سلسله مقالات قائم مقام ستاد اقامه نماز با عنوان سیمرغ حکمت(بخش هفتم)
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، سلسله مقالات دکتر سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز با عنوان سیمرغ حکمت(بخش هفتم) منتشر شد.
این مجموعه شامل ۳۰ شماره می باشد که در هفتمین شماره از یادداشتهای سیمرغ حکمت، رهیافت هایی از پیام مقام معظم رهبری به بیست و چهارم اجلاس سراسری نماز مورد بررسی قرار گرفته است.
در ادامه، هفتمین شماره از سلسله مقالات سیمرغ حکمت را مطالعه می کنید:
سیمرغ حکمت(شماره ۷)
پیام مقام معظم رهبری به اجلاس بیست و چهارم نماز در قزوین
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند علیم و قدیر را سپاسگزارم که تلاش شما دست اندرکاران محترم این اجلاس مهم و بیش از همه عالم بزرگوار و مجاهد جناب حجت الاسلام آقای قرائتی در بخشهای اساسی و مؤثری به بار نشسته و کارهای مفیدی در ترویج فریضه بزرگ و بی بدیل نماز انجام گرفته است.
با این همه، ظرفیت و میدان کار و نیز نیاز و عطش جامعه اسلامی برای رسیدن به نقطه مطلوب، بسیار بیش از واقعیتهای کنونی در این باره است. در پیام سال گذشته گوشه هایی از این فضای خالی و تلاش پذیر، نشان داده شده است.
سخن امروز من تأکید بر احساس مسئولیت همگانی است. توقع و انتظار اینجانب آن است که همه به ویژه مسئولان دستگاه ها و دارندگان امکانات مادی و معنوی و مدیریتی، عظمت این مسئله را به درستی در یابند و گام در راه عمل نهند.
همه بدانند که یکی از مؤثرترین راهها برای کاستن آسیبهای اجتماعی، ترویج نماز است. به اینکه حتی یک نفر از جوانان و نوجوانان کشور، در نماز سهل انگاری نکند همت گمارید. این یکی از بهترین راهها برای سلامت معنوی و روحی مردم ما و جامعه ما است. به اینکه همگان فرا بگیرند و عادت کنند که نماز را با خشوع و حضور قلب بجا آورند، همت گمارید. اینها همه کارهای ممکنی است که با عزم راسخ و کار مداوم شما دستاندرکاران، محقّق خواهد شد، ان شاالله.
والسلام علیکم و رحمه الله
سید علی خامنه ای
سیمرغ حکمت ۷
کلیدی ترین نکته در پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز در قزوین تصریح بر نقش نماز در کاستن از آسیب های اجتماعی است. جامعه ما به علل گوناگون در معرض امواج فرهنگی مخرب است. همانطور که ما شاهد رویشهای اعتقادی و معنوی و علمی سازنده ای هستیم در گوشه و کنار هم نشانه هایی از ریزش و لغزش مشاهده می کنیم. افزایش برخی از بزهکاریها ریشه در اموری از قبیل تهاجم فرهنگی و نابسامانی های اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی و تعارض های بینشی و سلطه فراگیر فضای مجازی دارد و سیاستهای استکباری در حرکت جهانی سازی و کم کاری های جریانهای فرهنگی و تربیتی و کم بازدهی دستگاههای خودی نیز در رشد ناهنجاریها بی تاثیر نیست.
نقش و قدرت بازدارندگی نماز از ارتکاب معاصی ریشه در قرآن مجید دارد و یکی از سنت های حاکم بر خلقت است. خداوند حکیم می فرماید: ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر مطالعات نشان می دهد تبهکاری در بین مقیمین الصلاه رواج ندارد. امروزه دولتها هزینه های گزافی برای مبارزه با مجرمان و ایجاد امنیت و احداث و اداره ندامتگاهها متحمل می شوند ولی بازهم به دایره و تنوع جرائم افزوده می شود.
در مکتب انبیاء مبارزه با علت مقدم بر درگیر شدن با معلول است. نماز و ارتباط با خدا نفس را تهذیب و مزکی می کند و جدان اخلاقی سازنده ای در انسان به وجود می آورد.
یکی از علل تعدی و تجاوز به حقوق دیگران نسیان و فراموش کردن یاد خدا و سیطره نفس اماره بر اندشه و منش اهل غفلت است. نماز ذکرالله است و انسان را در محضر خداوند بصیر نگاه می دارد و او را از وساوس شیطانی و هوسهای نفسانی نهی می کند.
ممکن است برخی از نماز خوان ها مرتکب جرم و گناه هم بشوند و لیکن اگر نماز گزار بامعرفت و خداترس باشند به خود می آیند و توبه می کنند وبه جبران مافات روی می آورند. آنان می دانند که ان الحسنات یذهبن السیات.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این پیام ترویج فرهنگ و معارف نماز و ترغیب نسل نو به اقامه این فریضه الهی را کار دو دسته از مسلمانان می دانند:
۱- همگان یعنی تمام آحاد جامعه و همه کسانی که از توان ارشادی و هدایتگری برخوردارند و قادر به راهنمایی دیگرانند. در فرهنگ و تمدن غربی احساس مسئولیت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر از رونق افتاده است و فردگرایی و منفعت طلبی بر افکار تسلط دارد. در امت اسلامی تکافل اجتماعی و هدایت و دلالت مرسوم است. در نظام تعلیم و تربیت باید این سجایا را از کودکی تعلیم و تمرین داد و شخصیت کودکان و نوجوانان را آراسته به ذکر خدا و پاسداری از ارزشهای معنوی و اخلاقی و قدرت هدایتگری معقول کرد. پدران و مادران و عالمان و معلمان در مهندسی فرهنگی و اعتقادی و تربیتی جامعه رسالت سنگینی دارند.
۲- مدیران و مسئولان دستگاهها و متولیان امور اجرایی و فرهنگی کشور که زمام امور را در دست دارند و از تمکن برخوردارند و با سیاست گذاری و برنامه ریزی و نظارت می توانند اقامه نماز را در جامعه و حوزه کاری خود تسهیل کنند. هم خود در صف اول نماز در محیط کار حضور یابند و هم اسباب شرکت داوطلبانه همکاران را فراهم آورند.
نکته بدیعی که در این پیام به چشم می خورد تاکید بر دریافت درست عظمت اقامه نماز توسط مسئولان و اصحاب تمکن است. اگر در گوشه ای مدیری به هنگام پخش اذان به سخنرانی ادامه دهد و همایش و جلسه را متوقف نکند و نماز را بر کار مقدم نشمارد معلوم است که در فهم عظمت اقامه نماز کاستی و قصور دارد و از ابعاد معنوی حکمرانی اسلامی آگاهی چندانی ندارد.دولتمردان موحد و راست قامت در برپاکردن نماز پیشگام اند و در همه احوال پرچم ذکر الهی را برافراشته نگاه می دارند.
مطلب مهم دیگر آن است که انسان امروزی با انواع اضطرابها مواجه است . کسب آرامش روانی و سلامت معنوی و اطمینان قلب در پرتو یاد خدا و اقامه نماز آن هم با حضور قلب و خشوع و خضوع میسر است که در این پیام مورد عنایت قرار گرفته است. توجه مربیان و مدرسان معارف و فلسفه و اسرار نماز به این نکته کمک موثری به فهم ژرفای نماز می کند و رابطه نسل نو را با خدای مهربان محکم می کند و از دامنه نگرانی ها و دلواپسی های آنان می کاهد. اگر نوجوان در رویارویی با مشکلات و در هنگامه بحرانها روی به درگاه خدای آورد و با استعانت از صبر و نماز خود را به قدرت مطلق و لایتناهی الهی متصل کند هرگز دچار یاس نمی شود و از سد سختی ها با سلامت عبور می کند.
رهبر معظم انقلاب در این پیام می فرمایند:یکی از موثرترین راهها برای کاستن آسیب های اجتماعی ترویج نماز است. نیم نگاهی به پرونده مجرمین نشان می دهد که اغلب آنان تارک الصلاه و بیگانه با ذکر الهی هستند. بنا بر این باید برای تامین آرامش و امنیت جامعه روی پرورش نسلی موحد و خداشناس و نماز خوان سرمایه گذاری کرد. این شیوه کوتاهترین و مطمئن ترین راه برای کاهش و مهار آسیبهای اجتماعی و جرائم است. از این رو دولت خدمتگزار باید در سیاستها و برنامه های تعلیم و تربیت بازنگری کند و با آسیب شناسی و اصلاح مسیرها راه رشد آینده سازان را هموار کند.
سیداحمد زرهانی/سوم آذر ۱۴۰۳
مطالب مرتبط: