زمینهساز تحولات مثبت بین دانشآموزان باشیم
قائممقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه امامان جماعت در مدارس باید فرصت اظهار نظر به دانشآموزان بدهند، گفت: باید زمینه تغییر و تحولات مثبت را ایجاد و از توسعه تغییرات غربی جلوگیری کنیم.
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، سیداحمد زرهانی، قائممقام ستاد اقامه نماز کشور، امروز، ششم آذرماه در مراسم اختتامیه طرح «مبین» که با حضور روحانیون و امامان جماعت مدارس هفت استان مرکزی، قم، لرستان، کرمانشاه، همدان، قزوین و اصفهان به میزبانی خمین در بیت قدیمی حضرت امام(ره) در این شهرستان برگزار شد، ضرورت آشنایی دانشآموزان با فضای نماز را مورد تأکید قرار داد و گفت: آموزش نماز به زبان ساده و بدون هرگونه تکلف و سختی در حد فهم دانشآموزان در دستور کار قرار گیرد.
وی به پژوهش انجام شده از سوی تعدادی از روانشناسان مبتنی بر چرایی اقامه نماز و عدم آن اشاره کرد و افزود: جمع کثیری از افراد که نسبت به اقامه نماز اهتمام ویژه نداشتند عدم آگاهی نسبت به فلسفه نماز را یکی از عوامل دوری از این فریضه الهی بیان کردند. برخی دیگر نیز با وجود ادای این فریضه الهی بیان کردند که از آثار و برکات این امر الهی بیاطلاع بودند.
زرهانی بیان کرد: دانشآموزان، ۱۲ سال مهمان دستگاه تعلیم و تربیت هستند، اما بسیاری از آنان پس از خروج از مدارس و ورود به دانشگاهها قادر به اقامه صحیح نماز نیستند و آداب این فریضه الهی را بهدرستی نمیدانند؛ بهمنظور رفع این مشکل مدیران و مربیان تربیتی آموزش دیدند. باید راه را هموار کنیم تا بچهها نماز خواندن را بیاموزند.
۹۰ درصد دانشآموزان نماز را از خانواده میآموزند
وی با یادآوری اینکه دستگاه تعلیم و تربیت باید فلسفه، آثار، آداب و اذکار نماز را به بهترین شکل ممکن به جامعه هدف خود بیاموزد، افزود: اثرگذاری وضعی شما امامان جماعت در مدارس روی مربیان و خانوادههاست. پژوهشهای انجام شده حاکی از این است که ۹۰ درصد دانشآموزان اقامه نماز را از خانواده بهویژه مادران میآموزند، نه مدرسه و مسجد.
زرهانی ادامه داد: مادران، معماران فرهنگ و اندیشه اسلامی هستند. برقراری ارتباط با مادران به گسترش فرهنگ نماز در جامعه بسیار کمک میکند. مسئولان و مدیران مدارس، مادران را دریابند و برای آنان برنامه آموزشی تعریف کنند. در مرکز تخصصی نماز بهترین اساتید حوزه علمیه قم را در اختیار داریم و هر شهری که اعلام نیاز کند بهصورت رایگان اعزام خواهند شد.
وی ضرورت برقراری ارتباط صمیمانه با تمام دانشآموزان را خواستار شد و گفت: اقامه نماز و سلام و علیکهای روزمره لازم است، اما کافی نیست. امروز، روز ارتباط دوجانبه است. خانوادهها بهدلیل مشقتهای زندگی درگیر مشکلات متعدد هستند و شاید فرصت کافی برای برقراری ارتباط با فرزندان را نداشته باشند؛ از اینرو دانشآموزان دنبال پناهگاهی امن میگردند که این پناهگاه باید در مدارس ایجاد شود.
به دانشآموزان اجازه اظهار نظر دهید
وی خطاب به روحانیون و امامان جماعت مدارس بیان کرد: به دانشآموزی که شما را به رسمیت نمیشناسد فرصت اظهار نظر دهید و بهعنوان پناهگاه از او استقبال کرده و با سعهصدر و بزرگواری با او برخورد کنید. اجازه دهید دانشآموز لب به سخن بگشاید تا شما فرصت پیدا کنید با او سخن بگویید. این فرصت زمینهساز ایجاد تحول است. انسان تغییرپذیر است و ما باید زمینه تغییر و تحولات مثبت را ایجاد کنیم. غرب در حال ایجاد تغییرات منفی رو به سوی انحطاط را گسترش میدهد. ما باید تحولات مثبت را مدیریت کرده و از توسعه تغییرات غربی جلوگیری کنیم.
زرهانی تعلیم و تربیت را به مانند کشاورزی (کاشت، داشت و برداشت) تشبیه کرد و افزود: ما میتوانیم به سمت ایجاد تحولات مثبت حرکت کنیم. در دهه ۳۰ تا ۵۰ دهه انقلاب فرهنگی بود و جوانان با نفس گرم امام(ره) ما را از دنیای مارکسیسم و ماتریالیسم جدا کرد و به سمت دین مبین اسلام و مساجد هدایت کرد. هیچگاه با سختگیری و خشونت نمیتوانید در دانشآموزان تغییرات مثبت ایجاد کنید. نسل عوض شده و فضای مجازی وجود دارد. نوجوانان با استفاده از این فضا الگو میگیرند و ما هستیم که باید مسیر تفکر اسلامی را برای نوجوانان هموار کنیم.
امامان جماعت در مدارس دانش خود را بهروز کنند
وی ادامه داد: مسائل اجتماعی، مسئله ولایت فقیه، غزه، رهبری، فلسطین، لبنان، مقاومت اسلامی، حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی همگی مسئله اساسی ما هستند و شما طلاب که وارد مدارس میشوید باید مسائل روز را دانسته و با بهروز کردن اطلاعات برای اعتراض و سؤالات دانشآموزان پاسخ درست و استدلال منطقی داشته باشید. دانشآموزان را از سؤالاتی همچون چرا از غزه حمایت میکنیم، نهی نکنیم، بلکه برای این پرسش استدلال منطقی داشته باشید. اعتراض تهدید نیست و فرصت است و باید به محصلان فرصت اعتراض داد و از این فرصت برای پاسخ حکیمانه استفاده کرده و با منطق و ملایمات با نان برخورد کنید.
زرهانی افزود: تکیهگاه ما در مدارس خواب، رؤیا و کرامتهای رؤیایی و آنچنانی نباشد. نبی مکرم اسلام(ص) دو گنج مهم قرآن و مکتب اهلبیت(ع) را در اختیار ما قرار داده است. برخی مربیان گاه برای جذب افراد وارد فضاهای غیرمنطقی میشوند. دانشآموز پس از رشد و مطالعه متوجه غیرمنطقی بودن آن مطالب میشود؛ از اینرو آن را خرافه میپندارد. مسائل را در سطح نازلی تقلیل ندهید. مسائل براساس مبانی معرفت تبیین شود. تکیهگاه ما تفسیر قرآن و روایات اهل بیت(ع) است. توصیه من به شما امامان جماعت در مدارس این است که تفسیر نور، تفسیر نمونه، المیزان و سایر تفاسیر را مطالعه کرده و معلومات خود را به روز کنید.
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز که با ارتباط تلفنی در مراسم اختتامیه دوره های آموزشی نماز ویژه امامان جماعت مدارس دخترانه ۷ استان کشور که در شهرستان خمین که در آن حضور داشت خطاب به طلاب پیش نماز مدارس گفت: همواره مطالعه و کسب مهارت های علمی و تبلیغی در کار با نوجوانان و جوانان را مورد توجه جدی قرار دهید و از اینکه توفیق امامت جماعت نسل نو را عهده دار هستید خداوند را شاکر باشید و قدر این فرصت های مهم را در خدمت بهتر به آینده سازان کشور بدانید و به گونه ای عمل کنید که اگر روزی این فرصت در اختیار شما نبود افسوس فرصت های از دست رفته را نخورید.
گفتنی است آیین اختتامیه دوره های آموزشی و مهارت افزایی مدیران و امامان جماعت ۱۰۰۰ مدرسه از استان های مرکزی، اصفهان، همدان، لرستان، قم، کرمانشاه و قزوین که از سوی ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش و به همت اداره کل آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز استان مرکزی صبح امروز به میزبانی بیت تاریخی حضرت امام خمینی (ره) درخمین برگزار گردید.
منبع: خبرگزاری ایکنا