جلسه آموزشی تقویت اقامه نماز در نظام جامع مدیریت فرهنگی ویژه مدیران و معاونین ستادی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، بیست و دومین جلسه شورای مشترک معاونین و مدیران ستاداقامه نماز، در روز شنبه بیست و چهارم آذرماه، به صورت حضوری در سالن جلسات یتاد مرکز و همزمان به صورت وبیناری در استان ها، با حضور دکتر بنیانیان از اساتید دانشگاه، قائم مقام و معاونین و مدیران ستادی، با موضوع تقویت اقامه نماز در نظام جامع مدیریت فرهنگی برگزار شد.
دکتر بنیانیان استاد دانشگاه در جلسه وبیناری مشترک شورای معاونین و مدیران استانی ستاد اقامه نماز، با موضوع تقویت اقامه نماز در نظام جامع مدیریت فرهنگی گفت: ماهیت شغل شما به گونهای است که مهمترین مسئله دین یعنی نماز را پیگیری و دنبال میکنید.
وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به اجلاس نماز سال گذشته گفت: پیام ایشان خطاب به همه اقشار بود. برای دعوت نسل نو به نماز دو راهکار وجود دارد، یک راهکار دعوت نسل نو به نماز با توجه به تربیت دینی و دیگری اینکه اقامه نماز را محور قرار دهیم و همین اقامه به تربیت دینی منجر شود ولی بهترین کار این است که این دو راهکار را با هم تلفیق کنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نباید به فرهنگ ماه تک بعدی داشت، گفت: مقام معظم رهبری به جهت مطالعات فراوان و تسلطی که به دین و رابطه فرهنگ با دیگر مولفهها دارد بهترین فردی است که میتواند در مورد فرهنگ سخن بگوید و ایشان همواره از نخبگان به جهت عدم درک شناخت هستند.
بنیانیان به سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: از دید رهبری مشکل فرهنگ در نگاه نخبگان است چرا که نباید به فرهنگ نباید نگاه ابزاری داشت.
وی ادامه داد: عوامل متعددی در فرهنگ یک جامعه تاثیرگذار است اما در کشور ایران به جهت اینکه کشوری شیعه نشین است، دین نقش محوری در فرهنگ ایفا میکند و تصمیمات ما را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی ضمن اشاره به تعریف نظام جامع مدیریت فرهنگی گفت: اگر نظامی بتواند حداقل بیش از ۸۰ درصد عوامل موثر در تحولات فرهنگی جامع را در راستای اهداف خود مدیریت کند در این صورت نظام جامع مدیریت فرهنگی اتفاق میافتد.
بنیانیان به برخی از عوامل محیطی در موضوع فرهنگ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کشور ما را پدیده جهانیسازی، جهانی شدن و جنگ نرم احاطه کرده است، برای اینکه بتوانید کار فرهنگی انجام دهید باید دائما مطالعه داشته باشید و در تحلیل پدیدهها جامع نگر باشید.
وی ضمن اشاره به تعریف سیستم و عوامل اثرگذار در آن به مثالی در مورد خانوادهها پرداخت و گفت: جو فرهنگی خانواده متغیری است که در بسیاری از خانوادهها به آن توجه نمیشوند و دشمن از طریق همین جو فرهنگی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار میدهد. نگاه سیستمی به ما میگوید اگر یکی از اعضای خانواده بینماز شد در مورد بقیه نیز تاثیرگذار خواهد بود و در این صورت آسیب وارد آن خانواده میشود همینطور رفقای فرزندان و محلهای که بچهها در آن بزرگ میشوند نیز بر روی فرهنگ آن خانواده تاثیر میگذارد.
این استاد دانشگاه به مولفه های تشویقی برای پررنگ شدن یک رفتار در فرد نیز اشاره کرد و گفت: برخی مواقع میتوان با تشویق بچهها را به مسجد جذب کرد ولی در ادامه باید برنامهای داشت تا آنان را در مسجد ماندگار کرد. اگر با مشوقها بتوانیم فردی را به چیزی علاقمند کنیم این علاقمندی و گرایش به مرور تبدیل به باور میشود و این همان کار فرهنگی است.
وی به تربیت آگاهانه و ناآگاهانه نیز اشاره کرد و گفت: برای تربیت آگاهانه، مربی نیازمند داشتن انگیزه، لوازمی که مربی را محبوب کند، آموزش مربیان، ایجاد محیط محبوب و بهرهگیری از عقل و فهم و دین متربی هستیم.
به گفته بنیانیان، گاهی ممکن است دانش آموزان نمازخوان توسط کاهلان نماز مسخره شوند که در این صورت نشان میدهد محیط برای نمازخوان شدن بچهها مهیا نشده، همچنین در نمازخانه میتوانیم با ایجاد محیط نشاط آور و بدون اجبار بچهها را به اقامه نماز دعوت کنیم.
وی به موضوع مشاوره و تربیت دینی در بین دانش آموزان اشاره کرد و گفت: در ابتدا لازم است تا مربی اطلاعات عمیقتری نسبت به متربی داشته باشد و بعد از آن هم با بررسی شرایط خانواده، مشاوره دهد.
وی به تعریفی از تربیت ناخودآگاه و خودآگاه نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی سازمانها و دستگاه ها با ایجاد قوانین و رویکردهایی مردم را به سمت بیدینی هدایت میکنند و از دین فراری میشوند بنابراین تمام دستگاهها در تربیت دینی مردم مسئول هستند، چرا که برخلاف تصور غلط موجود تمام افراد جامعه تحت تاثیر فرهنگ جامعه هستند از این رو امر به معروف و نهی از منکر یک واجب الهی است.
به گفته این استاد دانشگاه، خدماتی که دستگاهها به مردم ارائه میدهند آثاری دارد که در بین مردم ایجاد موج میکند، اگر این موج تقویت کننده باشد در احیای دین کمک میکند و در غیر این صورت نتیجه معکوس خواهد داشت.