به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان کرمان، صبح روز سه شنبه هفتم آذرماه، نهمین اجلاس استانی نماز با محوریت نماز و نسل نو با تمرکز بر نقش مدرسه، دانشگاه و مسجد با حضور مسئولان کشوری و مسئولان استانی، ائمه جمعه و جماعات ، دانشآموزان و دانشجویان در سالن همایش استانداری کرمان برگزار شد.
حجتالاسلام محمدجواد حاجعلیاکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به عنوان سخنران محوری و ویژه همایش به روایتی از پیامبر(ص) درخصوص کیفیت نماز حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: شیعیان فاطمه(س) با کیفیت نماز خود مشخص میشوند و جلوه ویژه شیعه بودن آنها نماز است.
وی با بیان اینکه نماز محبوب ائمه اطهار(ع) و یکی از جلوههای سنخیت با عالم اولیا، افزود: براساس آیات قرآن نخستین و آخرین ویژگی بندگان خوب خداوند و مؤمنان اهل نماز بودن است و همه احوالات آنها در نماز آنها تعریف میشود.
حجتالاسلام حاجعلیاکبری با اشاره به ویژگیهای مؤمنان در دو سوره معارج و مؤمنون، اظهار کرد: حفاظت از نماز در این دو سوره مورد توجه است و کسانی که به حقیقت نماز میرسند از آن محافظت میکند.
وی با بیان اینکه فقط اهل نماز از جاذبههای دنیای جدا میشوند و این دنیا تنها با نماز معنا مییابد، تصریح کرد: حاج قاسم به نماز پایبند بود و شجاعت، لطافت طبع، تواضع، نگاه تربیتی، رشادت، سلحشوری، عزت، بصیرت و نازک اندیشی خود را از نماز داشت و اگر کسی به این خزانه ابدی (نماز) متصل شد، اینگونه میشود و عالم خاصی دارد و براساس قرآن رنگ، زبان، معاشرت، سیاست و کیاست خدایی پیدا میکند. به همبن دلیل در حاج قاسم که در قله کار سیاسی است نیرنگ نمیبینیم و او حیلهگری سیاست را نداشت.
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه نماز معجزه میکند، گفت: در مورد نماز مبتلا به کارهای کلیشهای نشوید زیرا جواب نمیدهد. نماز باید دلی و فطری شود و به تعبیر امام صادق(ع) باید نماز را در آغوش کشید و باید با نماز خود عشق کنیم و اگر با نماز باشیم کار ما درست میشود.
حجتالاسلام حاجعلیاکبری در پایان با گلایه از برنامهریزی مدارس بر برپایی نماز و شرکت کردن فقط گروهی در نماز، نقش آموزش نماز در مدارس را مهم دانست و با بیان اینکه معلمان میتوانند حس نماز را به دانشآموزان منتقل کنند، گفت: اگر بخواهیم خاطرات شیرین برای نسل جوان بسازیم نمازخانهها باید دلانگیزترین محیط مدارس باشند
حجتالاسلام حسن علیدادیسلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در این مراسم با بیان اینکه نماز فعل مکلف و مهمترین فروع دین است، اظهار کرد: براساس روایتی از پیامبر(ص) سیمای دین نماز است. نماز توجه به خدا را افزایش داده و آثار بسیاری دارد و سبب تقرب به خدا و دوری از پلیدیها میشود.
امام جمعه کرمان با بیان اینکه در حوزه نماز به مأموریت خود خوب عمل نمیکنیم و گاهی برخی نماز را ضایع میکنند، اظهار کرد: درخواست داریم این اجلاسیه سالانه به سمتی برود که برای به پای نماز ایستادن ماندن راهکار ارائه شود.
محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز با بیان اینکه نماز مهمترین کار است، گفت: نماز مهمترین دستور الهی است که از آن گذشتی نیست و وظیفه ما در دولت کمک به اقامه نماز در همه حوزههای آن است. کارهای مهمی در حوزه نماز در استان انجام شده است و در تابستان امسال نیز برنامههای خوبی برای مدیران مدارس و معلمان برگزار شد.
استاندار کرمان در ادامه به کارهای انجام شده در استان در ارتباط با نماز پرداخت و افزود: برگزاری جشنوارههای فرهنگی هنری، تدوین سند اقامه نماز استان از سوی جهاددانشگاهی کرمان، برگزاری سالانه اجلاسیههای نماز و… از جمله این برنامهها است.
حجتالاسلام مهدی عربپور، مدیر ستاد اقامه استان کرمان نیز در این مراسم با بیان اینکه اجلاسیه نماز یک اذان عمومی برای فرهنگسازی نماز است و برای سلامت معنوی و اجتماعی مؤثر است، گفت: اجلاس استانی نماز هر سال در تمام استانهای کشور برگزار میشود و اجلاسیه سراسری نیز هر سال به میزبانی یکی از استانهای کشور برگزار میشود که امسال استان زنجان میزبان اجلاس سراسری خواهد بود.
مدیر ستاد اقامه نماز استان کرمان در ادامه گفت: نهمین اجلاس استانی نماز در کرمان با تصویب شورای اقامه نماز استان و برنامه ریزی در ستاد برگزاری گردهمایی نهمین اجلاس با همکاری استانداری، سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه، آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز برگزار شد.
حجت الاسلام عربپور در پایان از همکاری همه دست اندرکاران برگزاری اجلاس به خصوص نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و استاندار کرمان صمیمانه تشکر کرد.
میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزشوپرورش اظهار کرد: در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزشوپرورش براساس سیاستهای جدید ابلاغی، پنج وظیفه تربیتی مهم برعهده مدیران مدارس تکلیف شده است که تقویت ایمان، تقویت هویت و هویتپذیری دانشآموزان، امیدآفرینی، افزایش نشاط و ارتقای خردورزی و خودمراقبتی دانشآموزان، این پنج وظیفه است که در ذیل آن فعالیتهای نماز، اردو، تشکلهای دانشآموزی و پرسش و پاسخ تبیین شده است.
باقری با تأکید بر اینکه مدیران مدارس باید شرایط اقامه نماز با تمام لوازم آن را در مدرسه فراهم کنند، افزود: بعضی عوامل مانند مهیا کردن سختافزار برپایی نماز ممکن است تنها در دست مدیران نباشد. همچنین اینکه چه دانشآموزانی در نماز مدارس شرکت میکنند تنها با تشویق مسیر میشود.
مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار مدرسه بالای ۲۰ نفر جمعیت داریم اما تنها حدود ۶۸ هزار مدرسه نماز خانه دارند. همچنین یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشآموز در آستانه تکلیف داریم و برنامههای متعددی برای آموزش نماز به آنها در طول سال در مدارس اجرا میشود که آموزش اذکار نماز، آموزش عملی نماز، معرفی مراجع تقلید و تشویق دانشآموزان برای انتخاب مرجع تقلید، بارگذاری فایل صحت قرائت نماز دانشآموزان در سامانه اختصاصی هر دانشآموز، انتخاب یک دانشآموز به عنوان نماز یار و برگزاری یک جشن تکلیف، اهم این برنامهها است.
باقری در پایان با بیان اینکه در حوزه پرورشی نمیتوان کار را به تنهایی انجام داد و اولیا، فرمانداران، ائمه جماعات و… همه در برپایی نماز مدارس باید کمک کنند و هر دستگاه میتواند نماز یک مدرسه را برعهده بگیرد، اظهار کرد: اگر دانشآموزان پایبند به نماز باشند بسیاری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی حل خواهد شد و امیدواریم این اجلاسیه آغازی برای شناسایی موانع و چالشهای حوزه نماز دانشآموزی و دانشجویی باشد.
در این همایش حجت الاسلام حسن عسکری، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان سه محور را در ارتباط با دعوت جوانان و نوجوان به نماز مهم دانست و افزود: نخستین محور، اصلاح اشتباهات در روشهای دعوت به نماز است که اگر اصلاح نشود دشمن در نقشه خود برای گرفتن اعتقادات جوانان و نوجوان موفق میشود. ما باید نگاه تأییدی را جایگزین نگاه تغییری کنیم. ادبیات کلامی ما در نگاهی که میخواهیم فرد را تغییر دهیم متفاوت است اما نگاه تأییدی که مورد توجه اسلام نیز هست سبب رشد جوان میشود و در نهایت او با برنامههای تربیتی همراه خواهد شد اما نگاه تغییری نوجوان و جوان را از صحنه خارج میکند.
حجتالاسلام عسکری با بیان اینکه جمعیت بالای ۵۰۰ نفر در نماز جماعت مسجد دانشگاه شهید باهنر کرمان شرکت میکنند، تصریح کرد: امروز بسیاری از جوانان به نماز اعتقاد دارند و باید نگاه منفی به نوجوانان و جوانان را برداشت زیرا با نگرش مثبت نسبت به آنها میتوانیم سبب جذب نسل نو شویم.
وی بیان کرد: محور دومی که باید به آن توجه شود این است که شیوه دعوت ما به نماز باید مانند دعوت خداوند به نماز در قرآن باشد که میگوید باید نماز را اقامه و آن را بلند کنیم زیرا نماز از منکر باز میدارد. نماز، صحنه به نمایش گذاشتن زیباییهای اخلاقی است و اگر این صحنه در مدارس و دانشگاهها به نمایش در آید جوانان نیز پیروی میکنند اما متأسفانه در جذب معلمان و اساتید به این امر و اثرپذیری آنها از نماز توجه نمیشود.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: محور آموزش نماز باید از حالت خشک و بی روح خارج شود و اگر این شیوههای آموزشی جذاب نباشد جایگزین جذابیتهای رسانهای دشمن نمیشود.
وی با طرح این سؤال که چه زمانی قرار است بر فلسفه نماز کار شود و زیباییهای آن بیان شود؟ گفت: باید زیباییهای صحنه نماز آموزش داده شود و در این راستا معلمان و اساتید نقش محوری دارند و تا خود آنها مجهز به نماز نشوند نمیتوانند نسل نو را تشویق به نماز کنند.
حجتالاسلام عسکری بهرهمندی از جذابیتهای مورد پسند نوجوانان و جوانان در برپایی نماز را مهم خواند و افزود: خوشاخلاقی و خوشصدایی ائمه جماعات و ورود به عرصه آموزش، برگزاری مسابقات در حاشیه برپایی نماز، برگزاری اردو ویژه نمازگزاران، بوی خوش مساجد و نمازخانهها، زمانبندی مناسب اقامه نماز و پرهیز از اقامه طولانیمدت نماز از جمله این جذابیتها است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان در پایان اظهار کرد: محور سوم فعال کردن ظرفیتهایی در حین برگزاری نماز است که به حل مشکلات دانشجویان و دانشآموزان کمک میکند و نماز میتواند محلی برای جمع شدن مسئولان دانشگاه و حل مشکلات دانشجویان باشد.
در پایان هم ضمن رونمایی از سند راهبردی ستاد اقامه نماز استان کرمان، از هفده دستگاه برتر در زمینه نماز تجلیل به عمل آمد.