وجوانان زیادی هستند که در صفوف نماز جماعت در مدرسه، دانشگاه، مسجد و اداره حاضر می شوند. وی اظهار کرد: لذا ما به عنوان کارشناسان مسائل فرهنگی باید نیکی ها و کاستی ها را توامان با هم ببینیم و در صورت بررسی، برای مشکلات راه حل ارائه دهیم.
همچنین حجت الاسلام سید جواد بهشتی، مشاور علمی ستاد اقامه نماز نیز با اشاره به شیوه های ترغیب به نماز در این میزگرد تخصصی گفت: شهید مطهری فرمودند: رساندن یک پیام چهار رکن دارد، محتوا، پیام رسان، ابزار و شیوه ها، ما در رکن چهارم پیام دچار فقر زیادی هستیم. در محتوای قرآن و معارفی که اسلام به ما ارائه نموده قوی هستیم. ضمن اینکه در حامل پیام هم مقداری مشکل داریم، پیام رسان ها که ما(مسولان حوزه نماز) را نیز شامل می شود ضعف داریم، گاهی موقع از ابزارهای خوبی هم بهره برداری نمی کنیم.لذا بیشترین مشکل ما در شیوه های ترغیب به نماز است.
وی در ادامه افزود: شهید مطهری می گوید: مسیحیان در این موضوع از مسلمانان بسیار جلوتر هستند، آنها برای رساندن پیام خودشان جامعه را تقطیع کردند، به سنین، جنسیت و وضعیت های مختلف ( بیماران، مسافران، دختران، پسران، سرخورده ها، زندانی ها) تقسیم کردند، تا ببین برای هر کدام از این گروه ها چگونه و با چه شیوه ای می توانند پیام ارسال کنند.
حجت الاسلام بهشتی با بیان اینکه ما کتاب های زیادی در حوزه شیوه دعوت به نماز داریم ولی همچنان فلهی است. تصریح کرد: باید به تفکیک مقاطع تحصیلی یعنی قبل از دبستان تا پایان مقطع دوازدهم بسته های مورد نیاز شیوه ها را ارائه دهیم ضمن اینکه عرض کردم ما در حوزه شیوه ها کم کاری کردیم. شهید مطهری فرمودند: نخبگان امروز از نخبگان هزار سال قبل نخبه تر نیستند، چیزی که امروزی ها دارند مجهز بودن به شیوه های نوین است، این شیوه کارها را تسهیل و آسان می کند.
مشاور علمی ستاد اقامه نماز بیان کرد: بعد از تأسیس ستاد اقامه نماز حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ کتاب به بازار آمده است ولی جای کتاب شیوه ها خالی است. با توجه به شرایط امروز جامعه باید با چه شیوه ای بچه ها را به نماز دعوت کنیم. از معلمان تقاضا داریم تجربیات خود در حوزه نماز را در اختیار ما قرار دهند تا در حوزه شیوه ها از آنها استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه ما باید مجهز و مسلح به شیوه های متنوع و متعدد باشیم. اظهار کرد: ما دانش آموزان متنوع داریم، بعضی ها استعدادهای درخشان و و برخی هم کم توان ذهنی هستند ضمن اینکه ما فرهنگ های متفاوت داریم بر همین اساس لازم است که برای هر کدام از اینها شیوه های مجزا بنویسم بعد از اجرایی کردن ایرادات آن را تسهیل سپس تعمیم دهیم.
حجت الاسلام بهشتی با بیان اینکه ما کتاب های زیادی در حوزه شیوه دعوت به نماز داریم ولی همچنان فلهی است. تصریح کرد: باید به تفکیک مقاطع تحصیلی یعنی قبل از دبستان تا پایان مقطع دوازدهم بسته های مورد نیاز شیوه ها را ارائه دهیم ضمن اینکه عرض کردم ما در حوزه شیوه ها کم کاری کردیم. شهید مطهری فرمودند: نخبگان امروز از نخبگان هزار سال قبل نخبه تر نیستند، چیزی که امروزی ها دارند مجهز بودن به شیوه های نوین است، این شیوه کارها را تسهیل و آسان می کند.
مشاور علمی ستاد اقامه نماز بیان کرد: بعد از تأسیس ستاد اقامه نماز حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ کتاب به بازار آمده است ولی جای کتاب شیوه ها خالی است. با توجه به شرایط امروز جامعه باید با چه شیوه ای بچه ها را به نماز دعوت کنیم. از معلمان تقاضا داریم تجربیات خود در حوزه نماز را در اختیار ما قرار دهند تا در حوزه شیوه ها از آنها استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه ما باید مجهز و مسلح به شیوه های متنوع و متعدد باشیم. اظهار کرد: ما دانش آموزان متنوع داریم، بعضی ها استعدادهای درخشان و و برخی هم کم توان ذهنی هستند ضمن اینکه ما فرهنگ های متفاوت داریم بر همین اساس لازم است که برای هر کدام از اینها شیوه های مجزا بنویسم بعد از اجرایی کردن ایرادات آن را تسهیل سپس تعمیم دهیم.
حجتالاسلام بهشتی گفت: مهمترین کار در دعوت بچه ها به نماز پرورش ریشههای فطری نماز است. ریشه های فطری نماز را کشف کردم در بیش از ۱۰۰ مدرسه اجرا نمودم، اولین امتیازش جنبه بین الملی آن بود، در بین مسیحیان، هندوها و آشوری ها اجرا کردم، چهار احساس را به بوته آزمایش گذاشتم، احساس سپاسگزاری، احساس پناهجویی، احساس رازگویی و احساس ستایشگری. لذا پرورش ریشه فطری نیازمند کار در این حوزه است. امام رضا(ع) فرمدند: یکی از ریشه های فطری نماز احساس ستایشگری است.
بنابر این گزارش؛ دکتر اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی اموزش و پرورش هم در میزگرد تخصصی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز گفت: برنامه های نماز از سال های گذشته در مدارس انجام می شد ولی امسال با کمک و همکاری ستاد اقامه نماز طرحی شبیه یک بسته بنام “نور چشم” برگرفته از کلام رسول خدا(ص) را آغاز کردیم که فرمودند: “قره عینی فی الصلاه” وی با اشاره به برنامه های آموزش و پرورش در حوزه نماز افزود: آموزش احکام نماز، آموزش عملی نماز، انتخاب مرجع تقلید، گرفتن جشن تکلیف برای دختران و پسران و برگزاری اجلاس نماز از جمله برنامه ما در آموزش و پروش در حوزه نماز است.ضمن اینکه در روز میلاد با سعادت حضرت علی (ع) نیز به مناسبت جشن تکلیف دختران دانش آموز حضرت آقا اقامه نماز خواهد داشت.
باقرزاده تصریح کردند: تلاش آموزش وپرورش برگزاری و اقامه نماز در مدارس است ضمن اینکه مشکلاتی وجود دارد ولی خوشبختانه در ۶۴ هزار مدارس ما امکان اقامه نماز وجود دارد. حدود ۴۷ هزار امام جماعت شامل روحانیون طرح امین است که به کمک آموزش و پرورش آمدند.
بنابراین گزارش، حجت الاسلام محی الدین محمدیان، مشاور برنامه ریزی نسل نو در ستاد اقامه نماز هم در این میزگرد گفت: امام صادق(ع) فرمودند: اگر می خواهیم تصمیم بگیریم ولی در تصمیم خود دچار تردید و شبهه می شویم باید محیط پیرامونی و مخاطب خود را، پیام و روش های انتفال پیام را بشناسیم، سپس موانع را احسا و بعد از عمل، آن را تعمیم دهیم. وی با بیان اینکه در طول این سال ها اقدامات زیادی در حوزه نماز انجام دادیم اظهار کرد: ما صد هزار مدرسه داریم که در ۷۰ هزار نماز جماعت برگزار می شود، بیش از ۴۰هزار امام جماعت و ۱۲ میلیون دانش آموز داریم.
حجت الاسلام محمدیان با طرح این سوال که چند درصد دانش آموزان در نماز شرکت می کنند و افزود: پس این عدد کمی ۸۰ هزار مدرسه نماز جماعت ، ۴۰ هزار امام جماعت و تعداد نمازخانه ها ما را فریب ندهد. ما نماز خوان می خواهیم. وی بیان کرد: در دوره ابتدایی باید احساس مذهبی دانش آموزان را تقویت کنیم، دوره متوسطه اول( از سن ۱۱ تا ۱۳ سال) سه ویژگی دارند. بچه ها در این سن استقلال طلب هستند، باید به آنها احترام گذاشته شود، به نظراتشان توجه کنیم، ویژگی دوم این گروه استدلال خواهی انهاست، اگر در دوره دبستان حس مذهبی افزایش یابد قبول می کند اما در دوره راهنمایی آنها از ما دلیل می خواهند، ویژگی سوم اینکه آنها در این سن با گروه همسالان رابطه محکمی دارند و گروه همسالان، گروه دیوار به دیوار گره بزه کاران هستند ولی ما می توانیم از این سه گروه در تقویت فرهنگ نماز استفاده کرد مثلا در برنامه ریزی نماز مدرسه از آنها کمک خواست یا اداره نماز خانه را به آنها سپرد .حتی امامت نماز جماعت ها را گاهی به بچه ها واگذار کرد.
دکتر رضا صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان هم در این میزگرد گفت: معلمی یک تخصص، یک فن و یک حرفه است، بنای دانشگاه فرهنگیان هم بر همین بوده است. آن چیزی که دانشگاه فرهنگیان را متمایز می کند این است که یک فضا و یک گفتمان و داستانی خلق می کند که در آن داستان هویت معلمی شکل می گیرد تا روش و منش معلمی در آن فرد تقویت شود. وی با اشاره به برنامه های دانشگاه فرهنگیان در حوزه نماز افزود: تعبیری داریم که هیچ آموزش خوبی گزینش بد را جبران نمی کند. ما سه کار را در پیش گرفتیم. اول آیین نامه فعالیت حرفه ای معلمی را در هیت امنا تصویب کردیم. امیدواریم هویت معلمی در فرد شکل بگیرد اگر این هویت شکل گرفت در نماز خواندن هم مشکلی ایجاد نمی شود.