به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین محمدیان در گفتگو با خبرنگار مدیریت روابط عمومی، با اشاره به اینکه خداوند، پیامبران را برای سعادت دنیوی و اخروی بشر مبعوث کرده است، گفت: در این جلسه در خصوص ماموریت هایی که خدواند به پیامبران محول کرده است، سخن خواهم گفت.
وی با استناد به آیه دوم سوره مبارکه جمعه که خداوند می فرماید: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ،اوست خدایی که میان عرب امّی (یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمیدانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت میکند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک میسازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی میآموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند، گفت: خداوند از میان مردم پیامبری انتخاب کرد تا آیات الهی را برای مردم بخواند.
این مفسر قرآن با یادآوری اینکه آیات الهی به دو دسته آیات تکوینی و آیات تشریحی تقسیم می شود، خاطرنشان کرد: آیات تکوینی به نشانه های آفرینش و خلقت اشاره دارد که بر پیامبر نازل شده که از آن به عنوان آیات نازل هم یاد می شود. خود آیات تکوینی به دو گروه آیات آفاقی و آیات انفسی قابل دسته بندی است.
به گفته حجت الاسلام محمدیان آیات آفاقی همان آیات و نشانه های جهان هستی و هرآنچه خداوند در جهان هستی خلق کرده و آیات انفسی نشانه های درون وجود انسان را شامل می شود.
وی با تاکید بر اینکه انبیای الهی از سوی خداوند برای برشمردن این آیات مبعوث شده اند، گفت: در قرآن کریم همواره تاکید شده است چرا به نشانه ها و آیات الهی توجه نمی کنید، خداوند پیامبران را مبعوث کرده است که این آیات و نشانه ها را به ما گوشزد کند.
حجت الاسلام محمدیان اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم بارها انسان را به توجه به آیات و نشانه های تکوینی و آیات انفسی دعوت کرده است. زمانی که خداوند انسان را آفرید و به او پیشنهاد خلیفه خداوند بر روی زمین را داد انسان به واسطه عشقی که به خداوند داشت زیر بار این مسئولیت رفت و به همین واسطه همه ملائک در برابر انسان سر تعظیم فرود آورد از اینرو پیامبران مبعوث شدند تا این جایگاه را به انسان یادآور شوند.
این مفسر قرآن، معرفی نظام آفرینش و بیان جایگاه انسان در این نظام را یکی دیگری از رسالت های پیامبران خواند و گفت: خداوند همه آنچه در آسمان و زمین است را برای انسان خلق کرده است بنابراین انسان در هنگام نگاه به این آیات باید تعقل و تفکر کند. هیچ چیز در دین مبین اسلام به اندازه عقل مورد توجه قرار نگرفته است. فهم این آیات و نشانه ها معطوف به عقل است.
وی اضافه کرد: بین اطلاعات و علم تفاوت وجود دارد، علم درک رابطه چگونگی، چیستی و چرایی است و انسان با قوه عقل می تواند به این سوالات پاسخ دهد، پیامبران مبعوث شدند که به سوالات انسان در این رابطه پاسخ دهند. خداوند انسان را خلق کرده تا معرفت پیدا کند، در صورت رسیدن به معرفت می تواند عبادت و بندگی کند.
حجت الاسلام محمدیان گفت: دومین رسالت پیامبران، تزکیه است. تزکیه همان پیراستن رذائل و آراستن انسان به فضائل الهی است. اگر رذائلی همچون حسد، دروغ، طمع، غیبت و… از وجود انسان پاک شود، فضایل الهی جای آن را می گیرد. از اینرو لازمه تزکیه، علم به جایگاه انسان است. علم انسان نسبت به خود که همان خودشناسی است زمینه خداشناسی خواهد بود.
به گفته وی، در بخشی از این آیه به عبارت وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ اشاره شده است. منظور از کتاب همان قاعده و پیمان زندگی در اجتماع و منظور از حکمت بایستگی ها و شایستگی های زندگانی است. انبیای الهی آیات را به انسان آموزش داد تا انسان بافرهنگی ترکیب کرده و یک اجتماع تشکیل دهد. زیست پیامبرانه یک زیست فرهنگی است، ابوذر، سلمان و مقداد با دیدن پیامبر متحول شدند. زندگی در اجتماع نیاز به قاعده و پیمان دارد که از آنان به عنوان کتاب در این آیه یاد می شود. این قواعد موجب شکل گیری تمدن شده است، وقتی فرهنگ متعالی باشد مدنیت در خدمت انسان قرار می گیرد نه اینکه انسان برده تمدن شود.
این مفسر قرآن اضافه کرد: انبیا مبعوث شدند تا کتاب را به ما تعلیم و بنای مدنیت را شکل دهند. حکمت نیز همانطور که اشاره کردم بایستگی ها و شایستگی های زندگی است یعنی آنچه باید در زندگی انجام داد و آنچه شایسته انجام دادن است. به طور مثال بایسته های غذا خوردن همان حلال، پاک و گوارا بودن طعام است ولی شایستگی های آن آداب طعام خوردن را شامل می شود. ما در تمام آموزه های زندگی بایستگی و شایستگی هایی داریم که باید رعایت کرد.
وی در پایان با یادآوری اینکه انبیا الهی برای یاد دادن سبک زندگی بشر مبعوث شده اند، گفت: این سبک زندگی همان معارف زندگانی است که سعادت دنیوی و اخروی انسان را در پی دارد.