به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز قم، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قم حجتالاسلام امینیان درباره فعالیتهای پرورشی در سال جدید مطرح کرد: برنامههای پرورشی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ را بر پنج محور اصلی ایمان، امید، خردورزی، هویت و نشاط پایهریزی کردیم و مقصود ما از ایمان، معنویت و بهویژه برگزاری نماز جماعت و نماز اول وقت در مدرسه بوده است.
امینیان مطرح کرد: یکی از فعالیتهای مهم پرورشی در سال جاری، زنگ نماز جماعت خواهد بود که مدیران و مربیان مدرسه، باید برنامهریزی مطلوبی را برای حضور دانشآموزان در نماز جماعت اتخاذ کنند.
حجتالاسلام امینیان در زمینه اهمیت نماز جماعت در مدرسه تشریح کرد: محوریترین رکن معنویت اقامه نماز است که با برگزاری اصل نماز و طراحی فضایی مناسب برای برپایی آن، به ایجاد فضای معنوی و الهی در مدارس خود کمک کردهایم.
امینیان با اشاره به ظرفیتهای موجود به جهت برپایی نماز در مدارس افزود: از جهت ظرفیت و امکانات اقامه نماز کمبودی نداریم. چراکه با حضور مبلغان طرح امین در مدرسه و با توجه به اینکه در شهر قم والدین درصدی از دانشآموزان طلبه و روحانی هستند، هم میتوان از ظرفیت طرح امین و هم والدین طلبه بهره برد و چنانچه در مدرسهای مبلغ روحانی وجود ندارد، مسئولان مدرسه با دعوت از والدین روحانی، به فرهنگ نماز در میان دانشآموزان کمک کنند.
حجتالاسلام امینیان آشنایی دانشآموزان با احکام اسلام و بهویژه نماز را ضروری دانست و گفت: دانشآموزان در معرض آسیبهای اجتماعی هستند که باید پیش از آن با راههای پیشگیری آشنا شد. بیشک یکی از راهکارها افزایش احساس حضور در پیشگاه الهی است که تبلور آن در نماز بهخوبی هویدا است.
ایشان همچنین تصریح کرد: مسئولان مدرسه و بهویژه مربیان پرورشی تمام همت و خلاقیت خود را در انس دانشآموزان با نماز بهکار بگیرند و تا جایی که امکان دارد، در مدرسه مکانی تمیز و منظم را برای نماز درنظر بگیرند تا دانشآموزان و معلمان برای نماز خواندن در آن مکان رغبت داشته باشند.
حجتالاسلام امینیان در پایان افزود: در عین اینکه، اقامه نماز در مدرسه نباید در برنامه کلاسی و آموزشی مدرسه خللی ایجاد کند، معلمان، مسئولان و مربیان تلاش کنند تا فرهنگ نماز و نماز جماعت در بین دانشآموزان نهادینه بشود که شایسته است نه تنها در این جهت مانع نشوند، بلکه خود پیشتاز و مروج نماز باشند.
منبع: درگاه ملی وزارت آموزش و پرورش